مقایسه خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران؛ خرید کدام یک به صرفه‌تر است؟

در این مطلب قصد داریم 10 مورد از خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران شامل تیبا، ساینا، سمند، پژو 206، رانا، پژو پارس، سورن، تندر 90، برلیانس اچ 200 و ام وی ام 110 اس را با یکدیگر مقایسه کنیم.

با نگاهی به خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران به این نتیجه می‌رسیم که عملا گزینه بهترین وجود ندارد و تمامی گزینه‌های موجود از خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت بازار هستند. از سوی دیگر در این رده شاهد تنوع زیادی نیستیم و مشتریان انتخاب محدودی خواهند داشت. در ادامه قصد داریم نگاهی بیندازیم به 10 مورد از خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران تا ببینیم خرید کدام یک از آن‌ها به صرفه‌تر است.

مقایسه و بررسی خودروهای زیر 40 میلیون تومان

1. سایپا تیبا (قیمت: 24 میلیون و 960 هزار تومان)

تیبا به همراه پراید جزو ارزان ترین خودروهای بازار ایران به شمار می‌روند. پایه و اساس تیبا به محصول قدیمی سایپا یعنی پراید بازمی‌گردد و در واقع بر روی پلتفرم ارتقا یافته آن ساخته شده است. پیشرانه تیبا نیز همان پیشرانه پراید است که کمی بهبود پیدا کرد. تیبا در دو نسخه سدان و هاچ بک در بازار ایران عرضه می‌شود و با توجه به هزینه نگهداری پایین و همین‌طور تنوع پایین خودروهای این رده با استقبال مشتریان مواجه شد.

تیبا

تیبا در جدول ارزیابی کیفی خودروهای داخلی تنها یک ستاره کسب کرده و از پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر استفاده می‌کند. قیمت این خودرو از 24 میلیون و 960 هزار تومان برای سدان سفیدرنگ آغاز می‌شود و تا 27 میلیون و 720 هزار تومان برای هاچ بک EX رنگی می‌رسد. از تیبا انتظار تجهیزات و آپشن‌های زیادی نداشته باشید چرا که امکانات محدودی مانند آینه برقی، پنجره برقی عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ آلومینیومی را در آن مشاهده خواهید کرد.

2. سایپا ساینا (قیمت: 26 میلیون و 850 هزار تومان)

دیگر محصول ارزان‌قیمت سایپا و یکی از گزینه‌های موجود در فهرست خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران یعنی ساینا، در اصل نسخه فیس لیفت شده تیبا است که با تغییراتی در ظاهر بیرونی و داخلی روانه بازار شد. سایپا قصد داشت در ساینا، طراحی ساده و قدیمی تیبا را بهبود ببخشد اما نتیجه کار باز هم جالب از آب در نیامد. ساینا از لحاظ مشخصات فنی، پیشرانه و تجهیزات تفاوت چندانی با تیبا ندارد اما با دو میلیون تومان بیشتر فروخته می‌شود. قیمت تیپ EX رنگی ساینا تا 28 میلیون و 150 هزار تومان هم می‌رسد. این تیپ از تجهیزات اضافه‌تری نسبت به تیبا هاچ بک EX بهره می‌برد.

ساینا

3. ایران خودرو سمند (قیمت: 28 میلیون و 90 هزار تومان)

خانواده سمند جزو ارزان‌ترین محصولات ایران خودرو محسوب می‌شوند و ارزان‌ترین عضو این خانواده نیز تیپ پایه سمند یعنی سمند SE است. این خودرو در چراغ‌های عقب با مدل LX تفاوت داشته و تجهیزات کمتری هم دارد. تیپ SE تنها با پیشرانه 1.8 لیتری XU7 عرضه می‌شود و پس از آن تیپ LX با موتور EF7 به فروش می‌رسد. قیمت سمند ال ایکس حدود 2 میلیون تومان گران‌تر بوده و با قیمت 30 میلیون و 830 هزار تومان وارد بازار می‌شود.

سمند

ایران خودرو، سمند ال ایکس را با موتور EF7 نیز به فروش می‌رساند که 600 هزار تومان گران‌تر بوده و دارای پیشرانه 1.7 لیتری با قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر است. گران ترین سمند ایران خودرو نیز مدل ال ایکس EF7 دوگانه سوز است که 33 میلیون و 660 هزار تومان قیمت دارد. این سدان با توجه به محدود قیمتی خود، از تجهیزات نسبتا مناسبی چون پنجره‌های برقی عقب و جلو، سیستم تهویه مطبوع با دریچه سرنشینان عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، سنسور دنده عقب و آینه‌های بغل برقی بهره می‌برد. متاسفانه سمند نیز مانند بسیاری از خودروهای این رده، تنها یک ستاره در جدول ارزیابی کیفی خودروهای داخلی کسب کرده است.

