محبوبترین گوشی های بازار در یک دهه اخیر؛ ظهور و سقوط سلاطین دنیای موبایل

در این مقاله به بررسی لیستی از محبوبترین گوشی های بازار در سالهای اخیر (از سال 2006 الی 2016) خواهیم پرداخت. تحول بازار پس از ورود گوشی های لمسی و سپس خروج نوکیا از جمع بهترین ها جالب توجه است.

طی سالیان اخیر، گوشی ها به حاشیه ‌های کمتر و نسبت ابعاد صفحه به بدنه بیشتر متمایل شده‌اند. این خیلی آسان است بگوییم که دیگر به جای تلفن های همراه ساده، گوشی هایی با نمایشگر لمسی سلطه دار بازار هستند. به همین بهانه جالب است که با محبوبترین گوشی های بازار در یک دهه اخیر آشنا شویم.

ما برای این لیست، به سال 2006 میلادی یعنی چیزی حدود 11 سال پیش بازگشته‌ایم و سه مورد از محبوب‌ترین گوشی های بازار در هر سال را انتخاب کرده‌ایم. البته از آنجایی که هنوز نیمی از سال 2017 باقی‌مانده، به همین خاطر این لیست تا سال 2016 خواهد بود.

در ابتدا این محبوبیت بر عهده نوکیا و سونی اریکسون بود. محبوب‌ترین های این کمپانی، دو گوشی نوکیا N95 و 5800 XpressMusic بودند که به نوعی آیفون زمان خود تلقی می‌شدند. سرانجام نوکیا در سال 2009 جنگ را به آیفون 3GS باخت و به رده دوم سقوط کرد، اما یک سال بعد دوباره با گوشی نوکیا N8 که از قدرت شگفت انگیز دوربین خو وسد می‌برد به رده نخست رسید و آیفون 4 اپل پشت سر آن در جایگاه دوم ایستاد.

نوکیا N95

حال بیایید کمی بیشتر به این جدول نگاه کنیم. مدل های سری S آیفون از محبوبیت به مراتب کمتری نسبت به مدل های غیر S برخوردار هستند. دلیل این محبوبیت کمتر زمانی که حتی از طراحی جدیدی برخوردار بودند چه بود؟ آن‌ها از مزیت‌های زیادی برخوردار نبودند و بیشتر ظاهرشان بود که نسبت به نسل گذشته خود کمی متفاوت شده بود.

جدول محبوبترین گوشی های بازار در یک دهه اخیر

جدول محبوبترین گوشی های بازار در یک دهه اخیر

سال 2011 نوکیا از لیست محبوبترین گوشی های بازار خداحافظی کرد

سال 2011 نوکیا از جدول محبوبترین گوشی های بازار خداحافظی کرد و با فاصله گرفتن از اندروید، سعی به ساخت گوشی های ویندوزفونی کرد. پس از آن بود که دیگر سامسونگ با گوشی های سری Galaxy S خود قدرتنمایی می‌کرد و تا سال 2015 نیز رده نخست را با محصولاتی همچون گلکسی اس 2، گلکسی اس 3، گلکسی اس 4، گلکسی اس 5 و گلکسی اس 6 حفظ کرده بود. با این حال نوکیا 6 که امسال معرفی شد، ورود رسمی کمپانی نوکیا به حیطه گوشی های اندرویدی است.

سامسونگ گلکسی S7

سال 2015 تغییر بزرگ دیگری در بازار موبایل جهان به وجود آمد و گوشی های میان رده موفق شدند به جمع 3 گوشی برتر سال وارد شوند. پس از آن، سال 2016 نوبت به یک گوشی چینی میان رده به نام شیائومی ردمی نوت 3 رسید که رده نخست محبوبترین گوشی های سالهای اخیر را از آن خود کند. در همان سال، گلکسی اس 7 به رده سوم سقوط کرد تا پس از 5 سال، دیگر یک گوشی سری گلکسی اس سامسونگ در مقام نخست نباشد. امسال نیز  گلکسی S8 در جایگاه دوم و پس از گوشی اندرویدی نوکیا 6 قرار گرفته است. این درحالیست که تنها 6 ماه از زمان عرضه اس 8 گذشته است.

در آخرین روزهایی که گوشی های هوشمند با انقلابی تازه روبرو نشده بودند به زمانی برمی‌گردد که نوکیا 6300 به عنوان آخرین سیمبیان حکمران بازار بود. البته آخرین گوشی غیرلمسی موجود در این لیست نبود، چرا که گوشی بلک بری Curve 8520 با ترک پد نوری و کیبورد QWERTY آخرین گوشی غیرلمسی محبوبترین گوشی های بازار محسوب میشود.

حال آیا نسل جدید گوشی نوکیا 3310 می‌تواند بار دیگر گوشی های ساده را به محبوبیت جهانی برساند؟ آیا بلک بری کی وان میتواند گوشی های مجهز به کیبوردهای QWERTY را به محبوبیت برساند؟ تمام این‌ها سوالاتیست که ما باید سال دیگر به آن‌ها بازشته و یک به یک پاسخ دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. قبول ندارم این متنو.

  2. اگه بر اساس میزان فروش، این یعنی آیفونها کمتر از گلکسی فروختن؟

  3. شما باید مقاله تون در مورد بازار موبایل ایران باشه نه بازارای خارجی.چون اون چیزایی که ما در طول سالهایی که شما نوشتید تو جامعه دست مردم میدیدیم اصلا تو مثاله ی شما نیست
    نوکیا n95 درسته یه گوشی فوق العاده محبوب بود و در کنارش گوشی نوکیا 7610 که واقعا دست همه میدیدیم
    واقعا جای 7610 خالی بود تو این لیست و اینکه گوشی اچ تی سی وان لقب پسر شایسته ی سال 2013 رو کسب کرد و عجیبه که اینجا اسمی ازش اوورده نشده

  4. داداش اگه من از رو سلیقه حرف میزدم که همه سامسونگ ها رو مثال میزدم
    قشنگ یادمه برا htc one خود گجت نیوز و دیجی کالا هم خبرشو گذاشتن که بهترین گوشی شد
    بعدشم شما گوشی مثل سونی z2 رو اصلا تو لیست قرار ندادین حتی رتبه دوم و سوم هم نداره درصورتی که سونی z2
    سالی که وارد بازار شد اولین گوشی ضد آبی بود که جک هدفونش بدون درپوش بود و بالاترین نمره ی ضد آبی رو گرفت به همین خاطر بازار رو ترکوند
    البته بهتره باقی دوستان هم نظر بدن ببینیم نظر بقیه دوستان چیه
    مرسی گجت نیوز

  5. پس بهتره اسم مطلب رو بزاری پر فروش ترین گوشی های دهه اخیر
    چون میزان فروش ربطی به محبوبیت نداره
    مثل اینکه بگیم پراید بیشتر لامبورگینی فروش میره پس پراید محبوب تره

    • لامبورگینی و پراید؟
      گوشی های موجود در لیست همگی در زمان خودشون جزو بهترین ها بودن و گوشی بدی به حساب نمیومدن! حالا این که سلیقه من و شما حکم کنه گوشی دیگه ای بهتر بوده، امری شخصیه

  6. نمیدونم گوشی ها رو برچه اساسی گذاشتین ولی تا جایی که یادم میاد s4 و s5 از بدترین مدلای سامسونگ بودن که همه هم مشکلاتش رو میدونن
    سال 2013 بهترین گوشی htc one m7 شد
    سال 2014 هم lg g3 با سرچ ساده تو نت میتونین مطمن شین