مک بوک های اپل در مقابل هم : مقایسه MacBook Pro Retina 2014 با MacBook Air

همانطور که میدانید Macbook Pro های اپل به تازگی دستخوش تغییراتی شده و این کمپانی برخی از سخت افزار های این محصولات را ارتقاء داده و همین موضوع بهانه خوبی برای مقایسه این محصولات به رقبایشان شده است.دیروز بود که Macbook Pro retina 2014 را به Surface Pro 3 مایکروسافت مقایسه کردیم.اما اگر می‌خواهید بدانید که این مدل‌های جدید در برابر نوت‌بوک پرچم‌دار اپل، MacBook Air، چگونه به نظر می‌رسند ، اجازه دهید این دو دستگاه را مورد مقایسه قرار دهیم تا اطلاعات بیشتری از ویژگی‌ها و خصوصیاتشان بدست آوریم.

پیش از شروع، به یاد داشته باشید که هر دو مک‌بوک این مقایسه از مدل‌های 13 اینچی هستند. Retina MacBook Pro در مدل 15 اینچی هم فروخته می‌شود، در حالی که ایر، مدل کوچک‌تر 11 اینچ را به عنوان یک پیکربندی دیگر ارائه می‌دهد. از این رو در این مقایسه، مدل‌های یکسان 13 اینچی انتخاب شده تا مقایسه‌ای پایاپای و برابر داشته باشیم.

اندازه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-1

در این بخش شاهد هیچ گونه تغییری نیستیم، به طوری که مک‌بوک رتینای جدید با همان ابعاد مدل گذشته (اواخر 2013) عرضه شده است. این ابعاد موجب شده تا ایر همچنان چهار درصد بلندتر و سه درصد عریض‌تر از رتینا باشد.

در مورد عمق، باید اندکی این اندازه‌گیری نشان داده شده در تصویر را با دقت بیشتری در نظر داشت. این رقم مربوط به ضخیم‌ترین نقطه از مک‌بوک ایر می‌باشد. در مقابل، مک‌بوک پرو دارای ضخامت یکپارچه‌ای در سراسر بدنه‌ی خود بوده و با این حال به باریکی ایر ساخته نشده است.

وزن

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-2

مک‌بوک‌ ایر با وجود داشتن قالب بزرگ‌تر، 14 درصد سبک‌تر از rMBP ساخته شده است. این ویژگی می‌تواند یکی از دلایل عمده‌ی انتخاب ایر نسبت به پرو توسط کاربران باشد.

جنس بدنه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-3

طبق روال همیشگی، اپل در هر دو مک‌بوک از بدنه‌ی یکپارچه‌ و براق آلومینیومی استفاده کرده است.

کیبورد دارای نور پس‌زمینه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-4

برتری کیبوردهای مک‌بوک‌های اپل همچنان محسوس است و همانند تمامی دستگاه‌های مدرن این خانواده، کلیدهای صفحه‌کلید این دو مورد مقایسه‌ی امروز ما نیز دارای نور پس‌زمینه‌ی قابل تغییر بوده، از این رو می‌توانید از مک‌بوک‌های خود به سادگی در تاریکی استفاده نمایید.

صفحه‌نمایش (اندازه)

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-5

در این مقایسه، همانطور که ذکر شد، از مدل‌های 13.3 اینچی این دو نوت‌بوک استفاده شده است.

صفحه‌نمایش (رزولوشن)

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-6

این بخش از دلایل واضح توجه به مک‌بوک پرو می‌باشد. این دستگاه 216 درصد پیکسل بیشتر نسبت به رزولوشن میان‌رده‌ای مک‌بوک ایر را در اختیارتان قرار می‌دهد که منجر به نمایش واضح‌تر و شفاف‌تر محتویات شده است.

صفحه‌نمایش لمسی

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-7

سیستم‌عامل‌های ویندوز 8 و 8.1، نوت‌بوک‌ها را وارد قلمرو ویژگی‌ها و کنترل‌های لمسی کرده‌اند، اما اپل هنوز علاقه‌ای به پا گذاشتن در این مسیر نشان نداده است. البته با وجود ترک‌پدهای بزرگ و حساس موجود در مک‌بوک‌ها، به سختی می‌توان متوجه‌ی فقدان نمایشگرهای لمسی شد.

پردازنده

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-8

Retina MacBook، هنوز یک دستگاه قدرتمندتر به شمار می‌رود. البته به یاد داشته باشید که در تصویر تنها پیکربندی میان رده‌ای از هر دو دستگاه را می‌بینید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر، هر دو نوت‌بوک را به پردازنده‌های Intel Core i7 مجهز کنید.

گرافیک

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-9

مک‌بوک پرو با صفحه نمایش رتینا، در بخش پردازنده‌ی گرافیکی با داشتن Intel Iris GPU، بر مک‌بوک ایر برتری اندکی دارد.

رم

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-10

این بخش از دیگر بخش‌های برتری مک‌بوک پرو بر مک‌بوک رتینای 2013 است، به طوری که تمامی مدل‌های جدید این نوت‌بوک با حداقل رم هشت گیگابایت عرضه می‌شوند. این ویژگی به خصوص اگر بخواهید سیستم‌عامل ویندوز را نیز به صورت مجازی با نرم‌افزارهایی مانند Parallels یا VMware Fusion اجرا کنید، بسیار مفید واقع می‌شود.

فضای ذخیره‌سازی

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-11

تغییری در این بخش ایجاد نشده و تنها تفاوت میان این دو دستگاه در آن است که rMBP دارای یک پیکربندی یک ترابایتی در گزینه‌های حافظه‌ی خود است که Air آن را شامل نمی‌شود. همچنین، پیکربندی 512 گیگابایت ایر، نیز باید سفارش داده شود.

پورت‌های USB 3.0

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-12

هر دو نوت‌بوک دارای دو پورت USB 3.0 هستند.

پورت‌های Thunderbolt

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-13

رتینا مک‌بوک مجهز به دو پورت تاندربولت است، در حالی که مدل 13 اینچی ایر تنها یک پورت از این نوع را دارد.

کارت‌خوان SDXC

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-14

هر کدام از این لپ‌تاپ‌ها، یک اسلات کارت SD را دارا می‌باشند.

خروجی ویدیو

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-15

اگر بخواهید محتویات صفحه‌نمایش مک‌بوک خود را در یک تلویزیون یا مانیتور دسکتاپ تماشا کنید، Retina MacBook گزینه‌ی اتصال به مانیتورهای خارجی را از طریق کابل HDMI برایتان فراهم می‌کند. در مقابل، در Air، باید از آداپتور پورت Mini DisplayPort استفاده کنید و یا می‌توانید به استفاده از پورت USB روی بیاورید.

دوربین

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-16

هر دو دستگاه دارای یک وبکم 720p هستند.

باتری

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-17

برای مدل جدید رتینا، تقویت در عمر باتری صورت نگرفته، و ایر همچنان عمر باتری بیشتری را نسبت به نوت‌بوک رتینا شامل می‌شود. این بخش یکی از مزیت‌های ایر به شمار می‌رود که البته به دلیل وجود نمایشگر با رزولوشن کمتر، بدان تعلق گرفته است.

وای-فای

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-18

علاوه بر پشتیبانی از استاندارهای قدیمی، هر دو لپ‌تاپ همچنین از جدیدترین استاندارد وای-فای، 802.11ac، نیز پشتیبانی می‌کنند. البته برای دستیابی به این قابلیت نیاز به یک روتر سازگار 802.11ac هم می‌باشد تا بتوان از سرعت بالاتر لذت برد.

نرم‌افزار

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-19

همانطور که انتظار می‌رود، هر دو مک به اجرای OS X Mavericks می‌پردازند. البته در اواخر پاییز امسال، می‌توان سیستم‌عامل بازطراحی شده‌ی OS X Yosemite را به صورت رایگان برای هر دو دانلود کرد.

تاریخ عرضه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-20

اپل درست هفته‌ی پیش به ایجاد تغییراتی در مک‌بوک پرو رتینا اقدام کرده، در حالی که آپدیت اجرا شده بر روی ایر در ماه آوریل صورت گرفته است.

قیمت پایه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-21

با ارائه‌ی این آپدیت، برخی از مدل‌های مک‌بوک دچار افت قیمت می‌شوند، اما این محصول همچنان دارای قیمت 1300 دلار است. اگر می‌توانید صفحه‌نمایش با رزولوشن پایین‌تر و قدرت کمتر ایر را تحمل کنید، می‌توانید با خرید آن 300 دلار در هزینه‌ی خود صرفه‌جویی نمایید.

همچنین اکنون زمان خوبی برای توجه به مدل‌های 2013 از مک‌بوک‌ پروهای رتینا است. اگر توانستید آن‌ها را با قیمت چند صد دلار کمتر از مدل جدید بیابید، قطعا معامله‌ی خوبی در انتظار شماست. درست است که این مدل‌ها با پردازنده‌های کندتر و مقدار رم کمتر همراه هستند، اما دارای طراحی، نمایشگر و عمر باتری مشابه با مدل ارتقا یافته‌ی rMBP می‌باشند و عملکرد به اندازه‌ی کافی خوب برای اغلب نیازهای کاربران دارند.

منبع : gizmag