پرینتر سه کاره

راهنمای خرید پرینتر سه کاره ؛ بهترین پرینترهای چندکاره بازار در خرداد 96

پرینترها ابزارهای کاربردی و مفیدی هستند که بسته به نوع کارتان می‌توانند ضروری نیز باشند. امروزه دیگر انواع چند کاره آنها از محبوبیت زیادی برخوردارند. در این راهنمای خرید سعی داریم به معرفی بهترین پرینتر سه کاره بپردازیم.

برخلاف گوشی‌های هوشمند و لپ‌ تاپ‌ها که هر کسی نظر خود را در مورد آنها دارد، در مورد پرینترها این‌طور نیست؛ لوازمی که شاید همه آنها را دوست نداشته باشند. اما وقتی قصد دارید یکی از این پرینترهای سه کاره را بخرید که هر سه کار پرینت، اسکن و کپی را با هم انجام دهد، چه کار می‌کنید؟ چطور بهترین آن‌ها را انتخاب می‌کنید؟ باید به دنبال چه ویژگی‌های در آنها باشید؟ در راهنمای خرید امروز به نکاتی از این دست اشاره می‌کنیم. همراه ما باشید …

انواع بسیار مختلف و متعددی در مورد پرینترها وجود دارد و دانستن آنکه کدام متناسب با نیاز شماست، بسیار کمکتان خواهد کرد. به عنوان مثال اصطلاحات پرینتر، پرینتر-اسکنر-کپییر (PSC)، ابزارهای چند کاره (MFD)، و همه‌ کاره‌ها (All-In-Ones) به اشتباه به جای همدیگر استفاده می‌شوند در حالیکه از یکدیگر متفاوت هستند.

در ضمن بهتر است که نوع سه کاره آن‌ها را که بسیار مناسب برای استفاده خانگی و اداری کوچک است را خریداری کنید؛ هر چند که بهترین انتخاب نیست. از طرفی دیگر، برای چنین استفاده‌های کوچکی از قیمت به مراتب مناسبی نسبت به انواع حرفه‌ای‌تر با میزان استفاده بیشتر برخوردارند.

پرینتر سه کاره جوهر افشان بخریم یا لیزری؟

در تکنولوژی پرینترها دو نوع رایج وجود دارد؛ جوهر افشان که از جوهر بر روی کاغذ استفاده می‌کند و به چاپ تصویر و متن می‌پرازد و نوع لیزری که در آن هیچ جوهری وجود ندارد. در نوع لیزری از یک پرتو لیزری برای ساخت تصاویر و متن بر روی کاغد استفاده می‌شود. جنبه فنی آن زیاد مهم نیست و در عوض اینکه چطور عمل می‌کنند و قیمت آنها چقدر خواهد بود، بایستی برای شما مهمتر باشد.

  • رنگ: این اولین چیزی است که باید به آن توجه کنید؛ پرینترهای لیزری جیب‌تان را حسابی خالی می‌کنند. پس از انتخاب آنها برای استفاده خانگی یا خانگی-اداری جدا پرهیز کنید.
  • کاغذ: پرینترهای جوهر افشان با انواع و اقسام کاغذ از جمله کاغذ عکس و یا انواع دیگر کاغذ کار می‌کنند در حالیکه پرینترهای لیزری تنها با کاغذ استاندارد سفید کار می‌کنند.
  • سرعت: پرینترهای لیزری در مقایسه با نوع جوهر افشان با سرعت بالاتری پرینت می‌کنند. به عنوان یک قانون ساده و مشخص اگر به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵ برگ پرینت می‌گیرید، بنابراین پرینترهای لیزری بهترین انتخاب هستند؛ اما بیشتر کاربران خانگی یا ادارات کوچک این میزان پرینت در روز را ندارند. پس پرینترهای جوهر افشان مناسب‌ترین گزینه‌ هستند.
  • قیمت:پرینترهای لیزری در لوازم جانبی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری ارزان هستند ولی خود آنها از قیمت بالایی برخوردارند. در مورد پرینترهای جوهر افشان قضیه برعکس است؛ قیمت خرید آنها ارزان‌تر ولی در شارژ کارتریج بسیار گران هستند.

برای بسیاری از مصارف خانگی یا ادارای کوچک، پرینترهای جوهر افشان بسیار بهتر از نوع لیزری هستند. پرینترهای لیزری بیشتر مناسب افرادی است که به طور متوسط روزانه بیش از 500 برگ متن بدون عکس و تصاویر گرافیکی، پرینت دارند.

