کشور فضایی آزگاردیا

کشور فضایی آزگاردیا تابستان امسال متولد می‌شود: تحقق رویای دیرینه‌ی بشر برای زندگی خارج از زمین!

مهرماه سال گذشته بود که در یک کنفرانس خبری در پاریس، خبر بسیار عجیب و ادعای بسیار جسورانه‌ای برسر زبان‌ها افتاد: دیگر زمین،‌ تنها خانه‌ی انسان‌ها نخواهد بود! خبر ساخت کشور فضایی آزگاردیا (Asgardia) را مرکز تحقیقات بین المللی هوا و فضا (AIRC) اعلام نمود و از زمینی‌های علاقمند به زندگی در فضا دعوت کرد تا برای گرفتن مجوز شهروندی در آزگاردیا ثبت نام کنند.

این ایده در ابتدا بسیار عجیب و شاید دیوانه‌وار به نظر می‌رسید، اما موسسان آزگاردیا آنقدر به ایده‌های خود باور داشتند که حتی زمان پرتاب اولین ماهواره آزگاردیا را هم تابستان سال بعد اعلام کردند. حالا همان تابستان موعود است و موسسان آزگاردیا به قول خود عمل می‌کنند: آنها در کنفرانس خبری پنج روز پیش در هنگ‌کنگ اعلام کردند که اولین ماهواره آزگاردیا به زودی پرتاب می‌شود!

این همه ماجرا نیست! شکل‌گیری یک ملت و کشور فضایی به پرتاب یک ماهواره ختم نمی‌شود. همانطور که از قبل اعلام شده بود، کشور فضایی آزگاردیا ، کشوری مستقل، آزاد و صلح‌طلب خواهد بود که فارغ از هر گونه اغتشاش و اختلالی که زمین را به یک سیاره ناآرام تبدیل کرده،‌ به حیات آرام و پیشرفته‌ی خود ادامه خواهد داد. بنابراین لازم است تا کسانی که به عنوان شهروند کشور فضایی آزگاردیا ثبت نام کرده‌اند، دست به‌کار شده و قانون اساسی کشور فضاییشان را تصویب کنند. به‌ زودی، رای‌گیری قانون اساسی کشور فضایی آزگاردیا برگزار خواهد شد و صدها هزار نفری که حالا آزگاردی (شهروند آزگاردیا) هستند در این رای‌گیری، شرکت خواهند کرد.

کشور فضایی آزگاردیا

مطمئنا ذهن شما هم مثل ما، سرشار از سوالات عجیب و غریب در مورد آزگاردیاست. متاسفانه یا خوشبختانه، مسولان آزگاردیا هنوز توضیح زیادی در مورد چگونه عملی‌کردن ایده‌ جسورانه‌ی خود نداده‌اند و احتمالا تا زمان جذب همکاری‌های بین المللی، اوضاع به همین منوال خواهد بود. یکی از سوالات بسیار مهم در مورد کشور فضایی آزگاردیا ، محل تامین بودجه‌ی چنین پروژه‌ی عظیمی است. در واقع کارشناسان در مورد اینکه شهروندان آزگاردیا واقعا تبدیل به یک ملت یا کشور فضایی شوند، خیلی اطمینان ندارند، چرا که تبدیل‌شدن یک توده‌ی انسانی به یک ملت، کار راحت و ساده‌ای نیست!

آزگاردیا یک سازمان غیردولتی در وین اتریش است. موسسان آزگاردیا امیدوارند کشور صلح‌جویی بسازند که معادن فضایی را استخراج کرده و از سیاره زمین در برابر شهاب سنگ‌های خطرناک و سایر تهدیدات فضایی، محافظت کند. به زودی نخستین ماهواره‌ی کشور فضایی آزگاردیا با نام آزگاردیا-1 پرتاب خواهد شد و بدین ترتیب کشور فضایی آزگاردیا رسما متولد خواهد شد. این را جفری مَنبِر (Jeffrey Manber)، رییس کمپانی نانورکز (NanoRacks) که ماموریت هدایت آزگاردیا-1 را بر عهده دارد، می‌گوید.

