توقف تولید خودروهای بی کیفیت

موضع وزارت صنعت در مورد توقف تولید خودروهای بی کیفیت و قدیمی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و سایر مسئولان به خبر توقف تولید خودروهای بی کیفیت و قدیمی مانند پراید و پژو 405 در پایان سال جاری واکنش نشان دادند.

اواخر سال گذشته، تصمیم گرفته شد تا خودروهایی قدیمی مانند پراید و پژو 405 تا دی ماه 1397 تولید شوند و پس از آن در صورت تغییر پلتفرم و رعایت کردن قانون افزایش استانداردهای خودرو از 52 مورد به 83 مورد، ادامه تولید این خودروها در دستور کار قرار بگیرد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا چنین فرصتی به این دو خودرو که بیش از 10 سال از طول عمرشان می‌گذرد داده شده و آیا قرار نیست این خودروهای تاریخ مصرف گذشته، از رده خارج شوند؟

در پایان سال 95 به نظر می‌رسید که سرانجام شاهد توقف تولید خودروهای بی کیفیت باشیم و خط تولید دو خودروی پراید و پژو 405 به دلیل آن که عمرشان از 10 سال هم بیشتر گذشته، متوقف شود؛ اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه سازمان ملی استاندارد ایران با افزایش استانداردهای خودرویی از 52 مورد به 83 مورد، فرصت دو ساله‌ای را در اختیار این خودروها قرار داد. بر این اساس، خودروسازان تا دو سال دیگر فرصت دارند تا استانداردهای 83گانه را در محصولات خود رعایت کنند و در صورت عدم رعایت این استانداردها و تغییر ندادن پلتفرم خودرو، خط تولید این خودروها متوقف می‌شود.

توقف تولید خودروهای بی کیفیت

شرکت خودروسازی سایپا از سال 1372، تولید پراید را آغاز کرد. طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که 10 سال از عمرشان می‌گذرد متوقف شود اما تولید پراید پس از 24 سال همچنان ادامه دارد. حتی شنیده می‌شود در صورتی که استانداردهای مورد نظر رعایت شوند، تولید این خودرو باز هم ادامه خواهد داشت و مثل اینکه هرگز قرار نیست این خودروی بی کیفیت بازنشسته شود. محصول قدیمی ایران خودرو یعنی پژو 405 نیز اوضاع بدتری دارد. این خودرو از سال 1369 در ایران خودرو تولید می‌شود و تاکنون 27 سال از تولید آن در کشورمان گذشته است. همچنین اخیر رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از توقف تولید پراید تا پایان امسال خبر داده بود اما باز هم مشخص نیست که این وعده عملی شود.

موضع نامشخص وزارت صنعت در مورد توقف تولید خودروهای بی کیفیت

در همین حال محصن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص زمان قطعی و نهایی توقف تولید خودروهای بی کیفیت و قدیمی مانند پراید و پژو 405، موضع مشخصی را لحاظ نکرده و اعلام کرد که نمی‌توان به طور قطع از توقف خط تولید پراید یا پژو 405 در پایان سال جاری سخن گفت. این اظهار نظرها در حالی بیان می‌شوند که بازار جهانی خودرو هر روز مدل‌های جدیدی از خودروهای مختلف را تولید کرده و به مشتریان خود عرضه می‌کنند اما مسئولان ما همچنان بر تولید خودروهای بی کیفیت، قدیمی و تاریخ مصرف گذشته اصرار دارند.

علاوه بر معاون وزارت صنعت، سایر مسئولان نیز موضع خود را در این رابطه اعلام کرده‌اند. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، پیش‌بینی کرده که چهار خودروی داخلی نمی‌توانند استانداردهای خود را از 52 مورد به 83 مورد ارتقا بدهند و به همین دلیل تا پایان دی‌ماه سال 1397 از رده خارج می‌شوند. با توجه به این اظهار نظر، می‌توان حدس زد که دو خودرو از چهار خودروی پیش‌بینی شده، پراید و پژو 405 هستند؛ اما دادن فرصت دو ساله به آن‌ها این نگرانی را به وجود می‌آورد که شاید پس از سال 1397 نیز با ارائه تعاریف و استانداردهای خودرویی جدید، باز هم برای این خودروها زمان خریده شود.

توقف تولید خودروهای بی کیفیت

همچنین فرداد دلیری، معاون توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی ایدرو نیز از توقف تولید برخی خودروهای داخلی در آینده نزدیک خبر داد. به گفته دلیری، تا زمانی که برای تغییر مدل تولید خودروها، سیاست‌های اجباری اعمال نشود، پروژه‌های سوددهی مانند پراید و پژو 405 کنار گذشته نمی‌شوند. به این ترتیب با توجه به اظهار نظرهای مختلفی که از سوی مسئولان منتشر شده به نظر می‌رسد که اگر خودروهایی چون پراید و پژو 405 تا سال 1397 نتوانند تغییراتی را در بخش طراحی بدنه، موتور و گیربکس ایجاد کنند باید از چرخه تولید خارج شوند؛ البته به شرطی که تا آن زمان قانون جدیدی با هدف بقای این خودروهای بی کیفیت تصویب نشود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این ماشینای کشتار عمرا درست بشو نیستن لابد میخوان تا 10 سال دیگه تولید کنن?