جستجو برای جهان های موازی

آژانس فضایی اروپا از آغاز جستجو برای جهان های موازی خبر داد!

جستجو برای جهان های موازی ؛ آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) از آغاز ماموریت‌هایی بی‌سابقه برای کشف سایر ابعاد کیهان خبر داد!

بعد از مدت‌ها شایعه و گمانه‌زنی پیرامون سایر ابعاد کیهان ، سرانجام دانشمندان تصمیم گرفتند جستجو برای جهان های موازی را به طور جدی آغاز کنند. این ماموریت‌های بی‌سابقه، امواج گرانشی و تاثیر جدی آنان بر جهان‌ های موازی و سایر ابعاد کیهان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها، دانشمندان به یافته‌های بی‌سابقه‌ای برای ماموریت‌های آینده خود دست پیدا خواهند کرد.

امیلیان دوداس (Emilian Dudas) از پلی‌تکنیک پاریس در فرانسه در این باره می‌گوید:

ابعاد بالاتر کیهان، در سال‌های اخیر به موضوعی اسرارآمیز برای همگان تبدیل شده‌ است. مطالعه بر روی امواج گرانشی، می‌تواند ما را در شناسایی این پدیده‌های ناشناخته یاری کند.

جهان‌ های موازی و ابعاد دیگر کیهان ، موضوعاتی جذاب برای انواع داستان‌ها و فیلم‌های علمی و تخیلی هستند. اکنون، آژانش فضایی اروپا، از آغاز جستجو برای جهان های موازی و ابعاد بالاتر جهان خبر داده است. این آژانس فضایی سعی دارد با مطالعه دقیق‌تر امواج گرانشی ، از آنان به عنوان فرصتی برای اکتشاف سایر ابعاد جهان و یا اثبات وجود دنیاهای موازی استفاده کند.

امواج گرانشی و یا اعوجاج‌ کوچک در بافت فضا-زمان که بر اثر حرکت اشیای عظیم در کیهان ایجاد می‌شوند، برای اولین بار در سال 2015 میلادی کشف شد. از آنجا که این امواج گرانشی قادر به گسترش در سایر ابعاد کیهان نیز هستند، می‌توان از آنان به عنوان یک راهکار امیدوارکننده جهت جستجو برای جهان های موازی و کشف ابعاد بالاتر دنیا استفاده کرد.

آژانس فضایی اروپا سعی دارد پس از چندین دهه توسعه و تاخیر، سرانجام در سال 2034 میلادی این ماموریت را به کمک لیسا (LISA) و با هدف جستجوی بیشتر امواج گرانشی آغاز کند.

ماموریت لیسا در سال 2034 میلادی و جستجو برای جهان های موازی!

این ماموریت، بر سه ماهواره اصلی و کاملا یکسان پایه‌گذاری شده که هر یک از آنان نسبت به همدیگر، 2.5 میلیون کیلومتر فاصله دارند. این ماهواره‌ها با آرایشی مثلثی شکل، در مدار زمین به دور خورشید گردش خواهند کرد. پس از ورود به یک مدار پایدار، هریک از ماهواره‌ها اشعه‌های قدرتمند لیزری را به یکدیگر می‌تابانند و به جستجوی اعواج‌های ناشی از امواج گرانشی خواهند پرداخت.

جستجو برای جهان های موازی

به منظور تشخیص این تغییرات منحصر به فرد، در مقیاس‌های کمتر از یک تریلینیومِ متر، لیسا می‌بایست از تابش‌های کیهانی، ذرات و نور خورشید صرف‌نظر کند. ماموریت رهیاب لیسا (LISA Pathfinder)، در سال 2015 آغاز شد و حساسیت‌های بسیار تاثیر‌گذاری را مطرح ساخت. از این رو یکی از مهم‌ترین چالش‌های این ماموریت، تشخیص داده‌های اصلی از داده‌های دیگر است؛ چرا که هرچیزی در جهان به کمک امواج گرانشی قابل شنیدن است!

ماهواره‌های لیسا، انحراف‌های صورت گرفته در فضا را با تجزیه و تحلیل تغییرات مربوط به اشعه‌های لیزر در طول فواصل مختلف مورد سنجش قرار می‌دهند.

