هیوندای کونا

هیوندای کونا رسما معرفی شد: مشخصات، تصاویر و هرآنچه باید از Kona بدانید

سرانجام خودرو مینی کراس اوور هیوندای کونا (Hyundai Kona) رونمایی شد. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی، قابلیت ها، امکانات و معرفی کامل هیوندای Kona خواهیم پرداخت.

پس از ماه‌ها انتظار، انتشار تصاویر جاسوسی، تیزرهای تبلیغاتی و تمامی اطلاعاتی که می‌شنیدیم، هیوندای رسما از کراس اوور کامپکت جدید خود، اتومبیل هیوندای کونا رونمایی کرد. کونا محصولی کوچک، اما پروژه‌ای بزرگ برای غول خودوساز کره‌ای است.

بیشتر بخوانید:

بررسی اولیه هیوندای Kona 2018 ؛ رقیب کره‌ای نیسان جوک

پیش از این آن‌ها از اتومبیل کراس اوور کامپکت دیگری به نام کرتا نیز پرده برداری کرده بودند، اما آن تنها مختص بازارهای چینی و آمریکای جنوبی بوده است. حال هیوندای می‌خواهد با کونا به بازار جهانی اتومبیل های مینی شاسی بلند بیاید؛ اتومبیلی که نه تنها مبتنی بر پلتفرم سگمنت B این کارخانه تولید شده است، بلکه از طراحی هم سو با سایر محصولات جدید هیوندای برخوردار است.

فیلم مراسم معرفی هیوندای کونا

طراحی خارجی

هیوندای کونا

در واقع طراحی کونا از طراحی بسیار جسورانه، مدرن و غیرمتعارفی برخوردار است؛ طراحی که پیش از هیوندای شرکت های جیپ، نیسان و سیتروئن نیز همراه با اتومبیل های چروکی، جوک و سی 4 از آن استفاده کرده بودند. به همین خاطر می‌توان گفت که کونا محصولی بسیار مدرن است که برای مدت زیادی می‌توان از آن به عنوان محصولی شیک و نو یاد کرد. نمای جلوی کراس اوور کامپکت جدید هیوندای با توجه به چراغ‌هایی دو قسمتی، شباهت زیادی با جوک و چریکی دارد. در واقع بخش بالایی مربوط به چراغ‌های دی لایت و راهنما است و بخش بزرگتر زیرین، چراغ‌های اصلی ماشین را در خود جای داده است. حتی اگر با دقت بخواهیم به بخش جلوی خودرو نگاه کنیم، شباهت زیادی بین هیوندای کونا با سیتروئن سی 3 می‌توانیم بیابیم.

روکش‌های پلاستیکی در تمامی بخش‌های پشتی، جلویی و جانبی خودرو دیده می‌شود که هیوندای آن را «زره» نامیده است. چراغ‌های قسمت پشتی یادآور نسل جدید دیگر اتومبیل های هیوندای است؛ چراغ‌های دنده عقب و راهنما در بخش‌هایی جداگانه و کمی پایین‌تر از چراغ اصلی قرار گرفته‌اند. از نظر رنگ ، کونا از یک سقف مشکی و بدنه‌ای دورنگ بهره می‌برد؛ هرچند شما می‌توانید رنگ سقف سفارشی مدنظرتان را داشته باشید. از نظر ابعاد نیز کراس اوور کامپکت جدید هیوندای از طول 4.16 متر، عرض 1.8 متر، ارتفاع 1.55 متر و همچنین فاصله دو محور 2.6 متر بهره می‌برد.

کابین و تجهیزات

هیوندای کونا

با ورود به داخل هیوندای کونا ، با فضایی روبرو می‌شویم که نسبت به سایر رقبای هم کلاس خود به مراتب فضای سر بیشتری را ارائه می‌کند. بنابراین اگر شما قدبلند هستید اما قصد خرید یک کراس اوور کامپکت را دارید، این محصول می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد که آسایش شما را در حین نشستن داخل ماشین تامین می‌کند. تریم مشکی و نمایشگر منحصر به فرد سیستم سرگرمی / اطلاع رسانی این اتومبیل شکلی جذاب را به کابین بخشیده است. این تریم در دوخت صندلی‌ها، غربیلک فرمان، اطرف دریچه های تهویه مطبوع و در کنار دسته دنده  استفاده شده است که نمایی جوان پسند و جذاب را به ارمغان آورده است.

