رونمایی از پروژه سی با حمایت سامسونگ: تلفیق موسیقی و نمایش برای زنده‌کردن گنجینه ادبیات ایران

دیروز یکشنبه 28 خرداد ماه و ساعاتی قبل از افطار، نشست خبری پروژه سی با حضور جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. این یکی دیگر از تلاش‌های قابل تقدیر سامسونگ در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی است.

پروژه کنسرت-نمایش سی، همانطور که از نامش  پیداست، تلفیقی از دو هنر موسیقی و نمایش است که قرار است مردادماه امسال در کاخ سعدآباد به اجرا درآید. نام این اثر، یعنی «سی» نیز برگرفته از چهار واژه «سیمرغ»، «پارسی»، «فردوسی» و «سال سی» است.

پروژه سی

در این نشست، آقایان همایون شجریان (خواننده)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، مهدی پاکدل (بازیگر)، امیرجدیدی (بازیگر)، اصغر دشتی (کارگردان)، پوریا سوری (نماینده میراث فرهنگی)، فرهاد هجرتی‌ (مدیر مارکتینگ سامسونگ) و خانم‌ها سحر دولتشاهی (بازیگر) و نغمه ثمینی (نویسنده)، پس از توضیحاتی درمورد ماهیت پروژه، به سوالات خبرنگاران، پاسخ دادند.

پروژه سی

قبل از شروع رسمی نشست، امیرحسین ماحوزی، دراماتورژ اثر در مورد لزوم توجه به شاهنامه و ادبیات کهن ایران زمین، صحبت کرد. وی اذعان داشت:

ما در یکی از حساس ترین دوران‌های ایران قرار داریم. ایران زمین در حال حاضر دچار بحران است. ما با شاهنامه می توانیم خودمان را نگه داریم. شاهنامه یک کتاب جنگ نیست، بلکه کتابی است که بر مهر استوار شده. در پس پشت صحنه‌های حماسی شاهنامه، مهر عمیقی نهفته است و ایران یعنی مهر. ما داستان «زال و رودابه» را به همین منظور انتخاب کردیم.

پس از آن، حسین توتونچیان، تهیه کننده پروژه سی ، در مورد تاریخ و هزینه اجرای این اثر چنین گفت:

پروژه «سی» از ۱۵ مرداد ماه امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران آغاز می شود.  قیمت بلیت‌ها از ۲۵ تا ۱۹۵ هزار تومان متغیر است و عقلامندان می‌توانند از طریق دو سایت «ایران کنسرت» و «می رسی»، بلیت‌ها را تهیه کنند. با توجه به اینکه در حال حاضر، نرخ کمترین قیمت بیلت در کنسرت‌ها از 50 هزار تومان آغاز می‌شود، تمام تلاش ما بر این بود تا قیمت بلیت‌ها به گونه‌ای باشد که مخاطبانی مانند دانشجویان هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

پس از شروع رسمی نشست، تریبون اول در خدمت نغمه ثمینی، نویسنده پروژه سی قرار گرفت. ثمینی در مورد داستان شروع پروژه سی گفت:

همه چیز از 9 ماه پیش آغاز شد و زمانیکه سهراب پورناظری برای اولین بار در مورد چنین پروژه‌ای با من صحبت کرد. پس از جلسات مکرری که با هم داشتیم، به شکل درام موسیقایی رسیدیم، شکلی که نه کاملا موسیقی است و نه کاملا تئاتر. مراحل تحقیقی کار در پاییز و زمستان انجام شد. ما از داستان زال و رودابه آغاز کردیم و حالا متن کار، داغ داغ و آماده است.

پس از آن، اصغر دشتی،کارگردان اثر اظهار داشت:

پروژه سی با کارهای قبلی من تفاوت دارد. در کارهای قبلی من به عنوان کارگردان، تصمیم‌گیرنده بودم، اما در این پروژه، فضای جدیدی رقم خورده که برایم بسیار جذاب است. در این اثر، سعی ما بر آن است تا همنشینی مناسبی میان موسیقی، تئاتر و ویدئومپینگ رخ دهد، به گونه‌ای که اثر واحدی داشته باشیم که اجزای آن درهم تنیده شده باشند. در همین راستا، حتی دیالوگ بازیگران هم، لحنی آهنگین دارد تا فضای اثر، یکدست‌تر شود.