4. ام وی ام 110 اس (قیمت: 31 میلیون و 500 هزار تومان)

شرکت مدیران خودرو کار خود را با تولید و عرضه خودروی چینی چری QQ با نام ام وی ام 110 آغاز کرد. این هاچ بک کوچک شهری با کپی‌برداری از دوو ماتیز ساخته شده و به پیشرانه‌های 3 و 4 سیلندر مجهز شده بود. چند وقتی است که نسل جدید این خودرو با نام ام وی ام 110s توسط مدیران خودرو در بازار کشورمان عرضه می‌شود؛ خودرویی که تغییرات نسبتا زیادی را نسبت به قبل تجربه کرده اما تنها با پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری با قدرت 68 اسب بخار و گشتاور 93 نیوتن متر به فروش می‌رسد. این هاچ بک جمع و جور چینی در دو تیپ کامفورت و لاکچری با قیمت‌های 31 میلیون و 500 هزار و 33 میلیون و 900 هزار تومان فروخته می‌شود و تیپ لاکچری آن دارای تجهیزات بیشتری مانند آینه برقی، برف‌پاک‌کن و گرم‌کن شیشه عقب، رینگ آلومینیومی و سنسور پارک است.

ام وی ام 110 اس

5. پژو 206 (قیمت: 32 میلیون و 800 هزار تومان)

پژو 206 سالهاست که محبوب‌ترین و پرفروش ترین محصول ایران خودرو محسوب می‌شود و در حال حاضر در دو نسخه هاچ بک و صندوق‌دار به فروش می‌رسد. هاچ بک 206 تیپ 2 ارزان‌ترین عضو این خانواده است که به پیشرانه 1.4 لیتری TU3 با قدرت 75 اسب بخار و گشتاور 118 نیوتن متر مجهز شده و سطح تجهیزات کمتری هم دارد. هاچ بک 206 تیپ 5 از موتور قوی‌تر 1.6 لیتری TU5 با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر بهره می‌برد و امکانات بیشتری نسبت به تیپ 2 دارد. گران‌ترین عضو این گروه، مدل صندوق دار یا SD است که تنها در تیپ V8 و با پیشرانه و امکاناتی مشابه هاچ بک تیپ 5 روانه بازار می‌شود. این مدل 38 میلیون و 850 هزار تومان قیمت دارد و یکی از گران‌ترین گزینه‌های لیست خودروهای زیر 40 میلیون تومان ما به شمار می‌رود.

پژو 206

از سال 1391 به بعد و با ایرانیزه شدن تولید پژو 206، کیفیت آن افت محسوسی داشت اما در ماه‌های اخیر شاهد بهبود نسبی کیفیت این خودروی محبوب هستیم تا جایی که موفق شده در جدول ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، سه ستاره را دریافت کند.

6. ایران خودرو رانا (قیمت: 34 میلیون و 500 هزار تومان)

رانا دومین برند ملی ایران خودرو پس از سمند شناخته می‌شود. این خودرو در اصلی فیس لیفت پژو 206 صندوق دار است اما در بخش طراحی بیرونی و همین‌طور نمای داخلی، کاملا نسبت به پژو 206 اس دی تفاوت دارد. در واقع می‌توان رانا را نسخه ارزان‌سازی شده 206 صندوق دار دانست که با تجهیزات کمتر نسبت به آن و با قیمت 34 میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. تیپ LX رانا دارای تجهیزات نسبتا مناسبی مانند ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ، دماسنج و پنجره‌های برقی عقب و جلو بوده و همانند پژو 206 به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 مجهز شده است.

رانا

7. پژو پارس (قیمت: 36 میلیون و 370 هزار تومان)

پژو پارس یکی از خودروهای قدیمی حاضر در لیست خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران است اما با این وجود همچنان یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌رود. پارس در دو نسخه سال و ال ایکس روانه بازار می‌شود که اولی به پیشرانه 1.8 لیتری XU7 با قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن متر مجهز شده و تجهیزات کمتری دارد و با قیمت 36 میلیون و 370 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. پژو پارس LX نیز از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 بهره می‌برد و امکانات بیشتری مانند ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و رینگ آلومینیومی دارد. این مدل با قیمت 37 میلیون و 820 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. همچنین تا مدتی قبل، یک مدل ELX هم از پژو پارس عرضه می‌شد که اخیرا از لیست فروش ایران خودرو حذف شده است.