اما جذای جذابیت و زیبایی، هیوندای کونا امکانات جذابی را نیز در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رادیو اچ دی، دوربین دید عقب، اینترنت  4G و یک سیستم سرگرمی / اطلاع رسانی مجهز به نمایشگر انتخابی 5/7/8 اینچی با پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو اشاره کرد. یک نمایشگر هدآپ نیز در این خودرو تعبیه شده است که به جای نمایش مستقیم اطلاعات مسیر بر روی شیشه جلویی، آنها را در جلوی شیشه پشت صفحه آمپر به تصویر می‌کشد. جالب اینجاست که به لطف حضور یک پد شارژ بی سیم، شما حتی می‌توانید به صورت بی سیم، گوشی هوشمند خود را نیز شارژ کنید.

از نظر ایمنی هم کونا را باید یکی از مجهزترین اتومبیل های مینی شاسی بلند بازار دانست. این خودرو شامل مجموعه‌ای از سیستم های ایمنی فعال است، اما مشخص نیست کدام یک از آن‌ها به صورت سفارشی در دسترس بوده و کدام یک در نسخه پایه خودرو وجود خواهد داشت. سیستم هایی همچون هشدار نقطه کور، هشدار توجه راننده، دستیار خودکار نور بالا، کمک کننده عدم برخورد به خودرو جلو، سیستم حفظ حرکت خودرو بین خطوط، هشدارهای ترافیکی و غیر که از دوربین و رادار جلو برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی

هیوندای کونا

هیوندای کونا قرار است در بازار ایالات متحده با دو پیشرانه بنزینی 4 سیلندر به فروش برسد که هر دو شامل نسخه‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک خواهند بود. البته یک نسخه تمام الکتریکی نیز احتمالا در آینده‌ای نزدیک به تولید خواهد رسید.

مدل پایه کونا از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قدرت می‌گیرد که قادر به تولید 150 اسب بخار و 180 نیوتن‌متر گشتاور است. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه‌ی انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این خودرو شتاب 0 تا 100 را در 10 ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز 195 کیلومتر در ساعت است. البته به طور واضح مشخص نشده است که این آمار در دو نسخه مختلف کونا یکسان است یا خیر!

مدل دیگر، به یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز شده است که قادر به تولید 175 اسب بخار و 265 نیوتن‌متر گشتاور است. این قدرت توسط یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های خودرو انتقال پیدا خواهد کرد. هرچند حجم موتور این مدل کمتر است، اما به لطف تکنولوژی توربوشارژ از شتاب به مراتب بیشتری برخوردار بوده، به طوری که شتاب 0 تا 100 را تنها در 7.7 ثانیه طی خواهد کرد و حداکثر سرعت آن نیز به 210 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرده است.

در اروپا، علاقه‌مندان به جز این دو مدل، یک مدل 1 لیتری سه سیلندر را نیز در اختیار خواهند داشت که قادر به تولید 120 اسب بخار و 172 نیوتن‌متر گشتاور است. این مدل، شتاب 0 تا 100 را در 12 ثانیه پر کرده و حداکثر سرعت آن نیز 180 کیلومتر در ساعت است. در کونار این مدل‌های بزنینی، یک مدل 1.6 لیتری چهار سیلندر دیزلی نیز در آینده ارائه خواهد شد.

فیلم بررسی هیوندای کونا

 

کونا قرار است با توجه به قوای محرکه، با دو تعلیق عقب مختلف به تولید برسد.  به طور مثال در نمونه دیفرانسیل جلو، عقب خودرو حاوی یک میله پیچشی است و نمونه چهار چرخ محرک آن مجهز به تعلیق چند اتصالی است. تمامی این امکانات و قابلیت‌ها، نشان می‌دهد هیوندای در نظر دارد رقابت سفت و سختی را به بازار خودروهای سگمنت B بیاورد و همراه کونا با اتومبیل‌های قدرتمندی همچون نیسان جوک، هوندا اچ آر وی، جیپ رنگید، مزدا CX-3 و حتی تویوتا C-HR (که نسل جدید آن وارد بازار ایران نیز خواهد شد) به رقابت بپردازد. در اواخر ماه جاری میلادی این محصول وارد بازار کره جنوبی خواهد شد و تا انتهای سال 2017 یا حتی اوایل سال 2018، شاهد حضور هیوندای کونا در بازارهای جهان خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*