مهاجرت به مرورگر فایرفاکس

9 دلیل برای مهاجرت به مرورگر فایرفاکس و خداحافظی با گوگل کروم!

مهاجرت به مرورگر فایرفاکس و نقل مکان از گوگل کروم شاید در اندیشه بسیاری از شما باشد. در این مقاله به بررسی 9 دلیل برای انجام هرچه سریعتر این کار می‌پردازیم. پس خودتان را آماده یک انتقال بزرگ کنید.

زمانی بود که گوگل کروم بر روی تخت پادشاهی مرورگرها نشسته بود، اما این روزها مدت طولانیست که نمی‌توان کروم را بهترین دانست. فاصله‌ها دیگر از بین رفته است و همه چیز بستگی به سلیقه شما دارد. شاید زمانی با کروم احساس بهتری در وبگردی داشتید اما حالا دیگر نمی‌تواند آن شما را راضی کند. پس تکلیف چیست؟ آیا باید به فایرفاکس بازگردیم؟ ظاهرا که اینطور است.

به نقل از آمار و ارقام بازار مرورگرها، اگر اینترنتل اکسپلورر را در نظر نگیریم، مرورگر فایرفاکس بزرگترین مرورگریست که می‌تواند شما را از کروم دور کند. همچنین طی سال گذشته میزان مصرف کنندگان آن نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شده و از 7.7 درصد در آگوست 2016 به 12 درصد در ماه مه سال جاری میلادی رسیده است.کروم

مردم در حال بازگشت به مرورگر فایرفاکس

چرا مردم در حال بازگشت به فایرفاکس هستند؟ خود بنده به شخصه چند ماهیست که از این مرورگر استفاده می‌کنم و به مراتب نسبت به زمانی که از کروم استفاده می‌کردم، از وبگردی خود راضی هستم. آیا زمان تغییر مرورگر پیشفرض کامپیوتر شما هم فرا رسیده است؟ در این مقاله به بررسی چندین دلیل خواهیم پرداخت که این قضیه را ثابت می‌کند.

1 – فایرفاکس برای عمر باتری دستگاه بهتر است

بسیاری از مردم می‌گویند کروم سریع‌تر از فایرفاکس است؛ در واقع این درست است، اما اصلی‌ترین دلیل این قضیه استفاده بیشتر کروم از پردازنده سیستم شماست. استفاده بیشتر از پردازنده، سرعت بیشتر و عملکرد نرم‌تری را به همراه خواهد داشت که همین قضیه باعث کاهش هر چه بیشتر عمر باتری لپ تاپ ها می‌شود. البته فایرفاکس خیلی هم سرعت پایین‌تری ندارد.

مهاجرت به مرورگر فایرفاکس

به نقل از مایکروسافت، اطلاعاتی از میلیون‌ها کاربر ویندوز 10 به دست آمده است که نشان می‌دهد استفاده از فایرفاکس 31 درصد کمتر از باتری نسبت به کروم استفاده می‌کند. اگر از یک لپ تاپ برای وب گردی استفاده می‌کنید، قطعا سرعت تنها حدودی کمتر را به طول عمر بیشتر باتری لپ تاپتان ترجیح خواهید داد.

2 – فایرفاکس، مناسب‌تر برای اجرای تب‌های زیاد کنار هم

مرورگر فایرفاکس و کروم در زمینه استفاده از رم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ برای آزمایش این قضیه، من هر دو مرورگر را به صورت جداگانه و بدون اجرای اپلیکیشن‌های دیگری، در چهار آزمایش مختلف شرکت دادم: اجرای 1 تب، 5 تب، 10 تب و 15 تب همزمان. همه آن‌ها نیز به صورت مشترک یک صفحه وب را نمایش می‌دادند. حال می‌توانید استفاده دو مرورگر از رم دستگاهتان را در زیر ببینید:

استفاده از رم در کروم 58

1 تب: 42.9MB

5 تب: 265.3MB

10 تب: 533.2MB

15 تب: 748.3MB

استفاده از رم در مرورگر فایرفاکس 53

1 تب: 116.3MB

5 تب: 376.6MB

10 تب: 437MB

15 تب: 518.4MB

در اینجا دو چیز آشکار است. اول اینکه وقتی شما تب های کمی را در حال اجرا داشته باشید، کروم به مراتب کمتر از مرورگر فایرفاکس  از ظرفیت رم دستگاه شما استفاده می‌کند. دومین نکته این است که اگر شما بیش از 8 تب در حال اجرا داشته باشید، آنگاه فایرفاکس به مقدار بسیار کمتری از رم استفاده می‌کند. بنابراین اگر شما هم جزو کاربران پرمصرف هستید که چندین تب را همیشه در حال اجرا دارید، فایرفاکس بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