کشور فضایی آزگاردیا

این فضاپیما، نانوماهواره‌ای به اندازه‌ی‌ یک قرص نان است و وزنی حدود یک نوزاد تازه متولدشده دارد. به طور دقیق‌تر این فضاپیمای تقریبا مکعبی، دارای طول و عرض 10 و ارتفاع 20 سانتی‌متر بوده و وزنی معادل 2.8 کیلوگرم دارد. آزگاردیا-1، حامل داده‌های بارگذاری شده توسط شهروندان آزگاردیا خواهد بود. این نانوماهواره در 12 سپتامبر 2017 روی مدار خاصی در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) قرار گرفته و سپس به درون یک سفینه کارگوی ناسا (سفینه پشتیبانی و بدون سرنشین) هدایت خواهد شد. وقتی فضاپیما به ایستگاه فضایی متصل شد، کارکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی، آن را در مدار خواهند انداخت.

هزینه این پروژه توسط ایگور اشوربیلی (Igor Ashurbeyli) که یک مهندس هوا-فضا و البته یک میلیاردر روسی است، تامین می‌شود و مدیریت آن به عهده رام جاکو (Ram Jakhu)، مدیر موسسه‌ی هوا-فضای دانشگاه مک گیل است. جاکو می‌گوید:

آزگاردیا، یک کشور فضایی چند قومی، چند ملیتی و چنددینی خواهد بود که کاملا اخلاق‌مدار و صلح‌جوست و تلاش می‌کند انسانیت را در فضا حاکم کند. کشور فضایی آزگاردیا یک سلطنت مشروطه با سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه خواهد داشت.

آیا آزگاردیایی‌ها، تبدیل به دزدان فضایی خواهند شد؟!

نانوفضاپیمای آزگاردیا-1 که توسط یک کمپانی در ایندیانا به نام نیراسپیس لانچ (NearSpace Launch) ساخته می‌شود، نمی‌تواند از مدار زمین، فراتر برود. آزگاردیا یک حافظه 512 گیگابایتی را حمل خواهد کرد که با داده‌های 1.5 میلیون شهروند اول آزگاردیا پر می‌شود. این داده‌ها می تواند عکس مادر، همسایه یا حتی گربه کوچک یا هرچیزی که به ذهن آزگاردی‌ها می‌رسد باشد. این اطلاعات تا زمانی که آزگاردیا وجود دارد، موجود خواهند بود. اگرچه حرکت آزگاردیا-1 در اتمسفر بالایی زمین، به تدریج کُند شده و در مدت 5 سال، به طور کامل خواهد سوخت، اما اطلاعات شهروندان به ماهواره‌ها یا فضاپیماهای آینده منتقل خواهد شد. صدهزار شهروند نخست، از طریق یک فرآیند چهار مرحله‌ای تایید شده و هریک، 300 کیلوبایت از فضای آزگاردیا-1 را دریافت خواهند کرد. چهارصد هزار شهروند بعدی هر یک، 200 کیلوبایت و یک میلیون شهروند بعدی، هریک 100 کیلوبایت در اختیار خواهند داشت. در بخشی از فرآیند تایید، شهروندان می‌توانند به قانون اساسی مقدماتی رای دهند و در صورت انجام این‌کار، مجاز به بارگذاری داده‌هایشان روی آزگاردیا-1 قبل از پرتاب خواهند بود. اشوربیلی که تا برگزاری انتخابات، رهبری آزگاردیا را بر عهده خواهد داشت، می‌گوید:

بدون قانون اساسی، ما یک ملت جعلی خواهیم بود، یک بازی کامپیوتری بسیار پیچیده؛ و این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. ما می‌خواهیم نخستین کشور فضایی مستقل و مشروع را بسازیم.

قطعا تولد کشور فضایی آزگاردیا تبعات حقوقی زیادی خواهد داشت. سال گذشته یکی از کارشناسان حقوق فضا گفت:

با وجود درخواست‌ها و ثبت‌نام‌های زیاد، تا وقتی کسی به فضا نرود، دولتی تشکیل نمی‌شود!

