گوشی موبایل غلط انداز

نگاهی به 7 گوشی موبایل غلط انداز ؛ رنگ رخساره خبر نمی‌دهد از سر درون!

منظور از گوشی موبایل غلط انداز محصولی است که اگرچه با یک نگاه سطحی آن را خاص و منحصربه‌فرد خطاب می‌کنید، اما کاربرد و قابلیت‌های واقعی دستگاه آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد.

ممکن است برخی افراد به محض اطلاع از وجود یک قابلیت خاص در دستگاهی جدید، بلافاصله آن را غیر کاربردی و بدون اهمیت خطاب کنند، اما حالت عادلانه این است اجازه دهیم زمان همه چیز را مشخص کند. ممکن است یک گوشی موبایل عجیب با بوق و کرنای زیادی از سوی سازنده روانه بازار شود، اما قابلیت‌های آن واقعا همان چیزهایی نباشند که ادعا می‌شود. در ادامه به 7 گوشی موبایل گوشی موبایل غلط انداز نگاه می‌اندازیم.

کیوسرا اکو

ایده ساخت گوشی موبایل تاشو جدید نیست و حتی ده سال پیش نیز با جستجو در بازار محصولات انگشت‌شماری در این دسته‌بندی پیدا می‌کردید. البته این ویژگی در ابتدایی‌ترین سطح خود عرضه شده و نمی‌توان آن را با محصول تاشوی آتی سامسونگ، که قرار است در آینده نزدیک نمونه اولیه آن را مشاهده کنیم، مقایسه کرد.

گوشی موبایل Kyocera Echo در نگاه اول یک دستگاه هوشمند عادی به نظر می‌آمد، تا اینکه کاربر تصمیم می‌گرفت آن را باز کند. این گوشی موبایل غلط انداز دارای یک نمایشکر دوم بود که کاربر می‌توانست بعد از باز کردن دستگاه، محتوا را بر روی آن نیز نمایش دهد و در مجموع صفحه نمایش بزرگتری در اختیار داشته باشد. نمایشگر دوم در زیر نمایشگر اول قرار داشت و برای در اختیار داشتن آن باید دستگاه را به صورت کشویی از چپ باز می‌کردید. اپلیکیشن‌های خاصی برای این محصول بهینه‌سازی شده بودند.

ایده در حالت طبیعی فوق‌العاده است، مخصوصا اینکه بتوان هر محتوایی را بر روی نمایشگر دوم گسترش داد. اما نکته اینجاست که همیشه یک نوار سیاه (قسمت تاشوی دستگاه) در میانه دو نمایشگر وجود دارد که لذت مشاهده هر نوع محتوایی را از بین می‌برد.

گوشی موبایل غلط انداز

طراحی عجیب، عملکرد ناامیدکننده و دوام باتری پایین، کیوسرا اکو را در حالت کلی تبدیل به یک محصول ضعیف کرده بودند. تاریخ عرضه این گوشی موبایل به سال 2011 برمی‌گردد.

سونی اریکسون اکسپریا پلی

سونی در حاضر حاضر راهکارهای گیمینگ بسیار مفیدی برای کاربران ارائه می‌کند که به عنوان نمونه می‌توان به پی اس 4 ریموت پلی (PS4 Remote Play) اشاره کرد. با استفاده از این دسته بازی می‌توان بر روی گوشی موبایل به اجرای بازی پرداخت. اما در گذشته راهکارها و محصولات این شرکت چندان کاربردی نبودند.

گوشی موبایل گیمینگ سونی اریکسون اکسپریا پلی مخصوص کاربران علاقه‌مند به بازی‌های موبایل طراحی شده بود. در زیر کیبورد یک دسته بازی اختصاصی قرار داشت که برای دسترسی به آن باید مجددا نمایشگر را به صورت کشویی از بغل به کنار هدایت می‌کردید.

