رهگیری موشک قاره پیما

رهگیری موشک قاره پیما ؛ موفقیت تاریخی برای سامانه دفاع موشکی آمریکا

ایالات متحده آمریکا برای اولین بار، موفق به رهگیری موشک قاره پیما شد. رهگیری موشک بالستیک قاره پیما موفقیتی بزرگ برای سامانه دفاع موشکی آمریکا به حساب می‌آید که برای اولین بار در جهان به انجام رسیده است.

دریاسالار جان سایرینگ، رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا آزمایش رهگیری موشک قاره پیما را “دستاوردی بزرگ” توصیف کرد. آژانس دفاع موشکی آمریکا در یادداشتی اعلام کرده :

نتایج اولیه حاکی از آن است که اهداف اصلی آزمایش به دست آمده است.با این حال متخصصان در حال ارزیابی عملکرد سامانه دفاع موشکی بر اساس اندازه گیری های از راه دور و اطلاعات جمع آوری شده در طول آزمایش هستند

موشک رهگیر از سیلو زیرزمینی در پایگاه هوایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب و به سمت موشک هدف که از جزایر مارشال در اقیانوس آرام شلیک شده بود، پرواز کرد. موشک هدف نیز به شکل اختصاصی برای شبیه سازی موشک‌های قاره پیما طراحی شده بود، به این معنی که سرعتش از موشک‌های تمرینی که پیش از این استفاده می شد و موشک‌های بالستیک میان برد را شبیه سازی می کردند، به مراتب بیشتر بود. در نهایت رهگیری موشک قاره پیما هدف بر فراز اقیانوس آرام انجام شد.

رهگیری موشک قاره پیما

سامانه دفاع موشکی مورد آزمایش Ground-based Midcourse Defense) GMD) نام دارد و تنها سامانه دفاعی این کشور در مقابل حملات محدود موشک های قاره پیما است. رهگیر این سامانه سابقه چندان درخشانی ندارد و از سال 1999 تا کنون از 17 آزمایش آن تنها 9 مورد یا به عبارتی 53% موفقیت آمیز بوده است. آخرین آزمایش پروازی این رهگیر که در سال 2014 انجام شد موفقیت آمیز بود اما لازم به ذکر است که این آزمایش پس از 3 آزمایش ناموفق متوالی انجام گرفت. این سامانه دفاع موشکی از سال 2004 عملیاتی شده و دو پایگاه هوایی در کالیفرنیا و آلاسکا میزبان 32 موشک رهگیر این سامانه هستند. با این حال GMD هرگز پیش از این برای رهگیری موشک قاره پیما آزمایش نشده بود.

رهگیری موشک قاره پیما

جدول زمانی آزمایشات GMD

آمریکا چندین سامانه دفاع موشکی را عملیاتی کرده، اما تنها سامانه GMD توانایی رهگیری موشک قاره پیما را دارد، و این سامانه به لحاظ تکنولوژیکی چالش بر انگیز ترین، و به گفته منتقدان غیرقابل اطمینان ترین‌ آن هاست.

نحوه عملکرد این سامانه دفاع موشکی به این صورت است که پس از این که رادار‌های پیش اخطار از پرتاب شدن موشک بالستیک خبر دادند، موشک رهگیر این سامانه که (Ground-based Interceptor (GBI نام دارد به فضا پرتاب می شود. پس از رسیدن به فضا سر جنگی این موشک به نام وسیله کشنده انرژی جنبشی (Kinetic Kill Vehicle) از آن جدا می شود و توسط سامانه‌های هدایتی خود در مسیر موشک بالستیک قرار گرفته، با برخورد مستقیم آن را نابود می کند. این عمل توسط متخصصان به هدف قرار دادن گلوله ای با گلوله دیگر تشبیه شده است.

رهگیری موشک قاره پیما

وسیله کشنده انرژی جنبشی (Kinetic Kill Vehicle)

در حال حاضر تلاش‌های آمریکا در زمینه دفاع موشکی بر تهدید کره شمالی متمرکز شده است، زیرا رهبر این کشور در تلاش برای ساخت موشکی است که به خاک آمریکا برسد. هر چند که این کشور هنوز هیچ موشک قاره پیمایی را آزمایش نکرده، اما مقامات پنتاگون بر این باورند که تلاش هایش را برای ساخت چنین موشکی سرعت بخشیده و در نهایت به چنین موشکی دست خواهد یافت. با این که این آزمایش دو روز پس از پرتاب موشک جدید کره شمالی انجام گرفته است، مقامات پنتاگون اعلام کرده اند که این رخداد ارتباطی با آزمایش موشکی پیونگ یانگ نداشته و از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود.

پس از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی و ترس فزاینده از توانایی‌های این کشور، پنتاگون شدیدا مشتاق نتیجه‌ای موفقیت آمیز بود. با این حال به گفته سخنگوی پنتاگون این آزمایش بخشی از مسیر پر پیچ و خم یادگیری است و آژانس دفاع موشکی آمریکا این سامانه که هنوز در شرایط واقعی آزمایش نشده را مرتبا به روزرسانی خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. آیا توان درگیری و انهدام موشک رو داره؟
    آیا اگر چندین موشک همزمان (مثلاً 50تا) به سمتش پرتاب بشه میتونه کاربرد داشته باشه؟

  2. بیا نامردا موشک بالستیک رو هم زدن ناکار کردن .
    حالا دیگه باید موشکی بسازن که به صورت مارپیچی یا هر شکل
    پیچیده دیگه حرکت کنه.
    فقط خدا کنه اگه ساختن معادله حرکتش رو نیارن تو درس ریاضی دبیرستان.والا

  3. جناب اقای کیم رهبر کره برو بستنی کیمتو بمک

    به این میگن امریکا شنیدی خپل کثیف

  4. باید فرض بگیریم که انتشار این خبر فقط یک جنگ روانی بر علیه کره شمالی نیست! بلکه تهدیدی بر علیه موشکهای سجیل،شهاب،عماد و …ساخت ایران هم هست پس باید لحظه به لحظه بر سرعت ودقت و حرکت هذلولی بالستیکی غیرقابل ردیابی و رهگیری شدن موشکها بدون احتیاج به ماهواره برای ادامه مسیر و تصحیح خطا و موقعیت،(هرچند که غیر ممکن باشد )تأکید کرد و روز به روز آنرا برای ایجاد و حفظ فاصله و حاشیه امن،پیشرفت دهیم پس لحظه ای برای ایستادن و سکون نیست که می شود حکایت مسابقه همون خرگوش و لاکپشت در خط پایان!

  5. هیچی دیگه بالستیک هم مالیده شد 😀 😀

  6. دمتون گرم فک کنم اولین سایت فارسی زبان هستین که این خبر رو پوشش دادین