مونتاژ هیوندای در ایران

نگاهی به مراحل مونتاژ هیوندای در ایران ؛ i10 و i20 باکیفیت ترین محصولات داخلی

به بهانه معرفی دو خودرو هیوندای i10 و i20 مونتاژی کرمان موتور به عنوان بهترین خودروهای داخلی ، در این مقاله با مراحل مونتاژ هیوندای در ایران آشنا خواهیم شد.

شرکت خودروسازی کرمان موتور، یک شرکت خصوصی مستقل است که همواره به جهت ارائه محصولاتی با مونتاژ نسبتا مناسب و البته ارائه خدمات پس از فروش کمی بهتر از رقبا در بین مشتریان شناخته می‌شود. این شرکت سال گذشته در سکوت خبری سنگینی به سر می‌برد. آن‌ها در نمایشگاه‌ها حاضر نمی شدند و هیچ خبری از معرفی محصول جدید توسط آن‌ها نبود.

این شرکت کرمانی به طور ناگهانی به نمایشگاه خودرو کرمان 95 رفت و غرفه‌ی خود را همراه با لوگویی از شرکت هیوندای تزئین کرد تا رسما، درآمدن به عنوان نماینده اصلی کمپانی هیوندای در ایران را به همگان اعلام کند. کرمان موتور در نخستین گام از دو اتومبیل هیوندای i10 و i20 برای بازار ایران پرده برداشت و در اواخر سال 95 پیش فروش این محصولات را آغاز کرد. این دو اتومبیل مونتاژی با کیفیت، همراه با برنامه ریزی بدون تاخیر با شروع آغاز سال 96 به دست صاحبانشان رسیدند تا برگ زرین دیگری به افتخارات شرکت خودروسازی کرمان موتور افزوده شود.

تنها چندی بعد از عرضه این دو محصول در بازار، خیلی سریع i10 و برادر بزرگترش به عنوان با کیفیت‌ترین خودرو تولید و مونتاژ داخل شناخته شدند. این کیفیت مونتاژ بالا باعث شد تا بسیاری از علاقه‌مندان صنعت خودرو، مونتاژ بودن این دو محصول را باور نکنند و شایعه‌ای مبنی بر وارداتی بودن آن‌ها به راه بی‌اندازند. کرمان موتور در جواب این شایعات، فیلمی از مراحل مونتاژ هیوندای در ایران را منتشر کرد تا به همه ثابت کند، می‌توان اتومبیل هایی با کیفیت بالا را نیز مونتاژ کرد و به فروش رساند. لازم به ذکر است که مونتاژ هیوندای در ایران ، در حال حاضر به صورت SKD انجام می‌گیرد و در آینده‌ای نزدیک به CKD تغییر خواهد کرد. CKD بسته‌ای کامل شامل تمام قطعاتیست که برای تولید خودرو باید اسمبل شود. این یک تکنیک خاص است که تولیدکنندگان خودرو  برای فروش قطعات سوار نشده خود به نمایندگان خود در کشوارهای دیگر بکار می‌برند تا از آن طریق از مالیات واردات محصول سوار شده فرار کنند یا به بهانه ایجاد اشتغال، معافیت مالیاتی دریافت کنند.

قطعات نیمه سوار شده وارداتی نیز SKD نام خواهند داشت و پس از ورود به یک کشور خارجی مونتاژ نهایی بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد. هر دو نوع کی دی بسیار زیاد در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با مراحل مونتاژ دو اتومبیل هاچ بک جذاب هیوندای در کارخانجات کرمان موتور آشنا خواهیم شد.

مراحل مونتاژ هیوندای در ایران

مرحله اول: بدنه‌ها وارد ایران می‌شوند

مونتاژ هیوندای در ایران

هیوندای کره پس از تولید قطعات مختلف بدنه اتومبیل های خود و متصل کردن به یکدیگر، رنگ آمیزی اتاق را نیز به سرانجام می‌رساند و اتاق کامل محصولاتش را به کارخانجات کرمان موتور می‌فرستد. بنابراین اتاق همراه با شیشه‌ها، چراغ‌ها، دستگیره درب‌ها و حتی سپرها به ایران ارسال خواهد شد.