قابلیت‌های تعبیه شده در یک گوشی موبایل غلط انداز کارایی ندارند

بر روی کاغذ این قابلیت چندان بد به نظر نمی‌رسد، اما مشکل اصلی کمبود بازی‌های توسعه پیدا کرده برای این دستگاه بود که متاسفانه بسیاری از آن‌ها برای اجرا به وسیله دسته بازی بهینه‌سازی نشده بودند. آن تعداد محدود بازی مناسب نیز قیمت بسیار بالایی داشتند. به همین دلیل عملا با یک گوشی موبایل غلط انداز طرف بودیم که گیم پد آن هیچ کاربردی نداشت. این محصول در سال 2011 و به همراه اندروید 2.3.4 عرضه شده بود.

ال جی جی فلکس، ال جی جی فلکس 2 و سامسونگ گلکسی راند

هر سه محصول نام‌برده، به عقیده بسیاری از کاربران یک گوشی موبایل غلط انداز محسوب می‌شوند. ال جی جی فلکس دارای طراحی کاملا انحناداری در بدنه و نمایشگر بود، به طوری که ال جی مجبور شد به خاطر این سبک از طراحی نخستین باتری منحنی را نیز توسعه بدهد. قرار بود تا طراحی فوق‌العاده ارگونومیک گوشی موبایل، نگه داشتن آن در دست حین مکالمه را بسیار راحت‌تر کند.

این محصول در سال 2013 عرضه شد، زمانی که مدتی از به حاشیه رفتن قابلیت برقراری تماس و ارسال پیامک می‌گذشت و کاربران از گوشی موبایل خود برای مقاصد بسیار متفاوتی استفاده می‌کردند. اگرچه ساختار منحنی آن واقعا حس خوبی حین نگه داشتن دستگاه در زمان مکالمه به کاربر منتقل می‌کرد، اما سبب می‌شد کاربر در زمان‌های دیگر حس چندان خوبی نداشته باشد.

گوشی موبایل غلط انداز

سامسونگ گلکسی راند محصول غلط انداز دیگری بود که در همان سال عرضه شد و با وجود ادعا به داشتن طراحی منحنی، سبک طراحی متفاوتی نسبت به گوشی موبایل منحنی ال جی داشت. انحنای جی فلکس بین بالا و پایین دستگاه بود، در حالی که سامسونگ انحنای گلکسی راند را بین دو طرف آن در نظر گرفته بود. با گذشت چهار سال از زمان عرضه این محصول هنوز ایده اصلی و هدف شرکت سازنده از طراحی چنین دستگاهی را نمی‌دانیم.

موتورولا ام پی ایکس

این گوشی موبایل غلط انداز قدمت به مراتب بیشتری نسبت به محصولات معرفی شده تاکنون داشته و زمان عرضه آن به سال 2004 برمی‌گردد. منظور از گوشی موبایل تاشو در حال حاضر امکان تا کردن یک گوشی هوشمند تمام لمسی است که به معنی وجود یک تکنولوژی برای تا کردن نمایشگر خواهد بود.

با در نظر گرفتن زمان عرضه آن، Motorola MPx یکی از جذاب‌ترین و البته غلط اندازترین محصولاتی بود که حدود سیزده سال قبل عرضه شد و کاربر را به یاد یک کامپیوتر جیبی می‌انداخت. کاربر نه تنها می‌توانست آن را به صورت یک گوشی موبایل تاشوی عادی استفاده کند، بلکه به لطف لولای تعبیه شده برای آن قادر بود دستگاه را شبیه به یک کنسول نینتندو 3DS از کناره‌ باز کند. کیبورد این محصول به جز حروف و کاراکترهای اصلی شامل برخی کلیدهای اختصاصی نیز می‌شد.

گوشی موبایل غلط انداز

البته با توجه به سخت افزار بسیار ضعیف دستگاه درباره غلط انداز بودن آن قضاوت می‌کنیم، چرا که تولید این محصول پیش از عرضه متوقف شد.

نوکیا 3250

حین صحبت درباره یک گوشی موبایل دارای قابلیت چرخش، تا و یا باز و بسته شدن و در کل تغییر شکل به نحوی منحصربه‌فرد، نمی‌توان صحبتی از نوکیا 3250 به میان نیاورد. این محصول در سال 2005 عرضه شد، زمانی که دوربین گوشی موبایل یک قابلیت فوق‌العاده خاص محسوب می‌شد و هر دستگاهی دارای این ویژگی نبود.