از طرفی، ذخیره‌ی اطلاعات در فضا، بحث‌های قانونی و اخلاقی زیادی را پیش می‌آورد. قانون اساسی آزگاردیا می‌تواند هر چیزی باشد. حقوقدانان معتقدند ملت آزگاردیا می‌توانند قوانین داخلی تصویب کنند که آنها را از هر گونه احضاریه، مصون نگه بدارد و در این‌صورت، شاید شهروندان آزگاردیا به دزدان فضایی تبدیل شوند!

شکل‌گیری کشور فضایی آزگاردیا

آزگاردیا-1، نقطه‌ی شروع کوچک اما هیجان‌انگیزی برای ساخت یک کشور فضایی است. اما هدف نهایی، انتقال مردم به فضا و اسکان آنهاست. مردمی که یک ملت مستقل بوده و قوانین و مقررات خاص خودشان را خواهند داشت. هنوز جزییات این پروژه مانند جمیت اولیه‌ یا مقدار هزینه موردنیاز،‌ منتشر نشده است. به هرحال، ساخت ایستگاه‌های فضایی در هر اندازه‌ یا نوعی و اسکان مردم در آنها، بسیار بسیار گران است. یک پایگاه فضایی در ابعاد زمین فوتبال، برای 18 نفر مناسب است و ساخت آن، حدود 100 میلیارد دلار هزینه دارد. از طرفی، ارزان‌ترین هدایت‌کننده در مدار، راکت فالکن 9 اسپیس ایکس (SpaceX’s Falcon 9 rocket) است که به ازای هر پرتاب، حدود 43 تا 65 میلیون دلار هزینه دارد.

کشور فضایی آزگاردیا

سوالات متدوال در مورد کشور فضایی آزگاردیا

در وب‌سایت رسمی آزگاردیا، به تعدادی از سوالات مطرح‌شده، پاسخ داده شده که در ادامه چند مورد از آنها را آورده‌ایم:

  • من یک آزگاردی هستم (شهروندی آزگاردیا را گرفته‌ام). آیا فرزندان من هم آزگاردی خواهند بود؟

براساس قانون اساسی آزگاردیا، هر کودکی که دارای یک والد آزگاردی باشد، شهروند آزگاردیا محسوب می‌شود. کودکی که قبل از تاسیس آزگاردیا متولد شده، بنا به درخواست والدینش که شهروند (یا شهروندان) آزگاردیا هستند، می‌تواند شهروند آزگاردیا شود.

  • آیا آزگاردیا عضو کمیته‌های المپیک و پارالمپیک می‌شود و در مسابقات آنها شرکت خواهد کرد؟

آزگاردیا برنامه‌ریزی می‌کند تا در کمیته بین المللی المپیک عضو شود.

  • آیا سفارت آزگاردیا در کشور من وجود خواهد داشت؟

سفارت آزگاردیا در هر قاره وجود خواهد داشت.

  • آیا آزگاردیا، شبکه تلویزیونی خاص خودش را خواهد داشت؟

بله، آزگاردیا برنامه‌‌ریزی می‌کند تا شبکه تلویزونی خودش را داشته باشد.

ایده کشور فضایی آزگاردیا مانند کودکی است که برای برخواستن و قدم برداشتن، تلاش می‌کند، اما باید منتظر باشیم و ببینیم آیا این کودک، روزی می‌تواند روی پاهایش ایستاده و راه برود؟ واقعیت این است که هرگاه در طول تاریخ، فرد یا افرادی، در جستجوی چیزهای غیرعادی بوده‌اند، ابتدا مورد تمسخر قرار گرفته‌اند، اما هر ایده‌ی دیوانه‌واری، روزی عادی خواهد شد، درست همانطور که هزاران داستان علمی-تخیلی، حالا تبدیل به یک حقیقت علمی شده‌اند!

