قابلیت های امنیتی آپدیت Fall Creators ویندوز 10

قابلیت های امنیتی آپدیت Fall Creators ویندوز 10 شما را از آنتی ویروس‌ها بی‌نیاز می‌کنند

به تازگی اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد مایکروسافت در حال افزایش قابلیت های امنیتی آپدیت Fall Creators ویندوز 10 است.

شاید افزایش قابلیت‌های ویندوز دیفندر در نگاه اول بسیار مفید باشد، ولی اخیرا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه امنیت یعنی “Kaspersky” با تنظیم شکایتی بر علیه مایکروسافت، عملکرد ویندوز را مورد انتقاد قرار داده بود. شاید بتوان گفت ویندوز 10 به گونه‌ای تهاجمی در برابر نرم افزارهای امنیتی توسعه داده شده است. به عنوان نمونه، زمانی که اشتراک کاربران در نرم افزار “Kaspersky” به پایان می‌رسید، ویندوز همراه با نمایش این موضوع، ویندوز دیفندر را به صورت خودکار فعال می‌کرد تا امکان استفاده از یک ضد ویروس به صورت مداوم وجود داشته باشد؛ موضوعی که البته به مذاق مدیر ارشد اجرایی این شرکت خوش نیامده است.

حال اخبار جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد مایکروسافت با عرضه آپدیت بعدی این سیستم عامل، قصد ادامه این روند را دارد.

قابلیت های امنیتی آپدیت Fall Creators ویندوز 10

اخیرا یکی از متخصصان داخلی مایکروسافت، الکس یونسکو (Alex Ionescu) با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر، از اضافه شدن ابزار “EMET” به کرنل این سیستم عامل در آخرین نسخه اینسایدر از آپدیت Fall Creators با شماره بیلد 16125 خبر داده است.

“EMET” ابزاری کاربردی‌ست که به جلوگیری از بهره‌برداری موفقیت آمیز از رخنه‌های امنیتی موجود در نرم افزارهای مختلف کمک می‌کتد. در واقع این سیستم با استفاده از تکنولوژی های مختلف به عنوان یک مانع مخصوص در برابر ایجادکننده‌های رخنه‌ها قرار گرفته و هکرها برای بهره‌برداری از آنها، ابتدا باید از این سیستم عبور کنند. هرچند، این تکنولوژی ها به صورت صد در صد مانع بهره‌برداری از رخنه‌های امنیتی نرم افزارها نشده و تنها سو استفاده از آنها را سخت‌تر می‌کنند. به علاوه، “EMET” نوعی سیستم امنیتی اکتشافی را نیز فراهم می‌کند که به واسطه آن، بیش از علامت‌های خاص، رفتارهای غیر معمول مورد توجه قرار می‌گیرند.

مایکروسافت تصمیم دارد از تاریخ 31 جولای 2018 پشتیبانی از “EMET” را متوقف کند. اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد ویندوز 10 حتی با وجود این ابزار و ویژگی‌های دیگر آن همچون “DEP” ،”ASLR” و “CFG” نیز امنیت پایین‌تری نسبت به ویندوز 7 دارد.

قطعا تلاش مایکروسافت برای افزایش قابلیت های امنیتی آپدیت Fall Creators ویندوز 10 قابل تقدیر است، اما به واسطه کنار گذاشتن این ابزار که از ویندوز 10، ویندوز 8.1، ویندوز 7، ویندوز سرور 2008، ویندوز سرور 2012، ویندوز سرور 2012 آر و ویندوز ویستا پشتیبانی می‌کند، مایکروسافت می‌تواند بیش از پیش به شرکت‌های مختلف برای انتقال پایگاه خود به آخرین نسخه ویندوز 10 فشار بیاورد. هرچند، این مورد نیز احتمالا بهانه خوبی برای شکایت شرکت‌های مختلف از مایکروسافت خواهد بود.

به هر صورت گسترش باج افزارهایی مثل “WannaCry” در ماه‌های گذشته، اهمیت بالای امنیت سیستم های عامل و شاید احساس نیاز به بیشتر کردن قابلیت های امنیتی آپدیت Fall Creators ویندوز 10 را نشان می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*