بمب اسمارت گلایدر

کمپانی MBDA از بمب اسمارت گلایدر رونمایی کرد ؛ ارزان، مرگبار، کوچک

بمب اسمارت گلایدر (SmartGlider) جدیدترین عضو از خانواده بمب‌های هوا سُرِش است که اخیرا در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شده است. برای آشنایی با این بمب نوین همراه ما باشید.

بمب اسمارت گلایدر به منظور درگیری با تهدیدهای نوین موجود در میادین نبرد امروزی و حمله دورایستا به اهداف با ارزش و محافظت شده توسط پدافند هوایی، بدست کمپانی هوافضا و دفاعی اروپایی MBDA طراحی و ساخته شده است. به لطف این بمب‌ها، هواپیمای حامل می‌تواند از فواصل امن و خارج از برد آتش پدافند دشمن، اقدام به درگیری با طیف گسترده‌ای از اهداف مختلف مورد نظر کند. براساس برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی‌های از پیش صورت گرفته، این بمب قرار دست‌کم از سال 2025 وارد خدمت شود.

بمب اسمارت گلایدر

ماکتی از اسمارت گلایدر در نمایشگاه پاریس

اسمارت گلایدر خود در اصل شامل مجموعه‌ای از بمب‌های هوا سُرِش با بدنه‌ای یک‌پارچه است که پس از رهاسازی، بال‌های خود را باز کرده و با استفاده از سیستم ناوبری و هدایتی یک‌پارچه شده، می‌توانند تا بیش از 100 کیلومتر را برای رسیدن به هدف خود بپیمایند. این بمب‌ها موتور ندارند و تمام مسیر تا رسیدن به هدف را در هوا سر می‌خورند یا به عبارت دیگر گلاید می‌کنند؛ به همین دلیل از نسبت برا به کشش (نسبت لیفت به درگ) بالایی برخوردارند.

بمب اسمارت گلایدر چندمنظوره است، اما از اهداف اصلی آن می‌توان به سیستم های پدافندی شبکه‌محور کوتاه برد و برد متوسط، اهداف با قابلیت جابه‌جایی (همچون توپخانه که توسط خودرو کشیده می‌شود) و همچنین اهداف متحرک (خودرو) و یا اهداف مستحکم ثابت (همچون سنگرها) و… اشاره کرد؛ با کمک این بمب‌ها می‌توان پدافند هوایی دشمن را در همان روز اول از میدان خارج کرده و راه را برای نفوذ هواپیماهای خودی هموارتر کرد.

بمب اسمارت گلایدر تنها 2 متر داراز دارند؛ به لطف اندازه کوچک و جثه جمع و جورشان که یک حسن محسوب می‌شود، به هواپیمای حامل امکان حمل تعداد بالایی از این بمب‌ها را می‌دهد؛ همچنین برای جایگیری در دهلیز داخلی حمل مهمات جنگنده‌های نسل 5 که فضای محدودی دارند نیز مناسب است.

بمب اسمارت گلایدر

غلاف حمل 6 تایی بمب اسمارت گلایدر

وزن این بمب تنها 120 کیلوگرم است که این مورد نیز همچون اندازه کوچک تاثیر مثبت بر توان حمل هواپیما می‌گذارد و اجازه می‌دهد بین 12 تا 18 بمب اسمارت گلایدر را با استفاده از غلاف حمل 6 تایی روی یک جنگنده بارگذاری کرد؛ همچنین هواپیماهای کوچک و پهپادها نیز توان حمل آن را خواهند داشت. MBDA همچنین نمونه 1300 کیلگرمی از این بمب را به منظور حمله به اهداف بزرگ و مستحکم آماده کرده است که 1000 کیلوگرم آن را وزن سرجنگی بمب تشکیل می‌دهد.

به گفته سازندگان، بمب اسمارت گلایدر موجب افزایش قابل توجه توان هوا به سطح هواگردها می‌شود و جنگ افزاری مابین بمب‌های هدایتی و موشک‌های کروز است؛ این بمب‌ها بردی بیشتر از بمب‌های سقوط آزاد دارند و از سوی دیگر قیمتشان نیز از موشک‌های کروز کمتر است. فلسفه طراحی این موشک، روانه کردن شمار بالایی از آن به سمت هدف به منظور اشباع کردن توان درگیری همزمان سامانه‌های پدافند هوایی است.

این بمب‌ها سرجنگی چندمنظوره با ضریب مرگ‌آوری بالایی دارند و در کنار سیستم ناوبری و هدایتی یک‌پارچه شده، از مجموعه‌ای از سنسورهای رادیویی و الکترواپتیکال شامل سنسورهای تلویزیونی و فروسرخ بهره‌مند هستند که ترکیب آن‌ها، اسمارت گلایدر را در مقابل اخلال‌گری و جنگ الکترونیک دشمن مقاوم می‌کند.

بمب اسمارت گلایدر

GBU-39 SDB

البته در پایان این نکته را بیافزایم که اسمارت گلایدر، اولین در نوع خود نیست. بمب‌های کم‌قطر آمریکایی GBU-39 SDB اولین بمب‌های این‌چنینی هستند که از سال 2006 وارد خدمت شدند و با مکانیزم پروازی مشابه بمب اسمارت گلایدر، تا بیش از 110 کیلومتر برد دارند. نمونه‌های GBU-53/B SDB-II که امسال وارد خدمت می‌شوند نیز علاوه بر قابلیت درگیری با اهداف ثابت در برد بیش از 110 کیلومتر، می‌توانند با اهداف متحرک در برد بالای 70 کیلومتر نیز درگیر شوند و از سیستم‌های هدایتی گوناگونی در ترکیب با یک‌دیگر بهره می‌برند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*