در هنگام خرید بهترین پرینترهای چندکاره به چه چیزهایی باید توجه کنید

دیگر زمان مقایسه پرینترها براساس میزان دقت نقطه بر اینچ (یا همان dpi) و کاغذ بر دقیقه (ppm) گذشته است. بیشتر پرینترهای سه کاره (PSC) با کاربری مصرف خانگی، قابلیت‌های نزدیک به هم و مشابهی دارند؛ پس این ویژگی‌ها آنها را از یکدیگر جدا نمی‌کند. بهرحال اگر قصد خرید یکی از آنها را دارید، موارد اشاره شده در زیر خرید آنها را برایتان آسان‌تر و ساده‌تر می‌کند.

  • وای-فای: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که اینترنت چیزها (و نه اینترنت اشیا چرا که اشیاء بی‌جانند ولی چیز می‌تواند هم بی جان باشد و هم جاندار) به شدت و هر روز بیش از پیش رونق می‌یابد. شما می‌توانید به طور کلی هر چیزی را به اینترنت وصل کنید؛ از یک سوزن گرفته تا هر چه که فکرش را کنید. بهتر است پرینتر شما هم قابلیت وصل شدن به اینترنت و شبکه بی‌سیم را داشته باشد. هر چند که گفته می‌شود برای اسکن کردن و کارهای بزرگ از ارتباط سیمی استفاده کنید.
  • پرینت دوطرفه: پرینت دو طرفه که گاهی اوقات داپلکسر (Duplexer) هم نامیده می‌شود، در برگه مشخصات نیز ذکر می‌شود. این قابلیت به شما این اجازه را می‌دهد که بدون عوض کردن دستی برگه برای پرینت بر روی پشت برگه، بتوانید این کار را انجام دهید. برگه‌ها به صورت خودکار پشت و رو شده و عمل پرینت انجام می‌شود.
  • تغذیه خودکار اسناد: که آن را (ADF) نیز می‌نامند، این امکان را به شما می‌دهد که به جای تعویض دستی اسناد برای کپی، همه آنها را بر روی دستگاه قرار داده و دستگاه به طور خودکار برگه‌ها را عوض کرده و اقدام به کپی آنها می‌کند. فرض کنید که شما می‌خواهید از 15 برگه کپی بگیرید؛ همه برگه‌ها را بر روی دستگاه قرار داده و از منوی تنظیمات دستور کپی از همه آنها را صادر کرده و پس از آن، همه آنها کپی شده و شما می‌توانید به صحبت با دوستان خود یا صرف چایتان بپردازید تا کار تمام شود.

 از کدام ویژگی برای خریدی ارزان‌تر می‌توانید چشم‌پوشی کنید

طبیعتا اگر پرینتری با قابلیت‌های بیشتری خریداری کنید، بهتر است؛ اما هر قابلیتی به قیمت آن اضافه می‌کند. اگرچه قابلیت‌های وای-فای، پرینت دوطرفه، و تغذیه خودکار اسناد باعث افزایش قیمت دستگاه خریداری شده می‌شود، برخی دیگر قابلیت‌ها چندان اثری بر روی قیمت ندارند. پس بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که موارد زیر را داشته باشد و مجبور نباشید بهای گرانی بپردازید.

  • صفحه لمسی: بسیاری از ابزارهای چندکاره، دارای صفحه نمایش لمسی هستند؛ اگرچه ضروری نیست. بنابراین پرداخت هزینه بیشتر برای صفحه نمایشی بزرگ‌تر و یا رنگی، بی‌فایده و بی‌ارزش است.
  • پورت USB: پرینتری دارای این ویژگی می‌تواند وسوسه برانگیز باشد؛ پورتی که بتوانید فلش درایو خود را به آن زده و اقدام به پرینت اسناد موجود بر روی آن کنید. شاید اصلا هم به کارتان نیاید به‌خصوص که پرینتر شما از وای-فای پشتیبانی می‌کند.

حال که شما فهمیدید که به دنبال خرید پرینتر با چه قابلیت‌هایی باشید و از کدام آنها چشم‌پوشی کنید، موارد زیر پیشنهادی ما هستند:

بهترین جوهر افشان: HP OfficeJet 4650 (با قیمت 60 دلار)

  • کاملا رنگی
  • پرینتر، اسکنر، کپی
  • با قابلیت پرینت دوطرفه
  • تغذیه خودکار اسناد
  • وای-فای به همراه بی‌سیم مستقیم

پرینتر سه کارهپرینتر سه کاره HP OfficeJet 4650 یک انتخاب مناسب و از بهترین ها است. برای پرداخت مبلغی معادل 230 هزار تومان، تمامی قابلیت‌های یک دستگاه سه کاره جدید را به شما می‌دهد. تعجبی ندارد که چرا این مدل بیشترین توصیه شده در فروشگاه آمازون است.