پژو پارس

8. ایران خودرو سورن (قیمت: 37 میلیون و 440 هزار تومان)

سورن نسخه فیس لیفت سمند ایران خودرو است که با تغییرات ظاهری داخلی و خارجی معرفی شد. سورن در گذشته با پیشرانه XU7 عرضه می‌شد اما اکنون به موتور 1.7 لیتری EF7 مجهز  شده است. همچنین از مدتی پیش، ایران خودرو نسخه توربوشارژ این موتور را برای سورن ارائه کرده که قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر را در اختیار قرار می‌دهد. سورن توربو قیمت بالاتری نسبت به نسخه تنفس طبیعی دارد و با قیمت 37 میلیون و 790 هزار تومان قابل خریداری است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به رینگ آلومینیومی، آینه‌های برقی جمع‌شونده اتوماتیک با گرم‌کن، پاور ویندوز و سنسور دنده عقب اشاره کرد. سورن در زمینه کیفیت نیز وضعیت بهتری نسبت به سمند دارد و موفق به دریافت دو ستاره از پنج ستاره ایمنی شده است.

سورن

9. رنو ال 90 (قیمت: 38 میلیون و 670 هزار تومان)

رنو لوگان یا همان ال 90 توسط دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو در انواع مختلف تولید می‌شود. نمونه‌های تولیدی ایران خودرو شامل مدل‌های پیکاپ، E2 دستی، اتوماتیک و پلاس اتوماتیک می‌شود. پارس خودرو نیز نسخه فیس لیفت این ماشین را با نام پارس تندر به بازار عرضه می‌کند. ال 90 در بین خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران، باکیفیت‌ترین قوای محرکه را دارد. مهم‌ترین نقطه قوت رنو L90 موتور 1.6 لیتری K4M آن است که قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر  را ارائه می‌دهد. ارزان‌ترین نسخه ال 90 مدل E2 دستی است که 38 میلیون و 670 هزار تومان قیمت دارد و گران‌ترین مدل آن هم در اختیار مدل پلاس اتوماتیک قرار گرفته که با قیمت 47 میلیون و 130 هزار تومان به فروش می‌رسد.

رنو ال 90

خوشبختانه این خودرو از کیفیت خوبی بهره می‌برد به گونه‌ای که نسخه‌های معمولی ال 90 موفق به دریافت سه ستاره شده‌اند و نسخه‌های پارس تندر و تندر پلاس اتوماتیک هم 4 ستاره کسب کرده‌اند. از اصلی‌ترین نقاط ضعف این محصول ایران خودرو و پارس خودرو می‌توان به طراحی خسته‌کننده و سطح تجهیزات پایین آن اشاره کرد.

10. برلیانس اچ 200 (قیمت: 39 میلیون و 60 هزار تومان)

جایگاه گران‌ ترین گزینه لیست خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار ایران به برلیانس سری اچ 200 اختصاص پیدا می‌کند. این خودروی چینی توسط پارس خودرو در نسخه‌های سدان، هاچ بک دستی و اتوماتیک وارد بازار می‌شود که البته قیمت نسخه‌های دنده اتوماتیک آن از مرز 40 میلیون تومان فراتر می‌رود؛ بنابراین ما در این لیست، نسخه دستی سری H200 را قرار داده‌ایم.

برلیانس سری اچ 200

سری اچ 200  یعنی مدل‌های اچ 220 و اچ 230 به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر مجهز شده‌اند اما در زمینه تجهیزات رفاهی، حرف زیادی برای گفتن ندارند و حتی آپشن‌هایی مانند سنسور دنده عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در آن قرار نگرفته است. با این وجود برلیانس سری اچ 200 و برادر بزرگترش یعنی اچ 300 به دلیل کیفیت بالاتر نسبت به بسیاری از خودروهای ساخت داخل و همچنین عدم تنوع این بخش از بازار با فروش نسبتا مناسبی روبرو شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. من همه ماشینهای ایرانی رو امتحان کردم سمند ef7 از بقیه خودروهایه ایرانی سرتر بود هم تو شتاب هم تو مصرف بنزین
    توجه داشته باشید که منظورم سمند با موتور ef7هست نه سمند با موتور پژو .اخه خیلیا هنوز فرقشو نمیدونن .

