ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران در چه سطحی است؟

در این مقاله به بررسی وضعیت ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار نظیر پژو 206، سمند، تندر 90 و غیره خواهیم پرداخت. هرکدام چند ستاره ایمنی را دریافت کرده اند؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که جامعه ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بازار خودروهای زیر 50 میلیونی است که سطح گسترده‌ای از مردم کشور را فرا میگیرد اما متاسفانه هیچ کدام از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند. هر چه که نقد به طراحی و شکل ظاهری خودروهای داخلی وارد است به کنار، اما ایمنی نداشته‌ی آن‌ها موضوع بسیار مهمی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تازه‌ترین بررسی وضعیت تولید خودروهای تولید داخل یا تولید مشترک که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انجام گرفته، نشان می‌دهد که متاسفانه هیچ یک از خودروهای زیر 50 میلیونی بازار از شرایط ایمنی مناسبی برخوردار نیستند. به طور مثال، اتومبیل هایی همچون پژو 206، سمند، تندر 90 و پژو پارس را می‌توان از نظر ایمنی موسسه یورو ان سی ای پی در سطح خودروهای سه ستاره قرار داد. بر اساس این گزارش، متاسفانه هیچ موسسه تخصصی در ایران برای رتبه بندی و امتیازدهی به ایمنی خودروها وجود ندارد و متاسفانه نمی‌توان به درستی گزارش‌های منتشر شده در این مورد اکتفا کرد. بنابراین تنها 2 راه پیش روی خریداران خواهد بود. آنها یا باید به تجربیات شخصی سایر خریداران اعتماد کنند و یا به امتیازاتی که شرکت های معتبر تست ایمنی به آن‌ها داده‌اند اکتفا کنند. در زیر می‌توانید وضعیت ایمنی مهم‌ترین خودروهای خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران را مشاهده کنید.

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار

پراید

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران - پراید

اول از همه با پراید شروع می‌کنیم که به ایمنی فوق‌العاده ضعیف خود معروف است. در نتایج تست موسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا، این خودرو بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به خطر بیاندازد. در واقع پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، سقف و دربهای خود می‌شود. کابین سرنشینان تاب برداشته، درب خودرو باز می‌شود و داشبورد نیز به شدت به پای راننده صدمه وارد می‌کند.

قسمت جلوی خودرو نیز به نوعی جمع می‌شود که بیشتر قطعات زیر کاپوت نظیر موتور، اگر تصادف شدید باشد وارد کابین خواهد شد. پراید در این تست به سختی توانسته از 5 ستاره، تنها 2 ستاره را دریاف کند.

پژو 206

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران - پژو 206

خودرو هاچ بک پژو 206 در تست های موسسه Euro NCAP تنها یک ستاره از خودرو پراید بیشتر دریافت کرده است. البته خوشبختانه در هنگام تصادف شدید از قسمت جلو، موتور به داخل کابین هدایت نمی‌شود، بلکه به سمت زمین حرکت می‌کند تا راننده و سرنشین کناری آسیبی از این بابت نبینند.

سمند

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران - سمند

متاسفانه با توجه به داخلی بودن سمند، هیچ تستی از آن توسط موسسات اروپایی گرفته نشده است. ولی با توجه به این که پلتفرم سمند بی شباهت با پژو 405 نیست، ما می‌توانیم این دو خودرو را در یک سطح قرار دهیم که به سختی توانسته 3 ستاره ایمنی تست ان سی ای پی را دریافت کند.

تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام گرفته است که در آن سقف به سمت داخل اتاق تا شده و رکاب نیز باعث شکستگی پای مدل درون خودرو در تست شده است. البته ایربگ خودرو به موقع عمل کرده است و به جهت وزن متناسب پشت و جلوی خودرو، در هنگام تصادف این خودرو بلند نخواهد شد.

از دیگر موارد قابل ذکر، سالم ماندن ستون‌ها و خرد شدن شیشه‌های جلو در هنگام تصادف شدید است.

پژو پارس

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران - پژو پارس

از مهم‌ترین نقص‌های وارده به خودرو پژو پارس که می‌تواند جان راننده را به خطر بیاندازد، وارد شدن میل فرمان و پدالها به داخل اتاق در هنگام تصادف است. هرچند قسمت های زیری خودرو نظیر شاسی و کلاف از مقاومت خوبی برخوردارند، اما قسمت های بالایی از استحکام مناسبی بهره نمی‌برند که همین می‌توان به سرنشینان خودرو در هنگام واژگونی آسیب برساند. هندلینگ این خودرو نیز مناسب است.

پلتفرم پژو پارس نیز مشابه پژو 405 است آن نیز به سختی موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده است.

تندر 90

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران - تندر 90

تندر 90 به راحتی موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده است و در وضعیت نسبتا بهتری از رقبای خود در خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران قرار دارد. قطعات داخلی خودرو در هنگام تصادف فشرده می‌شوند. علاوه بر این، از آنجایی که مخزن سوخت دور از کمک فنرها و در کف خودرو قرار دارد، در صورت تصادف از عقب احتمال سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر بسیار کم است. همچنین یک لایه عریض در قسمت پشتی، احتمال ورود اشیا از صندوق به داخل کابین را نیز کاهش می‌دهد. زانوهای سرنشینان نیز با توجه به طراحی لانه زنبوری داشبورد، در هنگام تصادف از جلو کمترین تهدید را به خود می‌بیند.

تیبا

ایمنی خودروهای زیر 50 میلیونی بازار ایران - تیبا

و اما آخرین خودرو موجود در این لیست تیبا خواهد بود، اتومبیلی که ترکیبی از ریو و پراید است. فیلمی که مربوط به تست تصادف این خودرو است، نشان می‌دهد که درب اتومبیل در هنگام تست باز شده و ستون‌های سقف نیز تاب برمی‌دارند. این نشان می‌دهد تیبا از نظر ایمنی در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد. تیبا به سختی توانسته دو ستاره ایمنی را به دست آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. فقط تندر. اونم فقط به این خاطر که ایران در تولیدش نقش نداشته و انگولک نکرده