اوترنت

با ورود اوترنت به دنیای شبکه فیلترینگ بی معنی می‌شود

اوترنت (Outernet) یک رسانه الکترونیکی نوظهور است که در حال گسترش در دنیا بوده و به دلیل نبود امکانات مناسب و زیاد بودن هزینه‌ها، امکان کنترل و فیلترینگ اینترنت در آن وجود ندارد.

اخیرا مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه گزارشی در خصوص پدیده جدیدی به نام اوترنت، از ظهور این رسانه الکترونیکی ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت مقابله هوشمندانه با این پدیده تاکید کرده است. Outernet از سال 1995 میلادی توسط یک بنیاد خیریه و با هدف ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به کشورهای فقیر، محتوای موجود در اینترنت را جمع‌آوری کرده و در ماهواره‌های خود قرار داد و اکنون نیز پایگاه اطلاعاتی بسیار بزرگی را در اختیار دارد و آن را به رایگان عرضه می‌کند.

اوترنت

این بنیاد خیریه برای توسعه پروژه خود از موسسه‌ها و سایت‌های مختلفی کمک می‌گیرد و نسخه آزمایشی اوترنت را با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، چینی و عربی راه‌اندازی کرد. مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار یک گزارش به معرفی این پروژه پرداخت و اعلام کرد که با راه‌اندازی رسمی اوترنت، عملا کنترل و فیلترینگ اینترنت بی معنی خواهد شد؛ به همین دلیل لازم است تا قبل از غافل‌گیری، در خصوص وقوع این پدیده هشدار داد. این پروژه از خارج از جو زمین در حال ورود به کشورهای مختلف جهان است و دستاوردها و پیامدهای مختلف و فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی را به همراه خواهد داشت. به این ترتیب باید اوترنت را به عنوان یک پدیده نوظهور و قابل گسترش در دنیا به رسمیت شناخت و در خصوص مواجهه با آن برنامه‌ریزی کرد.

اوترنت محصولی از شرکت Media Development Investment Fund یا MDIF بوده و با اسامی مختلفی مانند اینترنت رایگان، اینترنت خارج از جو، اینترنت ماهواره ای، اینترنت آزاد، اینترنت پرسرعت و اینترنت بدون سانسور شناخته می‌شود. کارگزاران این پروژه معتقدند که بسیاری از بحران‌ها دنیای کنونی، در عدم توسعه کشورهای جهان سوم ریشه دارد و به همین دلیل هدف از اوترنت، توسعه آموزش، تکنیک‌های کشاورزی، گسترش مسائل بهداشتی و حل مشکل اشتغال در جوامع آفریقایی و فقیر است.

اوترنت

در حال حاضر اطلاعات در پروژه اوترنت به صورت یک طرفه به کاربران عرضه می‌شود اما ارائه‌دهندگان به سرعت در تلاش هستند تا این روند را دوطرفه کنند تا کاربران نیز امکان تولید محتوا داشته باشند. در این پروژه، کاربران اینترنت می‌توانند با استفاده از دیش خانگی یا دریافت‌کننده‌های مشابهی که این موسسه در اختیارشان قرار می‌دهد، اطلاعات موجود در اینترنت را بر روی دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های خانگی، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن همراه دریافت کنند. هم‌اکنون این پروژه، بخش‌هایی از آمریکا، اروپا و خاورمیانه را تحت پوشش قرار داده و انتظار می‌رود 4 میلیارد نفر مشارکت‌کننده جدید وارد بازار جهانی شده و از اوترنت استفاده کنند. همچنین سایت‌های معتبری چون ویکی پدیا، سی ان ان و بی بی سی که محتوای خبری، آموزشی و اطلاع‌رسانی دارند، این پروژه را برای جمع‌آوری محتوای مورد نیاز یاری می‌دهند.