3 – فایرفاکس تنها به عنوان یک مرورگر شناخته می‌شود

چندین ماه پیش، من یک مطلب بسیار مهم در مورد آینده‌ی کروم شنیدم که پس از آن تصمیم گرفتم به فایرفاکس مهاجرت کنم. حرف برای گفتن زیاد است اما تنها به بخشی از آن اشاره می‌کنم:

امروز کروم شبیه به آنچیزی که در سال 2011 بود، نیست. امروز کروم یک نوع پلتفرم کاربردی است که به مرور از حالت مرورگر خارج می‌شود.

این بهانه خوبی بود تا عشق کروم را از سر من بیرون کند. آن مرورگر سبک، سریع و مینیمال در حال حاضر به یک جانور پیچیده تبدیل شده است. بسیاری نیز گوگل را سرزنش می‌کنند که چندان هم بدش نمی‌آید کروم را به صورت انحصاری در اختیار کاربران سیستم عامل کروم او اس قرار دهد.

در سمتی دیگر فایرفاکس هنوز هم همان مرورگر دوست داشتنی باقی مانده است. شاید آن به بی‌نظیری زمانی که کروم وارد این عرصه شد نباشد، اما حداقل تیم توسعه دهنده آن می‌کوشد تا هر روز بهتر از دیروز باشد.

4 – فایرفاکس مفهوم متن باز را درک می‌کند

از لحاظ فنی می‌توان گفت کروم هم به نوعی متن باز است، زیرا خود بر اساس مرورگر کرومیومی شکل گرفته که بسیاری از مرورگرهای دیگر همچون Opera، Vivaldi، Slimjet، Brade و غیره از آن قدرت گرفته‌اند. اما متن باز، بدان معناست که شما اجازه دهید دیگران از کدهای شما استفاده کنند.

اما فایرفاکس یک نقشه راه عمومی دارد که اجازه می‌دهد همکاران و اعضای جامعه از کدهایش بهره ببرند. این به معنای یک پروژه منبع باز واقعی است.

5 – فایرفاکس به خوبی از حریم خصوصی مراقبت می‌کند

در سال 2014، موزیلا برای حمایت از حریم خصوصی آنلاین، یک تماس تلفنی را برای کاربران خود منتشر کرد و اطمینان حاصل کرد که برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش مبارزه خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد کسانی به اطلاعات مردم دسترسی پیدا کنند.

در سال 2015، گزارش موزیلا بار دیگر تاکیدی بر این قضیه بود:

میلیون‌ها نفر از کاربران آنلاین هستند، اما شفافیت کافی و کنترل امنیت و تلاش کافی برای حفظ حریم شخصی این کاربران از سوی کمپانی‌ها، توسعه دهندگان اپلیکیشن و دولت‌ها وجود ندارد. موزیلا بر روی سلامت کلیدی‌ترین اجزای اینترنت نظیر حریم شخصی و امنیت متمرکز است.

حتی اگر مرورگر فایرفاکس به اندازه کافی در حفظ حریم شخصی کاربران قوی نباشد، از مرورگر گوگل کمتر نیست. ما می‌دانیم که گوگل یک شرکت جمع آوری داده‌ها است. در حال حاضر بیش از هر کمپانی دیگری می‌داند، اما آیا واقعا می‌خواهید گوگل تمامی تاریخچه‌ی مرور شما را بداند؟

6 – فایرفاکس اجازه‌ی سفارشی سازی بیشتری می‌دهد

درجه سفارشی سازی بزرگترین تفاوت بین مرورگر فایرفاکس و کروم است. مرورگرهای کروم در سیستم عامل و دستگاه‌های مختلف یکسان هستند. به غیر از پنهان کردن نوار ابزارهایی خاص و یا حذف آیکون‌هایی از نوار آدرس، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید تغییر اسکرین نوار عنوان و زبانه‌ها است.

