هواپیمای مسافربری بدون خلبان

هواپیمای مسافربری بدون خلبان بوئینگ؛ آینده هوانوردی تجاری بدون نیاز به خلبان

کمپانی بوئینگ، به دنبال توسعه هواپیمای مسافربری بدون خلبان است! در جلسه مطبوعاتی پیش از نمایشگاه هوایی پاریس، بزرگترین تولیدکننده هواپیمای جهان اعلام کرد که به دنبال توسعه هواپیمایی مسافربری بدون خلبان است و در نظر دارد برخی از تکنولوژی‌های لازم برای چنین طرحی را سال آینده آزمایش کند.

این طرح ممکن است کمی غیر قابل باور به نظر برسد اما به گفته مایک سینِت، نائب رئیس توسعه محصولات بوئینگ، با وجود پهپاد‌های خودکاری که هم اکنون با قیمت هزار دلار در دسترس هستند، تکنولوژی‌های پایه برای رسیدن به این هدف در دسترس است.

امروزه هواپیماهای مسافربری می‌توانند با کمک رایانه کنترل پرواز، عمل نشست، برخاست و پرواز را انجام دهند و تعداد خلبانان هم در طی سال‌ها از 3 نفر به 2 نفر کاهش یافته است.

هواپیمای مسافربری بدون خلبان

سینت که خودش نیز خلبان است، می‌گوید برخی از تکنولوژی‌ها همین تابستان در یک شبیه‌ساز آزمایش خواهد شد و به گفته خودش سال آینده نیز هواپیمایی که برخی از اعمالش را هوش مصنوعی به عهده خواهد داشت پرواز خواهد کرد.

به گفته شبکه ایمنی هوانوردی، هواپیمای مسافربری بدون خلبان باید از استاندارد‌های ایمنی مسافرت هوایی، که ایمن ترین سالش را در 2016 تجربه کرده، برخوردار باشد. به علاوه کمپانی بوئینگ باید مقامات هوانوردی را که هنوز نمی‌دانند چنین هواپیمایی را چگونه باید تصدیق کنند نیز قانع کند.

به گفته مارکوس دایمند، یکی از افسران فنی و ایمنی فدراسیون خلبانان استرالیا، زمان زیادی لازم است تا مقامات هوانوردی و همچنین مسافران چنین تکنولوژی را تایید کنند.

چه کسی حاضر خواهد شد که سوار این هواپیما شود؟ دهه‌ها طول خواهد کشید تا مردم به هواپیمای مسافربری بدون خلبان که آن‌ها را به هر جایی ببرد اعتماد کنند. اگر زمانی برسد که اکثر مردم از ماشین‌های بدون راننده استفاده کنند، شاید پذیرش هواپیمای مسافربری بدون خلبان نیز در آن زمان محتمل‌تر باشد. اما در حال حاضر مقامات ارشد ما کمی نگران این مسئله هستند و ما به دقت این روند را زیر نظر داریم.

با این حال شرکت‌های هواپیمایی در میان کسانی هستند که از این ایده استقبال می‌کنند. بخشی به این خاطر که پیش‌بینی می‌شود در طی 20 سال آینده و با افزایش رو به رشد تقاضا برای مسافرت‌های هوایی در کل دنیا، به بیش از یک و نیم میلیون خلبان نیاز خواهد بود.

هواپیمای مسافربری بدون خلبان

کمپانی بوئینگ به ساخت هواپیمای جدید خود نیز نزدیک‌تر شده است. این هواپیما قرار است شکاف میان هواپیمای باریک پیکر 737 و هواپیمای پهن پیکر 787 را پر کند. بوئینگ قصد دارد این هواپیما را تقریبا تا سال 2025 به مشتریان در سراسر جهان عرضه کند.

به گفته کوین مک آلیستر، مدیر اجرائی بخش هواپیماهای تجاری بوئینگ، این کمپانی پس از گفت و گو‌های دقیق و جامع با حدود 60 شرکت مشتری خود به این نتیجه رسیده است که فاصله مسافتی که هواپیماهای پهن پیکر در حال حاضر پرواز می‌کنند با مسافتی که هواپیماهای باریک پیکر پرواز می‌کنند بسیار زیاد است.

فاصله بین این دو، مسافتی است که هواپیماهای باریک پیکر ما و یا رقبای ما نمی‌توانند پوشش دهند. تنها هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند چنین مسافتی را پرواز کنند؛ سوال اینجاست که آیا هواپیمای جدید ما می‌تواند این شکاف را به شکلی موثر و به صرفه تر پوشش دهد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*