گوگل رسما از تبلت نکسوس 10 پرده برداشت

گوگل رسما تبلت 10 اینچی خود با نام نکسوس 10 معرفی کرد. نکسوس 10 که توسط گوگل طراحی شده و به کمک مهم‌ترین شریک سخت‌افزاریش سامسونگ ساخته شده است به یاری سیستم عامل اندروید 4.2 سودای در دست گرفتن بخش عظیمی از بازار تبلت‌های 10 اینچی را در سر دارد.در ادامه با مشخصات فني،گالري تصاوير و ويديويي از اين محصول جديد با گجت نيوز همراه باشيد.

نمایشگر 10 اینچی با رزولوشن 2560 در 1600 و چگالی پیکسلس 300 پیکسل بر اینچ از بارز‌ترین مشخصات سخت افزاری این تبلت است که درست بر روی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آیپد نسل سوم و چهارم دست گذاشته است. گوگل تکنولوژی استفاده شده در نمایشگر این تبلت را "True RGB Real Stripe PLS" نام نهاده که به‌نظر می‌رسد در وضوح بالا در نمایش متون، رنگ‌های طبیعی و زاویه دید رقیب سرسختی برای آیپد نسل سوم و چهارم باشد.
این تبلت با حافظه‌ داخلی 16 یا 32 گیگابایت و فقط به صورت نسخه Wi-Fi منتشر می‌شود. بالاخره سامسونگ در این تبلت از جدیدترین پردازنده‌ مبتنی بر ARM Cortex-A15 خود رونمایی کرد. قلب تپنده این تبلت را یک چیپ دو هسته‌ای ARM Cortex-A15 تشکیل می‌دهد که با رم دو گیگابایت و گرافیک چهارهسته‌ای Mali T604، یکی از برترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های پردازشی بازار را ارایه می‌کند. با این سخت‌افزار و اندروید 4.2 می‌توان انتظار یک رابط کاربری روان و بدون وقفه را کشید که حس زیبایی از کار با یک تبلت قدرتمند را ارایه می‌کند.

برخلاف نکسوس 7، این تبلت از دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی برای شکار عکس و فیلم و دوربین جلویی 1.9 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و بدین ترتیب در این زمینه نیز نسبت به همپای اپلی خود چیزی کم نخواهد داشت.

تمامی این مجموعه سخت افزاری قدرتمند و مهم‌تر از آن مدرن را، یک باتری 9000 میلی آمپر ساعت پشتیبانی خواهد کرد به گفته گوگل می‌تواند از پس 9 ساعت پخش مداوم ویدیو HD برآید. نکسوس 10 تنها 604 گرم وزن داشته و به همراه اسپیکر دوگانه استریو، درگاه میکرو یو اس بی و میکرو HDMI و نه یکی بلکه دو چیپ NFC ( یکی در جلو و یکی در پشت دستگاه) از هر نظر به ایده‌آل نزدیک شده است.

آنچه که معمولا بیش از همه ما را در مورد محصولات سامسونگ نکران می‌کند کیفیت ساخت بدنه محصولات این شرکت است. اما خوشبختانه به‌نظر می‌رسد نکسوس 10 از کیفیت قابل قبولی در ساخت برخوردار است به شکلی که بدنه آن  از پلاستیک با کیفیت و کمی چسبناک ساخته شده که باعث می‌شود بتوان به‌سادگی تبلت را با یک‌دست به‌صورت افقی نگاه داشت و ترسی از لیز خوردن آن به‌خاطر اصطکاک خوب بدنه با دست به دل راه نداد. تصاویر در تبلت در حالت افقی با نسبت 16:10 پخش می‌شود که باز هم راضی کننده است. همانگونه که قبلا عکس‌های این تبلت به بیرون درز کرده بود، شکل کلی تبلت آنچنان زیبا و هیجان انگیز همانند رقیب سرسختش آیپد نیست ولی گوشه‌های گرد و لبه‌های نه‌کاملا مستقیم آن را به یکی از تبلت‌های خوش دست بازار تبدیل می‌کند که بیشتر از هر تبلت دیگر از شکل مربعی فاصله دارد.

شما می‌توانید از کاورهای مخصوصی برای این تبلت استفاده کنید. در پشت محصول، پنلی جدا شدنی در بالای دستگاه وجود دارد که می‌تواند به سادگی با پنل دیگری که به همراه خود کاور مخصوصی را دارا است تعویض کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزاری نکسوس 10 مجهز شدن آن به نسخه خالص 4.2 اندروید است که با ویژگی‌های جدیدی نسبت به نسخه 4.1 ارایه می‌شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها امکان استفاده چند کاربر از یک محصول اندرویدی و داشتن صفحات خانگی شخصی سازی شده، برنامه‌ها و تنظیمات مجزا با حساب های گوگل متفاوت است. گوگل می‌گوید با اینکه برای حساب‌های کاربری متفاوت که از یک گوشی یا تبلت استفاده می‌کنند برنامه‌های نصب شده به‌صورت مجزا قرار دارند و هر شخص با برنامه‌های نصب شده توسط دیگر حساب‌ها برخوردی ندارد ولی اگر تصمیم بگیرید برنامه‌ای را که دیگر حساب کاربری قبلا بر روی تبلت نصب کرده است را شما هم نصب کنید، نیازی به دانلود دوباره از گوگل پلی نخواهد بود و برنامه به طور خودکار برای شما نیز فعال می‌شود.

یک امکان دیگر دسترسی سریع به بخش تنظیمات تلفن است. قابلیت تایپ مبتنی بر ژست انگشتی (Gesture Typing) نیز به این نسخه اضافه شده است. بخش Google Now هم به روز شده و امکانات مختلفی مانند برنامه پروازها و رزور رستوران را در اختیار کاربران قرار می دهد.

در جمع می‌توان نکسوس 10 را بهترین تبلت اندرویدی بازار چه از نظر خوش دستی و چه از نظر قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانست، البته چه بهترین باشد یا نباشد فاکتور بی‌نظیر قیمتی آن می‌تواند تأثیر عمیقی در فروش آن داشته باشد. گوگل این تبلت قدرتمند را قرار است با قیمت رقابتی 399 دلار برای نسخه 16 گیگ و 499 دلار برای نسخه 32 گیگ ( 100 دلار ارزان‌تر از آیپد نسل چهارم) رهسپار بازار کند. این تفاوت قیمت 100 دلاری می‌تواند تعدادی از خریداران را به سمت خرید نکسوس 10 سوق دهد ولی به‌نظر می‌رسد مشکلات دنباله‌دار اکوسیستم اندروید در پشتیبانی از تبلت‌ها یا فقر نرم‌افزاری این اکوسیستم در دنبال کردن پیشرفت تبلت‌ها نمی‌تواند کاربران متعددی را برای خرید تبلت‌های رده بالای گوگل مجاب کند. بر خلاف انتظار، نکسوس 10 با این کیفیت بالای سخت‌افزاری فاقد نسخه‌های LTE یا 3G است که می‌تواند بر ابهامات مشتریان در انتخاب آن به‌عنوان یک تبلت رده بالا بیفزاید.

{photo}91/08/09/nexus-10/2{/photo}


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*