پروژه سی

در ادامه بازیگران پروژه سی در چند جمله، نظر خود را در مورد حضور در این اثر بیان کردند:

مهدی پاکدل: بسیار خوشحالم که چنین پروژه‌ای در کشورمان عملی می‌شود و بسیار خوشحالم که عوامل این پروژه به سراغ گنجینه‌ی ادبیات ایران رفتند

سحر دولتشاهی: من خیلی خودم را به شاهنامه و داستان‌هایش نزدیک نمی‌دانستم، اما حالا دغدغه‌مندتر در کنار گروه هستم و حضور در پروژه سی برای من باعث افتخار است

امیرجدیدی: امیدوارم پروژه سی حرکتی باشد که مردم ما را هر چه بیشتر با شاهنامه و ادبیات غنی ایران آشنا کند

با پایان صحبت‌های سایر عوامل، نوبت به دو عضو اصلی گروه، یعنی همایون شجریان و سهراب پورناظری رسید. همایون شجریان در مورد  پروژه سی اظهار داشت:

همانطور که دوستان هم اشاره کردند، نقطه مرکزی این اثر، شاهنامه است. هدف من و آقای پورناظری این بود که در این کار هنرمندانی از چند نسل مختلف را گردهم آورده و به همین ترتیب، اثری خلق کنیم که مخاطبانی از چند نسل مختلف دارد. نقش‌های مختلفی در این پروژه داریم. شخصیت‌های زال، رودابه، رستم، اسفندیار، سهراب، منجم و پری از شاهنامه انتخاب شده‌اند. زال و رودابه، نخستین داستانی است که برای اجرا انتخاب کرده‌ایم. اما داستان‌های دیگر مانند «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار» را هم مورد توجه قرار داده‌ایم. پروژه سی با کنسرت‌های همیشگی‌ام، متفاوت است.

در ادامه سهراب پورناظری، به طور مفصل در مورد جوانب مختلف این اثر صحبت کرد. از جرقه شروع این کار تا پیشنهادهای حمید نعمت اله و تهمورس پورناظری:

من و آقای شجریان، تصمیم گرفتیم به سراغ اثری برویم که بتوانیم نمودش را به طور عینی در جامعه ببینیم. چرا دیگر از ماشین‌های خیابان، صدای موسیقی ایرانی نمی‌آید؟ ما می‌خواهیم کاری کنیم تا در حد توان، موسیقی ایرانی را به جامعه برگردانیم. حمید نعمت‌اله در یکی از دیدارهایمان گفت چرا تئاتر یا سینما را به موسیقی اضافه نمی‌کنید؟! مثلا چند بازیگری که به اجرا بپردازند و در کنار آنها، موسیقی هم به طور مستقل اجرا شود. بعد از آن، جلسه‌ای با نغمه ثمینی داشتیم و به دلیل همزنانی این بحث‌ها با فیلم «شعله‌ور» حمید نعمت‌اله، نتوانستیم وی را در پروژه سی در کنارمان داشته باشیم. بعد از آن برادرم تهمورس، پیشنهاد استفاده از ویدئومپینگ را داد  که پس از مشورت با اهالی تئاتر، حضور علی‌اصغر دشتی به عنوان کارگردان در کنار ما، قطعی شد.

پروژه سی

در انتهای صحبت عوامل اثر،‌ نمایندگان سامسونگ و میراث فرهنگی هم نظر خود را در مورد پروژه سی بیان کردند. نماینده سامسونگ از علاقه همیشگی عوامل سامسونگ برای حمایت از پروژه‌های فرهنگی، صحبت کرد. پس از آن نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید.

یکی از خبرنگاران نظر عوامل را در مورد همزمانی پروژه سی با مجموعه کنسرت‌های شهرام و حافظ ناظری پرسید که سهراب پورناظری چنین پاسخ داد:

 همزمانی پروژه سی با کنسرت‌های آقای ناظری که هم خودشان از بزرگان موسیقی ما هستند و هم حافظ عزیز که برای رشد موسیقی ایرانی، تلاش زیادی می‌کند، برای من بسیار جالب و ارزشمند است. هدف همه ما زنده کردن فرهنگ و ادبیات شکوهمند ایرانی است و هرچه تلاش‌های بیشتری در این راستا صورت گیرد، ما را خوشحال‌تر خواهد کرد

در ادامه یکی از خبرنگاران در مورد نقش مهدی پاکدل در این اثر سوال کرد که همایون شجریان، چهره مهدی پاکدل را برای نقض رستم، مناسب دانست. پس از آن نغمه ثمینی، سحر دولتشاهی را در نقش رودابه و امیر جدیدی را در نقش زال معرفی کرد.  پورناظری درباره سازهای مورد استفاده در این پروژه هم چنین گفت:

در پروژه سی ، سازهایی مانند عود، تنبور، دوتار، دودوک، چنگ، سازهای کوبه ای، سه تار و ارکستری مشتمل بر سازهای غربی به کار خواهد رفت که امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم و تکنولوژی بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. (وب‌سایت شخصی)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*