فرصت‌ها و تهدیدهای اوترنت

هر یک از رسانه‌های الکترونیکی و فضای مجازی دارای فرصت‌ها و تهدیدهای خاص خود هستند. رسانه‌هایی مانند ماهواره و اینترنت از نظر پیامدهای منفی، ویژگی‌هایی مانند آلودگی اطلاعات، تغییر سبک زندگی، خروج افراد از زندگی طبیعی، تقویت هویت مجازی، کاهش هوشمندی محلی به ازای هوشمندی جهانی، هنجارشکنی اخلاقی و ارزشی دارند و فرصت‌هایی مانند گسترش سواد عمومی، تقویت تعاملات جهانی، دسترسی آسان و ارزان به منابع اطلاعات، کاهش فاصله زمانی و مکانی، تحقق عدالت و تسهیل برخورداری همگانی، هوشیاری اجتماعی و عمومی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهانی را به همراه دارند.

اوترنت

Outernet علاوه بر پیامدهای مثبت و منفی مذکور، از ویژگی خاص کنترل پذیری برخوردار است و به دلیل خارج از جو بودن منابع ارسال اطلاعات، هرگونه اطلاعاتی را که تولیدکنندگان بخواهند به مشترکان سراسر جهان عرضه می‌کنند. به این ترتیب امکان محدود کردن و فیلترینگ این رسانه الکترونیکی با امکانات و تجهیزات موجود وجود ندارد. همچنین شبکه‌سازی مشابه اوترنت و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به منظور مقابله با آن بسیار پرهزینه است و به همین دلیل برای کاهش تهدیدهای آن باید چاره دیگری اندیشیده شود.

مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت مقابله هوشمندانه و پیشگیرانه با این رسانه نوظهور، راهبردهایی مانند مصون‌سازی، تولید محتوای جذاب و متنوع برای مخاطبان با نیازهای مختلف، مبتنی بر آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی و متناسب با فرهنگ و تمدن ایران، اطلاع‌رسانی به گروه‌های مختلف کاربران در خصوص پیامدهای مثبت و منفی و تولید برنامه‌ای آموزشی را مطرح کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

20 دیدگاه

  1. خدا بخیر کنه باز اقدامات جدید ایران برای جلوگیری از پیشرفت این پدیده هم شروع میشه ،هر چند ثابت شده سانسور بی فایده ست ما که به این پی بردیم اوناکی پی خواهند برد با خداست?

  2. خدا خیرشون بده هر چه زودتر ردیف کنن برم بخرم خلاص شم از این اینترنت اشغال و دزدبازار ایرا

  3. این نوع از به اصطلاح اینترنت از خیلی وقت پیش تا هم اکنون هم به صورت یک طرفه وجود داشته و داره که دوستان اگاه از اون به عنوان اینترنت افلاین یا دانلود افلاین نام میبرند

  4. دوستان بیاید واقع بین باشیم
    1 چرا باید دولت امریکا چچندین ملیارد ضرر و زیان کنند
    2 چرا خیلی کشور ها از جمله کشور های مدرن با این مخالفت جدی کنند
    یادتان نرود امریکا کشوری نیست که هزینه الکی کند
    دفعه قبل باعث به وجود آمدن داعش شد این دفتعه خدا کمک کند

  5. مجمع مصلحت نظام یعنی چی؟ اینا کی هستن؟ چی می خوان؟ منظورشون چیه؟ چرا پدر من نمی تونه بره تو مجمع تشخیص مصلحت نظام (پول مفت بگیره)؟