بر اساس اظهارات دانشمندان، امواج گرانشی توسط اشیای بسیار عظیم کیهان تولید می‌شوند که گرانش بسیار بزرگی دارند. از این رو، دانشمندان با استفاده از اطلاعات بسیار گسترده خود در مورد سیاه چاله ها و همچنین یافته‌های آینده از اعوجاج‌های فضا-زمان، فرصتی بی‌سابقه جهت جستجو برای جهان های موازی و ابعاد بالاتر کیهان خواهند داشت.

به تازگی، کارشناسان شواهدی را ارائه کرده‌اند که که واقعیت جهان های موازی را به اثبات می‌رساند! به لطف وجود اصطلاحی تحت عنوان نقطه سرد (Cold Spot)، احتمالا می‌توان موجودیت جهان های موازی را به طور قطعی مطرح مطرح کرد. این نقاط که به عنوان ناهنجاری‌های کیهان معرفی شده‌اند، 1.8 میلیارد سال نوری را در بر می‌گیرند.

بر اساس اندازه‌گیری‌های اخیر کارشناسان، اختلاف دمای این نقاط سرد یا ناهنجاری‌های کیهانی، 0.00015 سلسیوس سردتر از اطراف آن است. دانشمندان بر این باورند که چنین پدیده‌ای، با استفاده از ماده گمشده قابل توضیح نیست؛ بدین معنا که احتمالا برای توضیح آن، نیاز به اثبات پدیده دیگری با نام جهان های موازی داریم!

تام شانکس (Tom Shanks)، استاد ستاره‌شناسی در دانشگاه دورهام (Durham Universit)، در این‌باره اظهار کرد:

این نقاط را نمی‌توان با استفاده از مدل استاندارد فیزیک ذرات توضیح داد. از این رو، احتمالا برای پاسخ به این پدیده می‌بایست به دنبال اکتشافات عجیب و غریبی باشیم!

اما باید توجه داشت که شواهد قطعی، هنوز به شکل «گمشده» باقی مانده‌اند؛ به همین علت است که دانشمندان برای بررسی بیشتر امواج گرانشی، تا این اندازه هیجان‌زده هستند.

جستجو برای جهان های موازی

گوستاوو لوسنا گومز (Gustavo Lucena Gomez) از بنیاد ماکس پلانک (Max Planck Institute) برای فیزیک گرانشی (Gravitational Physics) در پوتسدام  کشور آلمان، در این‌باره می‌گوید:

اگر جهان ما دارای ابعاد بالاتری باشد، امواج گرانشی می‌توانند مسیر حرکت خود را تا جهان‌های موازی و یا حتی ابعاد اضافه‌ نیز ادامه دهند.

همان‌طور که کارشناسان می‌گویند، نیروی گرانش از هر نیروی بنیادی دیگر ضعیف‌تر است. همین استدلال، به تنهایی می‌تواند منجر به طرح فرضیه فرار نیروی گرانش از سایر ابعاد جهان شود.

کارشناسان آلمان، نحوه تاثیر سایر ابعاد کیهان بر امواج گرانشی را مورد محاسبه قرار دادند. در چنین حالتی، امواج گرانشی با اثراتی عجیب و غریب خود را نشان می‌دهند که شامل دو ویژگی زیر هستند:

  • امواج اضافه در فرکانس‌های بالا
  • تغییر در نحوه گسترش امواج گرانشی در فضا

از آنجا که امواج گرانشی توانایی عبور از ابعاد مختلف کیهان را دارند، آن‌ها می‌بایست یک «برج» از امواج گرانشی اضافه با فرکانس بالا را تولید کنند. اما متاسفانه با تجهیزات امروزی، ما قادر به تشخیص امواج گرانشی با فرکانس بالا نیستیم و تمرکز فعلی دانشمندان، بر جستجوی امواج گرانشی با فرکانس‌های پایین است.

پروفسور لوسنا گومز در این باره می‌گوید:

اگر ابعاد اضافه در جهان ما باشند، خود را با کوچک‌تر کردن فضا-زمان و به روشی کاملا متفاوت با امواج گرانشی نمایش می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. شاید با این تحقیقات شگفت انگیز، راز آسمان ها و زمین های هفت گانه قرآن آشکار بشه. آنجا که در هزار و چهارصد سال قبل، پروردگار در قرآن خود را مالک آسمانها و زمینهای هفت گانه که بر فراز هم استوار شده اند، معرفی میکنه.

  2. چرا دانشمندان یهو بعد 2016 سال دست به کار شدن؟
    ایلان ماسک هم بماند
    نکنه سیاره x واقعیت داره؟