  2. این مزخرفات چیه ملت بیچاره سوار میشن ؟؟؟ من مردم از خنده، من یه تویوتا قدیمی دارم خودم ۲۰۰۳ مدل، عین قرقی میره بالا میاد پایین، معادل حقوق یکهفته ام خریدمش، ۲۵۰۰ دلار، حالا شما حساب کنید یه آدم معمولی تو ایران با حقوق یکهفته اش چی میتونه بخره ؟ بوق بنزی ؟

  3. سلام
    اخه محمدجواد جان چرا متعصبانه و الکی تعریف میکنی من حودم برلیانس اچ330 پارس خودرو رو داشتم یعنی شتاب و سرعت که هیچی چن بار تست صفرتاصد زدم17ثانیه میشد همش…کولر که تازه بعد 10 دقیقه یکم خنک میکرد گیربکس اتوماتش که اصلا با موتور مچ نبود و با تاخیر عمل میکرد یعنی یه لش کامل..با ضرر فروختم اما خلاص شدم از پراید میخورد اخه یدنه به اون سنگینی رو موتور 1500 تنفس طبیعی گذاشتن با 100 اسب بخار و گشتاور 140 خب نمیکشه دیگه برادر من..خداییش پراید هاچ بک خیلی سره نسبت به برلیانس…اشکال نداره بخرید بعد یاد حرف میفتید
    بعد یه مدتی پارس tu5 یا ال ایکس برداشتم از برلیانس خیلی بهتر بود ولی بازم.ناهماهنگی گیربکس با موتور داشت و شتاب صفر تا صدش هم 13 ثانیه بود!!
    الان یه مدت سورت elx ef7 91استوک سالم ورداشتم با 30 تومن یعنی ماشین نهنگیه واسه خودش شتاب 0تا صد 9.5 ثانیه کولر یخ شتاب عالی تاپ اسپید فوق العاده مصرف سوخت پایین قدرت موتور 115 گشتاور 158یعنی دقیقا مث زانتیای2000 گاز میخوره البته ef7فقط 90 و 91 رو بخرید که موتورش فابریک آلمانه…موفق باشید

  4. بهترین خودرو زیر 50 میلیون هم H230 هست؛ به دلایل ذیل :

    (واقعاً خودروسازهای داخلی که تفاوت کروز کنترل و دکمه های کنترل روی فرمان ماشین رو نمی فهمن، ماشین های خوبی تولید می کنند؟)

    1- بسیار بسیار زیباتره. (اگر این خودرو رو کنار تویوتا پریوس بزارن متوجه می شوید که چه قدر ظاهر اسپرت و قابل توجهی دارد) (نمای داخلی آن هم یک سر و گردن از بقیه خودروهای ایرانی بالاتره)

    2- مصرف سوخت پایین (هر 100 کیلومتر 6.4 لیتر)

    3- شرکت سازنده آن پارس خودرو می باشد (پارس خودرو امتحان خودش رو پس داده؛ مدل تندر پارس خودرو رو می تونید با ایران خودرو مقایسه کنید)

    4- فرمان برقی (کاهش نرمی فرمان هنگام رانندگی در سرعت بالا)

    5- موتور می تسوبیشی ژاپن

    6- بر خلاف فرمایش نویسنده {اما در زمینه تجهیزات رفاهی، حرف زیادی برای گفتن ندارند}
    آپشن های این خودرو 2 برابر سایر خودرو های زیر 40 میلیون هست.

    7- کیفیت بسیار بالا در رنج 40 میلیون

    8- راحتی سرنشین و راننده در هنگام دور زدن (شخصی که تو سمند نشسته می دونه من چی می گم؛ وقتی دور می خواد بزنه غذای سرنشین (مخصوصاً عقبی ها) راحت هضم میشه)

    9- ایمنی بسیار بالای 5 ستاره (تست تصادف با سرعت 90 کیلیومتر در ساعت و باز شدن ایربگ ها و عدم بالا آمدن عقب خودرو و همچنین بدون تکان خوردن) (در ضمن مدل بالاتر این خودرو یعنی H330 تنها 4 ستاره ایمنی تونسته دریافت کنه)

    10- تهویه، کولر فوق العاده حتی در سربالایی، صندلی قابل تنظیم 4 جهته و … (خیلی چیزای دیگه بماند)

    باور کنید این ماشین (مخصوصاً مدل اتوماتیکش که دارای 6 دنده هست!) قیمتش خیلی بالا میره و به هیچ وجه افت قیمت نمی خوره

  5. سورن توربو برترین این لیسته هیچ کدوم از ماشین های این لیست و حتی ماشین هایی تا رنج 70 میلیون هم از نظر قدرت نمیتونه باهاش رقابت کنه

    • یعنی فکر می کنی بقیه بلد نیستند موتور توربو شارژ و یا موتور باقدرت بیشتری بسازند؟

      خیر دوست عزیز.

      موتور خودرو باید با پلتفرم خودرو هماهنگ باشد

      مصرف سوخت سمند در مقایسه با خودروهای چینی 4 لیتر در عمل بیشتر است.

      • دوست عزیز اون سمندی که شما میگی سمند 1800 یا به قول معروف موتور پژوییه
        شما سوار سمند ef7 بشو و برای محاسبه ی مصرف کیلومتر بزن، به جرئت شاید بتونم بگم خیلی جاها از تندر و 206 کمتر میسوزنه با این که قدرت و شتاب خوبی داره