مهاجرت به مرورگر فایرفاکس

فایرفاکس در این زمینه ابتکار عمل بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و می‌توانید شما به راحتی همه جای پوسته مرورگر را به دلخواه خود تغییر داده یا حتی از تم‌هایی که سایر توسعه دهندگان برایش ساخته‌اند، استفاده کنید تا احساس تجربه یک مرورگر تازه به شما دست دهد. شما می‌توانید حتی از شبیه‌ساز‌های مختلفی نظیر FXChrome ، FXOpera و MX4 استفاده کنید و ظاهر مرورگرتان را به سایر مرورگرهای دلخواهتان تبدیل کنید.

7 – فایرفاکس از اکستنشن‌های کروم پشتیبانی می‌کند

موزیلا همراه با نسخه 48 فایرفاکس پشتیبانی از WebExtension را نیز رسما به مرورگر خود اضافه کرد. وب اکستنشن‌ها یک API چند مرورگره هستند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند یک پلاگین را برای استفاده در چند مرورگر نظیر کروم و فایرفاکس تولید کنند. بنابراین اگر اکستنشن‌های کروم باعث شده همچنان از آن مرورگر استفاده کنید، خبر خوبیست که فایراکس نیز می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند.

مهاجرت به مرورگر فایرفاکس

برای این کار، شما نیازمند نصب Foxified هستید. پس از آن، می‌توانید به فروشگاه اکستنشن‌های کروم رفته و به جای دکمه “Add to Chrome” بر روی دکمه “Add to Firefox” کلیک کنید.

8 – فایرفاکس دارای افزونه‌های منحصر به فردی است

کروم دارای مجموعه گسترده‌ای از اکستنشن‌ها است، اما فایرفاکس نیز حاوی چندین اکستنشن منحصر به فرد است که کاربران کروم از آن بی بهره هستند. برخی از آن‌ها به قدری خوب و جذابند که شما به خاطر آن‌ها هم که شده نمی‌خواهید از فایرفاکس دست بکشید.

مهاجرت به مرورگر فایرفاکس

بهترین مثالی که به ذهن می‌رسد اکسنمشم Tree Style Tab است. این افزونه نوار زبانه را به یک نوار کناری تبدیل می‌کند و این اجازه می‌دهد که شما بتوانید زبانه‌های باز را به صورت سلسله مراتب درختی به نمایش بگذارید. این شگفت انگیز است که هیچ مرورگر دیگری  قادر به ارائه چنین قابلیتی نیست. هرچند ویوالدی از زبانه‌های کناری پشتیبانی می‌کند، اما نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی فایرفاکس سلسله مراتب‌وار به نمایش بگذارد. البته این تنها اکستنشن جذاب فایرفاکس نیست. می‌توانید لیستی از آن‌ها را از طریق این لینک مشاهده کنید.

9 – فایرفاکس هرکاری که کروم می‌تواند انجام دهد را انجام می‌دهد

در انتها، تفاوت‌های اساسی بین مرورگر فایرفاکس و کروم وجود ندارد. ممکن است یکی سریع‌تر باشد و دیگری از باتری کمتری برخوردار باشد، اما از نظر قابلیت استفاده آن‌ها هر دو عالی هستند. به عبارتی دیگر هر چیزی که می‌توانید در کروم انجام دهید را قادر خواهید بود با فایرفاکس نیز انجام دهید.

آیا می‌خواهید زبانه‌ها، بوک‌مارک‌ها، حساب‌های کاربری و غیره را در تمامی دیوایس‌های خود به صورت مشترک داشته باشید؟ یک توسعه دهنده وب هستید و قطعه کدی از یک سایت را نیاز دارید؟ امنیت سندباکس برای جلوگیری از فایل‌های مخرب چطور؟  و یا یک برنامه مدیریت رمزهای عبور جهت امنیت بیشتر حساب‌های کاربری شما؟

هم کروم می‌تواند تمامی این کارها را انجام دهد و هم فایرفاکس. اگر شما تمایل به ترک کروم دارید، به یاد داشته باشید که هر دو مرورگر در برخی جهات، شبیه به یکدیگر نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من خودم بیشتر از فایرفاکس استفاده میکنم ولی یه مشکل داشتم اونم این بود که فیلترشکناش خراب (البته تو کامپیوتر من)بودن که اونم با مورد هفت حل شد سپاس

  2. ب شخصه کروم استفاده میکنم
    1.مصرف اینترنتش کم تره
    2.رو گوشی های هوشمند هم مصرف باتری و هم رم کمتره

  3. بی زحمت مورد 5 رو اصلاحش کنید موزیلا از حریم خصوصی بهتر محافظت میکند.

  4. بی برو و برگشت فایرفاکس بهتره?????