مرحله دوم: ورود بدنه به خط تولید

پس از رسیدن بدنه‌ها به ایران، آن‌ها با توجه به شماره تولیدی که دارند، به خط مونتاژ فنی منتقل می‌شوند. در این مرحله که شامل عملیات‌های اجرایی است، مهندسان کرمان موتور اقدام به تکمیل قطعات فنی و زیربندی خودروها می‌کنند. قطعاتی نظیر موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، جای گیری دسته سیم‌ها، چرخ‌ها، اکسل، دیسک‌ها، سیستم های ورودی و خروهی و غیره تماما در داخل خط تولید کرمان موتور بر روی i10 و i20 مونتاژ می‌شوند. چه قبل از اتصال این قطعات و چه بعد از انجام این کار، بازرسی‌های لازم انجام می‌شود.

مرحله سوم: بخش تزیینات کابین

مونتاژ هیوندای در ایران

درست زمانی که اتومبیل های مونتاژ شده بتوانند بر روی چرخ‌های خود سوار شوند و به حرکت درآیند، وارد بخش مونتاژ قطعات تزییناتی داخل کابین می‌شوند. در این مرحله بخشی از اتصال دسته سیم ها انجام می‌شود. علاوه بر آن غربیلک فرمان، دکمه‌ها، دسته دنده، سیستم صوتی و تصویری، آینه‌های جانبی، صندلی‌ها و غیره  نیز بر روی خودرو نصب می‌شوند. نکته جذاب غضیه اینجاست که سیستم صوتی و تصویری نسخه ایرانی هیوندای i20 قدرتمندتر از سیستم به کار رفته در نسخه جهانی این محصول است.

مرحله چهارم: بازرسی‌ها آغاز می‌شوند

مونتاژ هیوندای در ایران

درست همانند تمامی شرکت های خودروسازی که پس از تولید یا مونتاژ دستگاه، آن را به سالنی به نام سالن بازرسی خودرو می‌برند؛ مسئولین کرمان موتور نیز این کار را انجام می‌دهند. در این بخش، کارشناسان هیوندای کره و خود کرمان موتور تمامی قطعات و بدنه اصلی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا محصول بدون ایرادی را روانه بازار کنند. چنانچه در این بخش از دید کارشناسان مشکلی یافت شود، خودرو باید دوباره به بخش مونتاژ منتقل شود تا مشکل مرتفع شود.

مرحله پنجم: آزمایش‌ها به جاده می‌رود

مونتاژ هیوندای در ایران

پس از بررسی های لازم و گذر از آن‌ها، خودرو به پیست آزمایش فنی شرکت منتقل می‌شود. در این پیست که شامل میسرهایی ناهموار با دست انداز‌های مختلف و پیچ و تاب است، خودرو از هر نظر بررسی می‌شود. زمانی که محصولات مونتاژ شده از تست های جاده‌ای موفق بیرون بیایند، سپس بارگیری شده و به مقصد مورد نظر برای تحویل خواهند رسید. در صورتی که خودرو با مشکلاتی مواجه شود نیز آن محصول به خط تولید بازخواهد گشت.

بنا بر گزارش‌های اعلام شده، طی چند ماه اخیر بیش از 2 هزار دستگاه هیوندای i10 و i20 در خط مونتاژ هیوندای در ایران به تولید رسیده است. این خط در آینده‌ای نزدیک به مونتاژ اکسنت جدید و همچنین النترا AD را نیز بر عهده خواهد گرفت. در آینده‌ای نزدیک خط مونتاژ محصولات این کمپانی به شکل CKD انجام خواهد گرفت که نقطه عطفی برای کرمان موتور خواهد بود. با تبدیل خط مونتاژ هیوندای در ایران توسط کرمان خودرو به شکل CKD، تبعا در قیمت این محصولات تاثیرگذار خواهد بود و به اشتغال زایی بیشتری می‌انجامد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*