مارمولک‌ ماهی

مارمولک ماهی ؛ عمیق‌ترین شکارچی دنیا با ظاهری عجیب و ترسناک

دانشمندان به‌تازگی گونه‌‌ی متفاوتی از مارمولک ماهی کشف کرده‌اند. این ماهی‌ها یکی از عمیق‌ترین شکارچی‌ اقیانوس‌ها هستند که با ظاهری عجیب و ترسناک، شباهت زیادی به مارمولک دارند. در ادامه با گجت نیوز همراه شوید.

هنوز موجودات زیادی، کشف‌نشده باقی‌ مانده‌اند و بدون شک عجیب‌ترین جانوران دنیا در اقیانوس‌ها و اعماق دریاها قرار دارند. در تاریک‌ترین و عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌های جهان ماهی‌ عجیبی به نام مارمولک ماهی زندگی می‌کند. این ما‌هی‌ها همانند مارماهی بدنی دراز، صورتی شبیه مارمولک و دهانی به تیزی کوسه ماهی دارند. وب‌سایت تنوع زیست شناسی دریایی استرالیا می‌نویسد:

دانشمندان زمانی که به تحقیقات خود مشغول بودند، به‌طور غیر منتظره‌ای یک مارمولک ماهی را به‌ هنگام ماهی‌گیری در سواحل شرقی استرالیا پیدا کردند.

مارمولک‌ ماهی

مارمولک ماهی B. ferox

این ماهی ظاهری ترسناک داشته و بدن آن عمدتا از دندن‌های لولایی‌مانند تشکیل شده است بنابراین وقتی طعمه‌ای به دام می‌افتد نمی‌تواند از چنگ دندان‌های تیز این جانور رهایی یابد و هرچه برای فرار تلاش کند دندان‌هایش بیشتر در بدنش فرو خواهد رفت. نام علمی این ماهی “Bathysaurus ferox” است که «مارمولک درنده‌ی اعماق دریاها» نام دارد. نام مارمولک ماهی را به‌دلیل شباهت زیادی که به مارمولک دارد، انتخاب کرده‌اند. این ماهی در عمق 1000 تا 2500 متری در زیرسطح آب زندگی می‌کند. جان اسپارکس (John Sparks) مدیرعامل موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک می‌گوید:

 مارمولک ماهی‌ها مانند دیگر گونه‌های مارمولک ماهی‌ در کف اقیانوس‌ها و در اعماق آب‌ها زندگی می‌کنند که با پنهان کردن خود در زیر گل‌ولای‌ها و شن‌های اقیانوس‌ها به‌سرعت طعمه را شکار می‌کنند.

نوزاد مارمولک ماهی

نوزاد مارمولک ماهی

غذای اکثر مارمولک‌‌ماهی‌ها، سایر ماهی‌ها و ماهی‌های مرکب است اما درکل هر چیزی را که در دهانشان جای بگیرد، می‌خورند. مارمولک ماهی‌ها هم بافت تخمک و هم بیضه را در اندام‌های تولید مثل خود دارند و به اصطلاح هرمافرودیت یا نرماده هستند که می‌توانند با گونه‌ی همنوع خود تولید مثل کند.

مارمولک ماهی B. ferox نرماده است که هر دو بافت بیضه و تخمدان را برای تولید مثل دارد

دوجنسی بودن در جانوران خصوصیتی طبیعی است اما در انسان نوعی اختلال جنسی محسوب می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در ژورنال جانورشناسی کانادایی صورت گرفت این مارمولک ماهی‌ به‌طور غیرعادی 50 سانتی‌متر کبد بزرگتری دارد، طوری‌ که 20 درصد وزن بدن آن را تشکیل‌ می‌دهد این در حالی‌ست که سایر مارمولک ماهی‌ها کبد کوچک‌تری داشته و فقط 5 درصد وزن بدنشان را تشکیل می‌دهند.

هنوز علت بزرگی کبد این ماهی‌ معلوم نیست ولی تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع ماهی‌ها از کبد برای ذخیره انرژی بهره می‌برند. اسپارکس در ادامه می‌گوید خاصیت فلورسنت یکی دیگر از ویژگی‌های مارمولک ماهی‌های کم‌عمق و عمیق محسوب می‌شود که به راحتی در عمق 2500 متری می‌درخشند ولی هنوز معلوم نیست که گونه‌ی B. ferox هم این خاصیت را دارد یا نه؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یعنی خودش خودشو حامله میکنه؟
    نمیشه توو کار خدا دخالت کرد …. اما خیلی عجیبه