فهرست خلاقیت جهانی 2017

فهرست خلاقیت جهانی 2017 منتشر شد؛ ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

سازمان جهانی مالکیت فکری، جدیدترین فهرست خلاقیت جهانی 2017 را منتشر کرده و 127 کشور را از نظر خلاقیت و نوآوری با یکدیگر مقایسه کرده است. متاسفانه ایران جایگاه مناسبی در این فهرست ندارد.

در جدیدترین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) که از 127 کشور جهان تهیه و در روز 15 ژوئن منتشر شده، ایران از نظر خلاقیت در رتبه 75 جهان جای گرفته است. کشور ما با وجود رشد خلاقیت نسبت به سال گذشته، همچنان در جایگاه مناسبی قرار ندارد و حتی در میان کشورهای منطقه نیز در شرایط چندان خوبی به سر نمی‌برد. ایران در این فهرست با امتیاز 32.09 از 100، هفتاد و پنجمین کشور نوآور جهان شناخته شد. کشورهای سوئیس، سوئد و هلند نیز در رتبه‌های اول تا سوم فهرست خلاقیت جهانی 2017 حضور دارند.

فهرست خلاقیت جهانی 2017

سازمان جهانی مالکیت فکری یا وایپو، یکی از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد است و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد. این سازمان، شاخص‌هایی مانند تعداد اختراعات ثبت شده، میزان سرمایه‌گذاری در آموزش، ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت و کیفیت آثار علمی منتشر شده را مورد بررسی قرار داده و 127 کشور جهان را از نظر خلاقیت و نوآوری، رتبه‌بندی کرده است.

در فهرست خلاقیت جهانی 2017 ، سوئیس با امتیاز 67.69 از 100 به عنوان خلاق ترین کشور جهان شناخته شد و کشورهای سوئد با امتیاز 63.82، هلند با 63.36، آمریکا با 61.40 و بریتانیا با 60.89 در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. آلمان نیز با امتیاز 58.39 و یک پله صعود نسبت به سال 2016 به مکان نهم فهرست رسیده است و چین نیز در جایگاه بیست و دوم جای دارد. سنگاپور (رتبه 7)، کره جنوبی (رتبه 11)، ژاپن (رتبه 14)، هنگ کنگ (رتبه 16)، رژیم صهیونیستی (رتبه 17)، کانادا (رتبه 18)، نیوزلند (رتبه 21)، چین (رتبه 22) و استرالیا (رتبه 23)، از جمله دیگر کشورهایی هستند که در جمع بیست و پنج کشور خلاق و نوآور جهان حضور دارند. گفتنیست که 15 کشور از 25 کشور برتر فهرست وایپو، اروپایی هستند و کره جنوبی نیز به عنوان نوآورترین کشور آسیایی معرفی شد.

جایگاه ایران در منطقه در فهرست خلاقیت جهانی 2017

در میان کشورهای منطقه، امارات متحده عربی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. این کشور عربی حاشیه خلیج فارس با امتیاز 43.24 در جایگاه 35 جهان قرار گرفته و کشورهای ترکیه (رتبه 43)، روسیه (رتبه 45)، قطر (رتبه 49)، عربستان سعودی (رتبه 55)، کویت (رتبه 56)، ارمنستان (رتبه 59)، بحرین (رتبه 66) و گرجستان (رتبه 68) جایگاهی بالاتر از کشورمان را در اختیار دارند.

البته سازمان جهانی مالکیت فکری در بخشی از گزارش خود به پیشرفت قابل توجه کشورهای مرکز و جنوب آسیا و همچنین کشورهای ایران، قزاقستان و بنگلادش اشاره می‌کند. بر اساس گزارش WIPO، ایران با سه پله صعود نسبت به سال گذشته میلادی در منطقه مرکز و جنوب آسیا از نظر رشد، دوم بوده و هند در این منطقه با 6 پله صعود نسبت به سال 2016، بیشترین پیشرفت را تجربه کرده است.

فهرست خلاقیت جهانی 2017

در این فهرست، یمن با امتیاز 15.64 در مکان آخر قرار گرفته و از بین کشورهای همسایه ایران نیز نام کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان اصلا در لیست دیده نمی‌شود. دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری در خصوص انتشار فهرست خلاقیت جهانی 2017 اظهار کرد که خلاقیت، موتور رشد اقتصادی جهان امروزی است و جهان ما هر روز بیشتر به علم و دانش متکی می‌شود. فرانسیس گری همچنین تاکید کرد که برای شکوفایی هر چه بیشتر خلاقیت بشر و رشد اقتصادی، به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیاز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. وقتی امکانات و سرمایه نباشه چطوری ایده ای ک داری رو عملی کنی!سرم درد میکنه اطرافم 1وسیله خراب بشه ک درستش کنم!حالا چ قفل و لولا چ برقی و…!کلا عشقِ فنی ام. سال۷۳ رفتم راهنمایی و بااینکه از ۸ نه سالگی تنیس روی میزعالی بازی میکردم،هرچی ب معلم ورزش گفتم اقا من میخوام تنیس بازی کنم زنگ ورزش، میخندید میگفت نه بیافوتبال!!!توی دبیرستان کسی نبود ک شکستش ندم.توی خدمت با نفر دومِ استان خوزستان بازی کردم و حتی چندبار بردمش!خدایی میتونستم مقام کشوری بیارم اگه آدم حسابم میکردن!زمانی ک آسفالت خیابون ها درست شد مقاممون توی دنیا ارتقاء پیدا میکنه

  2. مسخرس چه جوری حساب کردن