شما در مورد کشور فضایی آزگاردیا چگونه فکر می‌کنید؟ آیا آن را صرفا یک رویای دیوانه‌وار می‌بینید؟ آیا حاضرید کشور خود را رها کرده و جزو اولین شهروندان فضا شوید؟

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم و تکنولوژی بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. (وب‌سایت شخصی)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

18 دیدگاه

  1. سلام – لطفا بگید این کشور کجا ساخته میشه ؟

  2. ما ایرانی ها و اکثر مردممون مشکلی که دارن اینه که خوب به یک مطلب دقت نمیکنن

    بابا خودشم نوشته که این ایده به معنای فرستادن انسانها به فضا نیست

    کاملا فرضیه و فقط میخوان اطلاعات انسانهای شهروند رو بفرستن فضا

  3. اینا نهایت بتونن با ادم فضایی ها گل کوچیک بزنن . ولی نمیتونن همش بیان رو زمین تو المپیک و این چیزا شرکت کنن که

  4. منکه بهم پول هم بدن بگن بیا بریم از اینجا ایران بدرد نمیخوره نمیرم .یکهو دیدی خورد به جایی یا هم یک دفعه نابود شد

  5. انسان به هر چیزى که فکر کنه دست پیدا میکنه!

  6. با تلاش کوشش خودشون ببین تا کجا پیش رفتند من موافقم عملی بشه چون هم فناوری دارن هم صنعت شو ما بنشینم یه گوشه رو زمین که سوالات شو جواب بدین نظر بدیم

  7. سلام
    اولش که خوندم با خودم گفتم داداچ داری اشتباه میزنی ولی عکس داخلش رو که دیدم تا ۳۰ ثانیه کپ کردم…
    ضمنا به نظر من درسته که یه سری سوالات بدون جواب مثل نحوه تامین اکسیژن و … هست ولی کاملا پروژه ی شدنی ای هست.
    هر سازنده ای اگه مشکل مالی نداشته باشه و تلاش و پشتکار تو وجودش باشه راحت میتونه اینو بسازه

  8. سلام
    خیلی مشتاقم از اولین های این حرکت باشم
    ولی چطور می خوان تو فضا اکسیژن داشته باشند،هر چقدر هم کپسول ببرن باز تموم میشه.اونوقت میان از رو زمین اکسیژن ببرن؟
    به نظرتون بدون غذا های ایرانی به این خوبی میشه خدا حافظی کرد آیا؟
    قسمت چندش اورش اینه که تو اتاقت باید تو یه ظرف مخصوص ادرار کنی بعد از اونور ازش اب خوردنت تصویه میشه میده بیرون….???
    یه خوبی داره اونجا اجازه کشیدن سیگار و مواد مخدر و…نداری.
    اگه جاذبه نداشته باشه اونجا چطوری کباب درست کنیم٫،فکرشو بکن کباب پز رو روشن میکنی نمیدونی کباب پز رو نگه داری یا کبابا رو ،ذغال ها که بماند هر کدوم یه طرف میره…???????????
    …………………………………
    خب اگه خواستین یه پیش نمایی از آزگاردیا داشته باشین حتما فیلم passengers رو

  9. این طرح کاملا شدنیه موضوع اینجاست که فضا 70 ساله محل تردد انسان ها شده و امروز حداقل برای افراد اهل فن هیچ چیز جدید و غیر قابل پیش بینی وجود نداره که بخوایم ازش بترسیم. من که میگم خیلیم دیر شده ما باید این روزا در حال راهی شدن به فضا می بودیم متاسفانه جنگ و خونریزی که تو دنیاست روند رو کند کرده

  10. خخخ یادم رفته بود من قبلا بعنوان شهروند توش ثبت نام کرده بودم

  11. بیشتر چیزایی که ما الان داریم قبلا غیرممکن بود ولی کی فکرشو میکرد میشه با یه دکمه چراغ روشن کرد یا با یه دستگاه میشه از اینور دنیا با اونطرفش صحبت کنه ولی چه خوب میشد ماهم میرفتیم ولی متاسفانه پول خرید یه تلسکوپ پونصد تومنیم نداریم چه برسه به اون

  12. شدنی هست ولی 50 سال 100 سال دیگه کمه کم

  13. من چند وقت پیش رفتم ثبت نام کردم، کسی چه میدونه شاید روزی این اتفاق افتاد D:

  14. انگار داستان تخیلی داشتم میخوندم اصلا باورم نمیشه میخوان یه کشور تو فضا درست کنن

  15. ریسک خیلی بزرگیه ممکنه هر بلایی سرشون بیارند.
    از انسان هرچیزی برمیاد