جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل عظمت حلقه‌های آن را به تصویر می‌کشد!

جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل عظمت حلقه‌های آن را به تصویر می‌کشد!

در حالی که کاوشگر کاسینی برای هفتمین بار متوالی توانست به میان حلقه زحل شیرجه زده و به سلامت بازگردد، تصاویر بی‌نظیری را نیز با خود به ارمغان آورده است. در ادامه، جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل را خواهید دید.

بنا به گزارش سازمان فضایی ناسا، فضاپیمای کاسینی بار دیگر موفق شد تا به محدوده 2400 کیلومتری مابین زحل و حلقه های گازی آن رفته و بدین ترتیب، حدود 30 درصد از ماموریت خود، موسوم به «پایان بزرگ» (Grand Finale)، را به اتمام برساند.

جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل ، حلقه‌های A، D و C را به تصویر می‌کشند

کاوشگر کاسینی در این مرحله از ماموریت فضایی‌اش به نیم‌کره شمالی سیاره زحل سری زده و با استفاده از ابزار طیف‌سنج مادون قرمز خود با نام Composite Infrared Spectrometer (به اختصار، CIRS)، جزییات دقیقی از حلقه‌های اصلی این سیاره را مخابره کرده است. این اطلاعات به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درک بهتری از ساختار این ابرگازها و همچنین درجه حرارت عناصر مختلف موجود در آنها داشته باشند. کاوشگر کهنه‌کار ناسا همچنین این فرصت را داشت تا با بهره‌گیری از امواج رادیویی خود، نمونه‌هایی از حلقه های A و C زحل را نیز جهت تجزیه و تحلیل به دست آورد.

جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل عظمت حلقه‌های آن را به تصویر می‌کشد!

ابزار نمونه‌برداری فضاپیمای کاسینی با نام “RADAR” شناخته می‌شود. این کاوشگر با استفاده از RADAR، امواجی را به سمت هدف مورد نظر خود پرتاب کرده و بازگشت آنها را ثبت می‌کند. این ابزار قادر است تا با شلیک موج به سطوحی همانند ذرات موجود در حلقه های زحل، علاوه بر درجه حرارت، میزان سختی و یا نرمی آنها را شناسایی کند.

جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل و حلقه های زیبای آن، پس از عبور این فضاپیما با سرعتی معادل 122 هزار کیلومتر بر ساعت بر فراز ابرهای نیمکره شمالی مخابره شده است. کاوشگر ناسا در آخرین شیرجه خود موفق به طی مسافت 3890 کیلومتر درون لایه‌های ابری زحل شده که فشاری معادل فشار هوا در سطح دریا بر روی زمین دارند.

جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل عظمت حلقه‌های آن را به تصویر می‌کشد!

کاسینی در آخرین سفر خود توانست به حلقه فوق‌العاده تاریک D نیز برسد. البته به دلیل افزایش خطر برخورد در این محیط تاریک، هدایت‌کنندگان فضاپیما آنتن عریض 4 متری آن را در مسیر حرکت کاوشگر قرار دادند تا با ایجاد یک سپر موقت، خطرات احتمالی را از آن دور کرده باشند.

با این حال، بستن آنتن کاسینی این ریسک را نیز به دنبال دارد که علاوه بر عدم امکان مخابره سریع و دقیق اطلاعات، جهت‌یابی آن نیز با مشکل مواجه شود. به همین دلیل، هدایت‌کنندگان این کاوشگر تصمیم دارند تا در 15 ماموریت آتی تنها در 2 مورد از این شیوه استفاده کرده و بدین ترتیب خطر نابودی فضاپیمای محبوب کاسینی را به حداقل برسانند.

هشتمین شیرجه کاسینی به درون زیباترین سیاره منظومه شمسی در روز گذشته انجام گرفت. بنابراین ما نیز همانند بسیاری از مشتاقان به فضا منتظر جدیدترین عکس های فضاپیمای کاسینی از زحل هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه