یازدهمین راکت فالکون 9

یازدهمین راکت فالکون 9 بار دیگر با موفقیت به زمین فرود آمد (ویدیو)

یازدهمین راکت فالکون 9 اسپیس ایکس بعد از حمل محموله‌ای از مواد و تچهیزات مختلف به ایستگاه فضایی بین‌المللی مجددا توانست با موفقیت به زمین بازگردد. این راکت Falcon 9 در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به زمین نشست.

سریال موفقیت‌های اسپیس ایکس تمامی ندارد. یکی دیگر از راکت‌های قابل استفاده مجدد فالکون 9 بعد از انجام موفقیت‌آمیز ماموریت خود و انتقال محموله‌ای حاوی تجهیزات مختلف به ایستگاه فضایی بین‌المللی دوباره توانست بدون مشکل به زمین بازگردد. یازدهمین راکت فالکون 9 در سایت فرود این شرکت در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا که با عنوان Landing Zone 1 شناخته می‌شود. به زمین نشست.

تاکنون هر پنج بار تلاش اسپیس ایکس به منظور فرود راکت فالکون 9 بر روی زمین موفقیت‌آمیز بوده است. در حال حاضر این شرکت ده عدد راکت فالکون 9 در اختیار دارد که همگی به سمت فضا پرتاب شده‌اند و هر بار یا بر روی مقر این شرکت در زمین خشک و یا بر روی یکی از باندهای فرود دریایی آن فرود آمده‌اند. یکی از این ده راکت حتی دو دفعه فرود داشته است.

یازدهمین راکت فالکون 9

اگرچه ممکن است ارسال راکت توسط اسپیس ایکس به فضا و بازگرداندن آن، این بار نیز همانند دیگر ماموریت‌های آن تلقی شود، اما محموله‌ای که این راکت پیش از فرود آمدن در حال حمل آن بود بسیار مهم ارزیابی می‌شود. به عبارتی دیگر، آن چیزی که محموله را با خود حمل می‌کرد منحصربه‌فرد بود. اسپیس ایکس به همراه یازدهمین راکت فالکون 9 از یک کپسول باری دراگون (Dragon) استفاده کرد، کپسولی که تا پیش از این ماموریت در فضا قرار داشت.

در چهارمین ماموریت انتقال محموله برای ناسا که در سپتامبر سال 2014 انجام گرفت، کپسول باری دراگون به فضا منتقل شد و در همان ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی ماند، تا اینکه مجددا به زمین بازگردد و شرکت دوباره از آن استفاده کند. این کپسول باری در اقیانوس آرام افتاد و استفاده مجدد از آن برای انجام یک ماموریت جدید را باید اتفاقی تازه در تاریخ شرکت اسپیس ایکس عنوان کرد. اکنون اسپیس ایکس نخستین شرکت خصوصی است که یک وسیله را برای دومین بار به مدار زمین ارسال کرده است.

یازدهمین راکت فالکون 9

پرتاب یازدهمین راکت فالکون 9 همراه با کپسول باری دراگون بوده است

دراگون حدود دو هزار و هفتصد کیلوگرم تجهیزات و مواد مختلف را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد و به دست خدمه فعال در آنجا رساند تا آن‌ها تحقیقات جدیدی را آغاز کنند. به عنوان نمونه‌ای از متعلقات این محوله می‌توان به گروهی از مگس‌های میوه اشاره کرد که قرار است به کمک آن‌ها بر روی نحوه عملکرد سیستم قلبی و عروقی موجودات زنده در زمان عدم وجود جاذبه تحقیقاتی صورت بگیرد. همچنین گروهی از موش‌های آزمایشگاهی توسط یازدهمین راکت فالکون 9 و کپسول باری دراگون به ایستگاه فضایی منتقل شدند تا آزمایشاتی پیرامون فرآیند از دست رفتن استخوان در فضا انجام شود.

این بار شاهد اعمال تغییرات و افزودن تکنولوژی‌های جدیدی به تنه اصلی کپسول باری دراگون بودیم. به عنوان نمونه می‌توان به افزودن سازه‌هایی جدید به آن به منظور ایجاد فضاهایی برای سوار کردن پنل‌های خورشیدی اشاره کرد. همچنین در تنه اصلی دراگون وسیله‌ای با نام NICER وجود دارد که در نهایت به منظور جستجو برای ستاره‌های نوترونی به بخش خارجی ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد. همچنین پنل‌های خورشیدی ویژه‌ای با نام ROSA در آن به کار رفته‌اند که می‌توان آن‌ها را همانند یک پرچم به راحتی گشود.

یازدهمین راکت فالکون 9

اسپیس ایکس امیدوار است بتواند باز هم از کپسول باری دراگون استفاده کند، چرا که به این ترتیب قادر است تولید این وسیله را متوقف کرده و تمرکز خود را بر روی ساخت یک سفینه فضایی دیگر قرار دهد که باید آن را نسخه پیشرفته دراگون بدانیم. با استفاده از این وسیله جدید که دراگون خدمه (Crew Dragon) و یا دراگون 2 (Dragon 2) شناخته می‌شود می‌توان انسان را به راحتی به ایستگاه فضایی فرستاد و همچنین افراد ساکن در آن را به زمین بازگرداند. همچنین انتظار می‌رود این سفینه فضایی به صورت جلورونده به زمین بازگردد، به جای اینکه حین تلاش برای بازگشت به زمین سر و ته شود و فقط به چتر نجات خود تکیه کرده باشد.

در هر صورت خوشحالی اسپیس ایکس از استفاده مجدد از محوله‌بر دراگون حین پرتاب یازدهمین راکت فالکون 9 ، به این معنی نیست که این شرکت تصمیم دارد در آینده فقط از این کپسول باری مجددا استفاده کند. با افزایش تعداد راکت‌های بازگشته به زمین، این کمپانی مجددا پرتاب آن‌ها به فضا را آغاز خواهد کرد. اسپیس ایکس نخستین فالکون 9 ارسال شده اخیر خود را حدود دو ماه قبل مجددا به فضا فرستاد و تصمیم دارد یکی دیگر از راکت‌های استفاده شده خود را تا چند هفته دیگر به منظور ارسال ماهواره برای اپراتور Bulsatcom به کار ببرد.

یازدهمین راکت فالکون 9

هم راکت و هم کپسول باری باید پیش از ارسال مجدد به فضا ترمیم شده و آماده انجام ماموریت بعدی شوند، فرآیندی که علاوه بر صرف هزینه به زمان نیز نیاز دارد. اسپیس ایکس در تلاش است زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی مجدد قطعات را کاهش دهد که مطمئنا به کاهش هزینه‌های جاری نیز ختم خواهد شد. این شرکت مدعی است می‌تواند تا پایان سال 2017 هر شش راکت فالکون 9 استفاده شده پیشین را مجددا به فضا بفرستد. به نظر می‌رسد این شرکت مشتریان زیادی یافته و برای انجام این تعداد ماموریت فرصت کافی در اختیار دارد.

پرتاب یازدهمین راکت فالکون 9 را باید مصادف با صدمین ماموریت انجام شده از محوطه تاریخی LC-39A ناسا دانست. این محوطه در مرکز فضایی کندی در فلوریدا قرار دارد. برای انجام نخستین ماموریت حمل انسان به ماه و همچنین انجام آخرین ماموریت شاتل نیز از همین زمین استفاده شده بود.


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*