سهام تویوتا در تسلا

کل سهام تویوتا در تسلا در سال 2016 فروخته شد

شرکت تویوتا به تازگی اعلام کرد که کل سهام خود در تسلا را در سال 2016 فروخته است. با فروش سهام تویوتا در تسلا ، همکاری این دو خودروساز به پایان رسید اما هنوز علت اصلی این کار مشخص نیست.

شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا (Toyota) در جولای سال 2010 میلادی با انجام حرکتی هوشمندانه، 50 میلیون دلار از سهام تسلا (Tesla) را خریداری کرد. یک سال قبل از تویوتا نیز شرکت دایملر چنین کاری را انجام داده بود. تویوتا در اکتبر سال 2014 بخش بزرگی از سهام خود را به مبلغ حدود 700 میلیون دلار فروخت تا سود هنگفتی از این کار به دست آورد.

سهام تویوتا در تسلا

دو شرکت دایملر و تویوتا، 1.5 میلیارد دلار از طریق خرید و فروش سهام تسلا به جیب زدند اما این معامله برای تسلا نیز سود داشته و مزیت‌های آن دو طرفه بوده است. تویوتا با کمک تسلا توانست کارهای ضروری برای عرضه هرچه سریع‌تر خودروی راو 4 (Toyota RAV4) را انجام دهد و تسلا نیز با فروش سهام خود به این شرکت ژاپنی از ورشکستگی نجات پیدا کرد. دایملر هم از تسلا برای ساخت خودروهای اسمارت فورتو ED و مرسدس بنز B کلاس الکتریکی کمک گرفت.

در ادامه این همکاری‌ها، شرکت مرسدس، معامله با کمپانی‌های الکتریکی وطنی را آغاز کرد و تویوتا نیز تمرکز خود را بر روی ساخت خودروهای سلول سوختی گذاشت. در نتیجه این اقدام تویوتا، این خودروساز ژاپنی اکنون از موفقیت خودروی پریوس پرایم پلاگین هیبریدی لذت می‌برد.

سهام تویوتا در تسلا

سود به دست آمده از سهام تویوتا در تسلا

بر اساس اخبار منتشر شده، کل سهام تویوتا در تسلا در سال 2016 فروخته شده بود اما این موضوع به تازگی رسانه‌ای شده است. شرکت تویوتا در مارس 2016 میلادی حدود 2.3 میلیون سهم از تسلا را در اختیار داشت که در آن زمان حدود 480 میلیون دلار می‌ارزید. تاکنون خبری از قیمت فروش نهایی سهام تویوتا در تسلا اعلام نشده اما افزودن حدود 500 میلیون دلار به 700 میلیون دلار درآمد به دست آمده در دو سال اخیر نشان می‌دهد که این غول خودروسازی ژاپنی، تقریبا 1.2 میلیارد دلار از طریق سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری خود در تسلا به دست آورده است.

این که چرا تویوتا در تمام این مدت، سهام تسلا را نگه داشته بود، یکی از سوالاتی است که پیش می‌آید و هنوز مسئولان تویوتا پاسخی برای آن اعلام نکرده‌اند. شاید آن‌ها فکر می‌کردند که هنوز هم چیزی در تسلا در حال توسعه است یا اینکه از افزایش ارزش سهام تسلا اطمینان داشته‌اند. سخنگوی تویوتا در خصوص این همکاری می‌گوید:

همکاری توسعه‌ای ما با تسلا، مدتی قبل به پایان رسیده بود و از آن زمان تا به امروز،  هیچ‌گونه پیشرفتی دیده نشد؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا میزان سهام باقی‌مانده خودمان را به فروش برسانیم.

سهام تویوتا در تسلا

شرکت تویوتا در سال 2016 میلادی با پیش‌برد بخش خودروهای الکتریکی خود، گامی رو به جلو برداشت و تعهد خود را با حرکت بیشتر به سمت خودروهای الکتریکی در آینده‌ای نزدیک نشان داد. البته این خودروساز ژاپنی هنوز هم به طور کامل از تکنولوژی سلول سوختی دست نکشیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*