خرید و فروش آنلاین

آمار خرید و فروش آنلاین و موفق ترین فروشگاه های اینترنتی در یک سال گذشته

امروزه خرید و فروش آنلاین به یکی از مهم‌ترین روش‌های درآمدزایی تبدیل شده است. در ادامه، سهم مبادلات آنلاین و موفق ترین فروشگاه های اینترنتی در سال گذشته را بررسی می‌کنیم.

در گذشته به فضای مجازی به عنوان یک فضای تشریفاتی نگاه می‌شد اما امروزه تمامی افراد از فرصت‌های این فضا جهت کسب درآمد اطلاع دارند. در این میان، خرید و فروش آنلاین ، یکی از مهم‌ترین روش‌های درآمدزایی محسوب می‌شود. در دنیای کنونی، ابزارها و روش‌های کسب درآمد بسیار نامحدود شده‌اند. بر اساس تعاریف اصلاح‌شده امروزی، بازار، تنها یک مکان برای انجام داد و ستد نیست بلکه آن را ذهن‌های خریدکننده و فروشنده در نظر می‌گیرند. از سوی دیگر باید قید فیزیکی بودن را از مکان برداشت و مکان مجازی را به رسمیت شناخت. اگر این دو موضوع را در کنار شبکه اینترنت قرار دهیم، آنگاه کسب و کار آنلاین از طریق فضای مجازی به یک منطق سودآور تبدیل خواهد شد.

در شرایط اقتصادی دنیای امروزی که هزینه‌های مختلف از جمله قیمت بنزین به کسب و کارها تحمیل شده، فروش اینترنتی به موضوعی ضروری تبدیل شده است. اکنون خرید و فروش آنلاین بسیار آسان و گسترده شده و راهی برای جلوگیری از صرف هزینه‌های بیشتر برای فروشنده و خریدار است؛ چرا که قیمت نهایی یک محصول به دلیل حذف عوامل هزینه‌ساز فروش سنتی کاهش پیدا می‌کند. فروش اینترنتی، نوعی از تجارت الکترونیکی است که این امکان را برای خریداران فراهم می‌کند تا بتوانند در فضای مجازی، کالاها و خدماتی را به صورت مستقیم از فروشنده خریداری کنند.

امروزه فناوری تحول بزرگی در فرایند خرید ایجاد کرده و همانطور که در گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران آمده، پیش از این مجبور بودیم برای خرید کردن، خانه یا محل کار خود را ترک کرده و به بازار برویم؛ اما حالا تنها با چند کلیک می‌توانیم هر چیزی را که نیاز داریم بدون هیچ زحمتی در برابر خود حاضر ببینیم. اخیرا وبسایت های خرید آنلاین رشد قابل توجهی داشته‌اند تا بتوانند تقاضاهای مشتریان را برآورده کنند. بنابراین دامنه انتخاب خریداران، بیشتر از قبل شده و می‌توانند هر آنچه را مناسب‌تر است، به راحتی به دست بیاورند.

خرید و فروش آنلاین

پدیده خرید و فروش آنلاین به اندازه‌ای رشد پیدا کرده‌ که مفهوم‌های جدیدی مانند وب سایت مقایسه قیمت، ابزار تحلیل قیمت یا موتور خرید مقایسه‌ای (یک موتور جستجوی عمودی برای مقایسه کالاها از نظر قیمت، ویژگی و سایر معیارها) ایجاد شده است. حالا دیگر هر کسی می‌تواند به آسانی با استفاده از رایانه شخصی، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند خود، طیف وسیعی از کالاها را جستجو کرده، مقایسه کند و در نهایت پس از پرداخت اینترنتی، کالای مورد نظر را بخرد. اگر کالا فیزیکی باشد، پس از گذشت مدت زمان مشخصی به خریدار تحویل داده می‌شود و اگر دیجیتالی باشد (مانند نرم افزار، آلبوم موسیقی یا فیلم) بلافاصله در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

آمار خرید و فروش آنلاین در سال 2016 میلادی

در سال 1990، بلافاصله پس از ابداع World Wide Web از سوی تیم برنرز لی، کاربرد تجاری آن آغاز شد و پس از آن نیز شاهد رشد روزافزون گرایش به کسب و کار در فضای مجازی بودیم. این رشد به اندازه‌ای بود که طبق بررسی‌های انجام شده، حجم مبادلات آنلاین در سراسر جهان در سال 2016 به بیش از 1.74 تریلیون دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آتی به بیش از 2 تریلیون دلار برسد.

خرید و فروش آنلاین

اکنون خرید و فروش آنلاین به یکی از ارزشمندترین و سودآورترین صنایع تبدیل شده و حدود 71 درصد فروشندگان، امروزه کالای خود را به صورت آنلاین می‌فروشند. همچنین طبق آمار، 80 درصد آمریکایی‌ها یعنی حدود 198 میلیون نفر در این کشور به طور آنلاین خرید می‌کنند. اداره آمار آمریکا نیز اعلام کرده که حدود 7.5 درصد از کلیه خرده‌فروشی‌ها در سال 2015 میلادی از راه آنلاین انجام می‌شود و سهم تجارت الکترونیک با 1.5 درصد افزایش به 29.7 درصد در سال 2015 رسید. جالب اینجاست که 25 درصد خریداران آنلاین از افراد 54 ساله به بالا هستند. در حال حاضر، کشورهای بریتانیا، چین، نروژ، فنلاند، کره جنوبی، دانمارک، آلمان، آمریکا و ژاپن پیشتازان عرصه کسب و کارهای آنلاین به شمار می‌روند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نسبت خریداران آنلاین به درصد جمعیت اینترنت در مقیاس جهانی که در سال 2014 حدود 43 درصد بوده، تا سال 2018 به بیش از 47 درصد برسد.

موفق ترین کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی

امروزه در میان ده فروشگاه بزرگ آنلاین جهان، علی بابا و آمازون تقریبا نیمی از بازار تجارت جهانی را در اختیار خود گرفته‌اند. سایت علی بابا به تنهایی 27 درصد بازار را در دست گرفته و آمازون با حدود 13 درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. تقریبا یک سوم تمامی تراکنش‌های خرده فروشی آنلاین در آمریکا در سال گذشته میلادی در آمازون انجام شد که این آمار نسبت به سال 2012 میلادی، 10 درصد رشد داشته است.

خرید و فروش آنلاین

jd.com نیز که در چین، یکه‌تاز خرده فروشان آنلاین است، سهم خود را از 5.1 درصد در سال 2012 به 11.3 درصد در سال گذشته افزایش داده اما سهم بازار eBay و علی بابا در این کشور شرق آسیایی به ترتیب 1.8 درصد و 2.6 درصد کاهش پیدا کرده است. در پایان رتبه‌های اول تا دهم بزرگ ترین خرده فروشان آنلاین جهان را مشاهده می‌کنید:

1. علی بابا با سهم 26.6 درصد – چین

2. آمازون با سهم 13 درصد – آمریکا

3. eBay با سهم 4.5 درصد – آمریکا

4. JD با سهم 3.8 درصد – چین

5. راکوتن با سهم 1.5 درصد – ژاپن

6. اپل با سهم 2.4 درصد – آمریکا

7. سانینگ با سهم 1.3 درصد – چین

8. شیائومی با سهم 1 درصد – چین

9. دل با سهم 0.9 درصد – آمریکا

10. وال مارت با سهم 0.8 درصد – آمریکا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*