دوازدهمین راکت فالکون 9

دوازدهمین راکت فالکون 9 بعد از انجام ماموریت با موفقیت به زمین بازگشت

دوازدهمین راکت فالکون 9 بعد از انجام ماموریت خود و قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین با موفقیت به زمین بازگشت. بعد از آخرین انفجار، این هشتمین دفعه‌ پیاپی است که موشک با موفقیت بر روی زمین فرود آمده است.

شرکت اسپیس ایکس یک راکت فالکون 9 بازیافت شده را برای دومین بار به فضا فرستاد و موفق شد تا با موفقیت، مجددا آن را به زمین برگرداند. برخلاف یازدهمین راکت فالکون 9 که بعد از بلند شدن از زمین در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا دوباره به همین پایگاه بازگشته بود، این دفعه شاهد فرود آمدن راکت در یکی از کشتی‌های بدون سرنشین مستقل شرکت در اقیانوس اطلس بودیم.

از مجموع 17 بار تلاش اسپیس ایکس، این دوازدهمین باری است که شرکت توانسته با موفقیت راکت را بعد از رفتن به فضا، باز هم با موفقیت به زمین برگرداند. همچنین این هفتمین باری است که موشک بر روی یک سکوی دریایی فرود آمده است و پنج مرتبه دیگر، بازگشت مجددا به مقر اصلی در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال بوده است.

دوازدهمین راکت فالکون 9

دوازدهمین راکت فالکون 9 بر روی سکوی شناور دریایی فرود آمد

دوازدهمین راکت فالکون 9 پیش از این در ابتدای سال جاری میلادی به فضا پرتاب شد. هدف این ماموریت قرار دادن ده ماهواره به صورت همزمان در مدار زمین برای شرکت مخابراتی Iridium بود. این راکت، بعد از انجام ماموریت خود بر روی یک سکوی دریایی فرود آمد که این بار در اقیانوس آرام قرار داشت. اسپیس ایکس بعد از تعمیر این موشک، آن را مجددا برای ماموریت بعدی آماده و روز گذشته استفاده کرد. این موشک ماموریت داشت اولین ماهواره ارتباطی را برای ارائه‌دهنده خدمات تلویزیونی بلغارستانی Bulsatcom در مدار زمین قرار دهد.

برخلاف ماموریت‌های پیشین، بازگرداندن دوازدهمین راکت فالکون 9 بسیار چالش برانگیز بود، چرا که ماهواره BulgariaSat-1 باید در مدارهای بالایی زمین قرار می‌گرفت. به همین دلیل در نخستین مرحله، در مقایسه با پرتاب‌های پیشین انرژی بیشتری مصرف و گرمای بیشتری تولید شد. ایلان ماسک طی یک توییت به این موضوع اشاره کرد. به عقیده وی، در این ماموریت ممکن بود تقویت‌کننده راکت نتواند راه برگشت به زمین را بپیماید.

دوازدهمین راکت فالکون 9

همچنین این نخستین باری است که اسپیس ایکس، یک راکت را بر روی هر دو سکوی دریایی خود فرود آورده است. امکان استفاده مجدد از قسمت‌هایی از راکت فالکون 9، از مدت‌ها قبل آرزوی ایلان ماسک بوده است. وی در تلاش است شرکت به جایی برسد که مهندس‌های آن بتوانند چیزهایی همچون مخروطی که در بالای راکت قرار دارد را مجددا استفاده کنند، به جای اینکه مجبور باشند برای هر بار پرتاب، از صفر تا صد یک راکت جدید بسازند.

دوازدهمین راکت فالکون 9

امکان استفاده مجدد از راکت ماهواره‌بر سبب کاهش هزینه‌ها برای هر بار پرتاب می‌شود. تا پیش از این، بعد از اینکه یک راکت ماهواره‌ای را به مدار زمین می‌برد، همانطور به مسیر مستقیم خود ادامه می‌داد و در فضای بی‌کران کهکشان محو می‌شد. به همین دلیل شرکت باید برای ساخت موشک بعدی به منظور ماموریت آتی خود، مجددا میلیون‌ها دلار هزینه و از آن مهمتر، زمان بیشتری صرف می‌کرد.

اسپیس ایکس اکنون به جایی رسیده که در یازدهمین پرتاب فالکون 9، یک کپسول باری دراگون استفاده شده را برای بار دوم به فضا فرستاد. البته این شرکت برای رسیدن به این مرحله، مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته و با تعداد دفعات محدود انفجار این راکت دست و پنجه نرم کرده است، اما بعد از یافتن دلیل انفجار موشک فالکون 9 توانست از رخ دادن مجدد این اتفاق جلوگیری کند. از زمان آخرین انفجار در ژوئن (خرداد) سال گذشته، این هشتمین باری است که شرکت توانسته پشت سر هم راکت‌ها را با موفقیت به زمین برگرداند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*