دولت روسیه تلگرام را یکی از مقصرین اصلی حمله تروریستی سن پترزبورگ دانست!

دولت روسیه، تلگرام را یکی از مقصرین اصلی حمله تروریستی سن پترزبورگ می‌داند!

در حالی که سه ماه از حمله تروریستی سن پترزبورگ و کشته‌شدن 15 نفر از شهروندان روسی در این عملیات انتحاری می‌گذرد، دولت روسیه تلگرام را یکی از مقصرین این حادثه می‌داند!

از زمان توسعه مسنجر تلگرام و استفاده گسترده از آن در کشور روسیه، همیشه درگیری‌های لفظی میان مدیران این نرم افزار و دولت فدرال وجود داشته است. در تازه‌ترین مورد، آژانس امنیت ملی این کشور، موسوم به FSB، عنوان کرده که عوامل انتحاری حمله تروریستی سن پترزبورگ از تلگرام جهت ایجاد ارتباط با یکدیگر استفاده کرده‌اند.

پیش از این نیز دولت روسیه پاول دورف، سازنده تلگرام را تهدید کرده بود که در صورت عدم همکاری با رگولاتوری روس، فعالیت این برنامه محبوب را متوقف خواهد کرد. اخیرا روس‌ها قانونی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن، همه اطلاعات شهروندان این کشور می‌بایست بر روی سرورهای داخلی ذخیره شود و کمپانی‌هایی که از این قانون سرپیچی کنند، توسط سرویس مراقبت‌های مخابراتی دولت روسیه در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

حال با مشخص‌شدن استفاده عوامل انتحاری در حمله تروریستی سن پترزبورگ از تلگرام و مخفی کردن جنایات خود با استفاده از آن، فشار بر روی توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان محبوب بیشتر از پیش شده است.

دولت روسیه تلگرام را یکی از مقصرین اصلی حمله تروریستی سن پترزبورگ دانست!

بنا به ادعای پاول دورف، آژانس امنیت ملی روسیه از او درخواست کرده تا کلیدهای رمزگشایی تلگرام را در اختیار آنها قرار دهد تا از این طریق، مکالمات کاربران رصد شده و برنامه تروریست‌ها پیش از انجام عملیات مشخص شود. البته مدیر تلگرام تا این لحظه در مقابل این درخواست مقاومت کرده و آن را نپذیرفته است. به گفته او، این اقدام بر خلاف قانون اساسی روسیه بوده و هیچ‌کس در تلگرام تحت هیچ شرایطی به کدهای رمزگشایی دسترسی ندارد.

تلگرام بیش از 100 میلیون کاربر دارد و با توجه به امنیت بالای آن، یکی از روش‌های محبوب تروریست‌هایی نظیر داعش برای برقراری ارتباط است. همین ماه پیش بود که برخی افراد تندرو با استفاده از تلگرام برنامه‌های خود را هماهنگ و حمله تروریستی پل لندن را عملیاتی کردند.

دورف در پیامی کوتاه در خبرگزاری رویترز نوشت:

اگر شما قصد مقابله با تروریسم را دارید، باید کل اینترنت را مسدود کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*