این پرینتر سه‌کاره از قابلیتی به نام وای-فای مستقیم (Wi-Fi Direct) نیز بهره می‌برد؛ این قابلیت امکان اتصال دو دستگاه دارای این ویژگی را بدون اتصال به شبکه بی‌سیم را می‌دهد (همانند همان کاری که در اپ اندروید ShareIt انجام می‌دهید). قابلیت جالب توجه دیگر امکان (Scan to Email) است که به شما اجازه می‌دهد یک نسخه از سند اسکن شده را مستقیما به ایمیل ارسال کنید.

این پرینتر سه کاره با سرویس اشتراک جوهر لحظه‌ای (Instant Ink subscription service) نیز سازگار است. قابلیتی بسیار کاربردی که از اتلاف زمان و نگرانی از بابت خرید کارتریج جدید، جلوگیری می‌کند. طرز کار آن نیز به این‌گونه است که پرینتر شما به طور خودکار به بررسی میزان مصرف جوهر و پرینت‌های صورت گرفته پرداخته و گزارش مصرف را به مرکز اچ‌پی ارسال کرده و در صورت اتمام جوهر و نیاز شما، به طور خودکار آن را درب منزل یا محل کار خود دریافت خواهید کرد. (که البته این قابلیت در ایران فعال نیست.)

بهترین پرینتر لیزری: سامسونگ SL-M2875DW (با قیمت 130 دلار در فروشگاه آمازون)

  •  سیاه و سفید
  • پرینتر، اسکنر و کپییر
  • با قابلیت پرینت دو طرفه
  • قابلیت تغذیه خودکار اسناد
  • وای-فای به همراه وایرلس مستقیم

پرینتر سه کاره این مدل یکی دیگر از بهترین پرینتر سه کاره است؛ برای استفاده خانگی یا اداری کوچک که شاید نیازی به پرینت رنگی نداشته باشید، یک پرینتر لیزری می‌تواند بسیار کارآمد باشد؛ به خصوص در زمانی که بیشتر موارد پرینت شما متن و تصاویر سیاه و سفید است. پرینتر سه کاره سامسونگ M2875DW بهترین گزینه بررسی شده و پیشنهادی است که که از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است.

این پرینتر تمامی قابلیت‌هایی که شما به دنبال آن در یک پرینتر سه کاره هستید را داراست. این پرینتر از سرویس فضای ابری گوگل (Google Drive) نیز پشتیبانی می‌کند تا بتوانید در هر زمان و در هر مکانی از اسناد موجود در گوگل درایو خود پرینت بگیرید. در آزمایشی که بر روی این پرینتر انجام شد، توانست در مدت 5 دقیقه و 30 ثانیه سندی دارای 54 برگ را اسکن کند. همچنین این پرینتر قابلیتی کاربردی دارد که به شما این امکان را می‌دهد که در پرینت اسناد غیر ضروری بتوانید میزان و شدت رنگ را کاهش داده و بتوانید از آن استفاده بیشتری کنید.

یک نکته؛ برخی کاربران گزارش داده‌اند که تنطیمات وای-فای برای پرینت بی‌سیم کمی دشوار است؛ به‌خصوص اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید. البته از آنجائیکه این پرینتر از قابلیت پرینت هوایی (AirPrint) پشتیبانی می‌کند،این مشکل کمی عجیب است. البته همان‌طور که گفته شد برخی کاربران با آن مشکل داشته‌اند و شاید شما جزء آنها نباشید. در ضمن اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنید، شاید لازم باشد کمی بیشتر تحقیق کنید.

در این مقاله سعی کردیم دو دستگاه از بهترین پرینتر سه کاره را به شما معرفی کنیم. در حالیکه پرینترهای اچ‌ پی و سامسونگ معرفی شده، بهترین انتخاب‌ها براساس نظر حرفه‌ای‌هاست، همیشه شنیدن نظرات کاربران نیز مفید و ارزشمند است.

از کدام پرینتر چندکاره استفاده می‌کنید؟ آیا از آن راضی هستید و آن را پیشنهاد می‌کنید؟

در بخش نظرات ما را باخبر سازید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. میخوام بپرسم کدام پرینتر سه کاره است لیزری رنگی

  2. خوبه بد نیست

  3. پرینتر ۳کاره برای مغازه چی بهتره

  4. بهترین پرینتر چیه؟

  5. پرینتر ۳کاره برای عکاسی چه خوبه بگیرم

  6. سلام. احتیاج به پرینتر سه کاره برای اداره با حجم کم هستم.
    Hp. Officejet 4650
    Samsung M2875DW

  7. سلام .من برای اداره کوچیک خودم به یه چاپگر سه کارهHp office jet4650نیازمندم و هرچه زودتر به دستم برسه ممنون میشم.