گوشی موبایل غلط انداز

کاربران می‌توانستند نوکیا 3250 را از قسمت پایین دکمه‌های ناوبری و برقراری و قطع تماس، به اندازه 360 درجه بچرخانند. با چرخاندن این قسمت به میزان 180 درجه یک صفحه کلید دیگر در اختیار کاربر قرار می‌گرفت که تمامی دکمه‌های مختص پخش فایل‌های چند رسانه‌ای بر روی آن قرار گرفته بود.

دوربین دستگاه در پنل پشتی قرار نداشت و در سمت چپ قسمت چرخان گوشی موبایل تعبیه شده بود. در آن زمان عبارت سلفی ناشناخته بود، اما کاربران می‌توانستند با چرخاندن کیبورد به اندازه 270 درجه از خود نیز عکس بگیرند.

نوکیا 7280

نوکیا در زمان قرار داشتن در صدر جدول پرفروش‌ترین گوشی‌سازان، چندین محصول عجیب روانه بازار کرد. در بین این تعداد زیاد، بعد از نوکیا 3250 نوبت به نوکیا 7280 می‌رسد که بیشتر شبیه به یک قطعه جانبی به نظر می‌آید. ممکن است برخی کاربران با دیدن آن به یاد یکی از لوازم آرایش بانوان بیفتند! در زمان عدم استفاده از نمایشگر، کاربران می‌توانستند از آن به عنوان یک آینه کوچک استفاده کنند.

گوشی موبایل غلط انداز

این گوشی موبایل غلط انداز که عرضه آن به سال 2004 برمی‌گردد، فقط دارای ظاهری خاص بود و به جز آن ویژگی کاربردی دیگری در دستگاه یافت نمی‌شد. حتی برای برقراری یک تماس ساده نیز مجبور به کلنجار رفتن با دستگاه بودید و انجام هیچ عملی در آن بدون صرف زمان کافی امکان‌پذیر نبود.

اچ تی سی اوو 3D

این گوشی موبایل اچ تی سی با وجود عرضه شدن در سال 2011 به یک دوربین دوگانه مجهز شده بود. البته این دوربین برای گرفتن تصاویر عریض و یا پرتره زیبا کارایی نداشت و برای عکاسی سه بعدی توسعه پیدا کرده بود. در حالت عادی امکان ثبت تصویر به صورت سه بعدی آن هم با استفاده از گوشی موبایل خود بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

نه تنها 6 ثانیه طول می‎کشید تا نرم افزار دستگاه تصویری را ثبت، پردازش و ذخیره کرده و آماده گرفتن عکس بعدی شود، بلکه کیفیت آن نیز چنگی به دل نمی‌زد. البته منظور از سه بعدی آن مفهوم خاص و هیجان‌آوری نیست که تصور می‌‎‎کنید، چرا که کاربر تنها می‌توانست با دوربین دستگاه تصاویری برجسته ثبت کند.

برای مشاهده تصاویر در نمایشگر آن نیازی به استفاده از عینک مخصوص نبود، اما به دلیل نیاز به نگه داشتن گوشی موبایل از کنار و نگاه کردن به صفحه نمایش آن به صورت زاویه‌دار نمی‌توان قابلیت آن را چندان کاربردی دانست. اگر این ایده مفید و کاربردی بود، مطمئنا بعد از سال 2011 محصولاتی ارتقا یافته در این دسته‌بندی باز هم از سوی اچ تی سی عرضه می‌شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. با 3250 سلفی می‌گرفتیم وقتی سلفی مد نبود

  2. من گوشی 5700 رو داشتم. از لحاظ شکل شبیه 3250 بود. توی اون دوره فوق العاده بود و صدا و دوربین و نرم افزاراش خیلی کاربردی بود.
    سال 88 270 تومن خریدمش، کار به بازار جهانی ندارم اما تو بازار اون زمان ایران 3250، 5700 و N95 بخاطر داشتن دکمه های اختصاصی موزیک و دوربین خیلی تو دل برو بودن.