  6. 1- بخاطر 1 بینماز مسجد را نمی بندند.
    2- انسانهای عصرِحجر هم دچارِ انحرافاتِ اخلاقی میشدند.
    3- “این-تِر-نت” پُر از آشغال است ولی مگس رویِ گُه مینشیند و زنبورعسل، رویِ گُل.
    4- اگر شخص، متخلِّق به مذهبِ حَقّه باشد، لغزشهایش به کمترین حدّ کاهش یافته و درصورتِ خطاکاری، بیدرنگ توبه نموده و صراطِ مستقیم را گُم نمیکند.
    5- إنَّ اللَّذینَ یُحِبّونَ أَنۡ تَشیعَ الْفاحِشَهُ فِی اللَّذینَ أٓمَنو لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٞ فِی الدُّنْیا وَ الْأٓخِرَهِ ۚوَ اللّٰهُ یَعْلَمُ وَ أَنۡتُمْ لا تَعْلَمونَ ١٩ سورَهُ 24 النّورِ
    6- اوکدای قاآن فرمان داده بود که هیچکس با کارد حلق گوسفندان و دیگر حیوانات را ذبح نکند بلکه به عادت مغولان سینه حیوانات را بشکافند «روزی مسلمانی گوسفندی خریده به خانه برد در را محکم بسته کارد برحلق کشید قضا را قبچاقی که در بام کمین کرده بود، کیفیت آن حال دید، در ساعت پایان دویده و دست او را گرفته بدرگاه قاآن رسانید و بوسیله بعضی نواب جریمه او را معروض داشت، قاآن فرمود که این مسلمان رعایت حکم ما کرده که نهان گوسفند را کشته و توترک یاساء ما جایز داشته، به بام خانه او برآمده ای، مسلمان را بگذارید و قبچاقی را به یاسا رسانید تاریخ اجتماعی ایران جلد 6 ص 101
    7- صداوسیمای 100% دولتی، چرا با نگذاشتنِ چندین و چند شبکه استانی و برون-مرزی، در DVBT مردم را محروم کرده؟
    8- اصلاً وظیفه تجسس در پستویِ مردم را کدامین شرع/اخلاق، بر گردنِ شما گذاشته؟

  7. تقریبا چیزی شبیه همون کانال های ماهواره ای است البته یکم پیشرفته تر یعنی ویدیو ها و رسانه ها و فایل ها همگی دانلود میشه ضبط میشه روی هارد دستگاه بعد بر اساس تقاضا اون چیزی رو که میخوای بهش دسترسی داری؟دو طرفه نیست یعنی نمی تونید نظر بنویسید یا لایک کنید.
    برای رقابت باهاش باید صدا وسیما دست بکار بشه و این سرویس رو روی تلوزیون ارائه بده که بدون نیاز به دیش بتونیم به اطلاعات و فایل های رسانه ای دسترسی داشته باشیم

  8. همون توشه هست.. جذابیت نداره به خاطر اینکه نمتونی محتوا رو انتخاب کنی ولی اگه دو طرفه بشه از شر این شرکتهای مخابراتی خلاص میشیم و عالی میشه.. البته بعید میدونم با دو طرفه شدن همه بتونن اسفاده کنند چون لوازم گران قیمتی رو طلب میکنه برای متصل کردن به دیش

  9. در دنیای امروز دیگر جایی برای سانسورچی ها و مستبدین وجود نداره.

  10. واقعا چرا تو ایران به دنیا اومدیم؟یا این دوره زمانی اخه

  11. دیش یا دستگاه گرون میخواد. فایده نداره

  12. این همون توشه خودمون نیست؟

  13. این چیه بابا جلوشو بگیرید ، حرام است .

  14. وای پارازیت ماهواره کم بود حالا نوبت اینم شد. جالبه که مسئولان ما این نعمت بزرگو مشکل میبینن. چقد بدبختیم ما.

  15. خوبه اگه بیاد .تازگیا دخترا تو حموم از خودشون لایو نیدارن با این نت.اگه اون بیاد ک دبگه فاتحه حیا رو باید خوند.

  16. جووووووون اینترنت رایگان اغا یکی بگه دقیقا کی میاد???

  17. همه دنیا میخوان با این پدیده پیشرفت کنن اونوقت مجمع مصلحت نظام ما دنبال راه چاره‌س برای اینکه چجوری جلوشو بگیره!!؟؟
    واقعا جز تاسف کار دگ‌ای از دست ما ساخته نیست