معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

در مطالب گذشته به بررسی بخش اول و دوم از لیست معماهای حل نشده که شامل عجیب‌ترین سوال‌های بی‌پاسخ بشریت است، پرداختیم. در ادامه هم بخش سوم از این لیست را مرور می‌کنیم.

با وجود تمامی پیشرفت‌هایی که تاکنون در مباحث علمی صورت گرفته، همچنان پدیده‌هایی وجود دارند که پیدا کردن توضیحی منطقی و قابل قبول برای آن‌ها، کار راحتی نیست؛ دانشمندان هم سال‌ها و حتی قرن‌هاست که قادر نیستند با اطمینان در مورد دلیل این پدیده‌ها صحبت کنند. اما خوشبختانه، موضوعی که می‌توان با یقین از آن سخن گفت این است که دانشمندان از تلاش برای روشن‌تر کردن معماهای حل نشده دست‌بردار نیستند و تا روزی که دیگر سوالی برای پاسخ دادن وجود نداشته باشد هم دست‌بردار نخواهند بود.

معماهای حل نشده که هیچ توجیه علمی ندارند (بخش سوم)

21. لوح‌های رونگورونگو

تاکنون کشف‌های تاریخی بسیاری مانند سنگ روزِتا، اطلاعات مفیدی از گذشته در اختیار ما قرار داده‌اند؛ اما آثاری هم مانند لوح‌های رونگورونگو (Rongorongo Tablets) وجود دارند که جزو معماهای حل نشده هستند. محل کشف این آثار چوبی، جزیره مرموز ایستر (Easter) در شیلی بوده و گلیف‌ها یا حروف موجود بر روی آن‌ها، معرف نوعی متن است؛ اما اصل متن تا به امروز رمزگشایی نشده است.

برخی معتقد که این گلیف‌ها، سرنوشت تمدن جزیره ایستر را بازگو می‌کنند و برخی هم اهمیت خاصی به محتوای نوشته‌ها نمی‌دهند و به این لوح‌ها، به چشم آثار هنری معمولی نگاه می‌کنند.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

آیا ممکن است که نقوش روی لوح‌های رونگورونگو فقط سنبل بوده و معرف زبان خاصی نباشند؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

عده‌ای باور دارند که نقوش روی این لوح‌ها، نوشته نبوده و فقط برای تزئین کنده کاری شده‌اند؛ اما دانشمندان بر اساس ترتیب گلیف‌ها و تکرار بعضی حروف خاص در بین نقوش، آثار رونگورونگو را حاوی محتوا و متن می‌دانند. برخی از این گلیف‌ها نمادهایی از انسان، درخت نخل، ماهی، علامت ضرب‌در و دایره هستند.

علت وجود لوح‌های رونگورونگو در لیست معماهای حل نشده ، ناتوانی محققان در رمزگشایی نقوش و نبود اطلاعات کافی در مورد زبان مردم منطقه در زمان ساخت این لوح‌ها است؛ اما تحقیقات برای پرده‌برداری از این راز همچنان ادامه دارد.

22. انسان‌های مارمولکی عبید

آیا تاکنون نام نژاد رِپتیلیان (Reptilians) به گوشتان خورده است؟ عده‌ای باور دارند این نژاد که به شکل مارمولک‌هایی انسان‌نما هستند، دولت‌های جهان را از پشت پرده هدایت می‌کنند. برخی هم معتقدند که باراک اوباما، آنجلینا جولی و جک نیکلسون رِپتیلیان هستند! جالب است بدانید که احتمال ارتباط این باورها با مورد بعدی از لیست معماهای علمی، بسیار زیاد است.

انسان‌های مارمولکی عبید (Ubaid Lizardmen) تعدادی مجسمه هستند که بدنی شبیه به انسان‌ها و صورتی شبیه به خزندگان دارند. قدمت این پیکره‌ها که در عراق کشف شده‌اند، به هفت هزار سال پیش بازمی‌گردد و کشف آن‌ها تنها مختص یک مکان نیست؛ انسان‌های مارمولکی عبید در بخش‌های مختلفی از بین‌النهرین یافت شده‌اند. هرکدام از پیکره‌ها هم حالت متفاوتی دارند که برخی از این حالت‌ها، مانند شیر دادن مادر به فرزند، نشان‌دهنده فعالیت‌های روزانه‌ی انسان‌هاست.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

در مورد هدف ساخت این مجسمه‌ها تئوری‌های متفاوتی وجود دارد.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

طرح صورت مجسمه‌ها باریک و بلند است و چشم‌های بادامی و حفره‌هایی که به جای بینی قرار دارند، آن‌ها را به گونه‌ی خزندگان شبیه می‌کند. از طرف دیگر، دانشمندان معتقدند که هدف از ساخت مجسمه‌های مارمولکی عبید، استفاده‌های مذهبی و آیینی نبوده؛ اما یادآوری این نکته ضروری است که هدف از ساخت پیکره‌های باستانی، به صورت معمول، به مباحث مذهبی مربوط می‌شده. آیا ممکن است که این پیکره‌ها یک نژاد باستانی را مجسم کرده باشند؟ آیا این نژاد باستانی فرازمینی است؟ کسی جواب را نمی‌داند.

البته مردم عبید تنها مردمی نیستند که آثاری از مارمولک‌ها و مارهای انسان‌نما ساخته‌اند؛ سرخپوستان هوپی (Hopi) هم داستان‌هایی با قدمت چندین قرن از موجوداتی با نام «مارهای برادر» دارند که در آن‌ها، موجودات عجیبی در ساخت شهرهایی در جنوب شرقی آمریکا به سرخپوستان کمک کرده‌اند. در هند هم افسانه‌هایی در مورد نژادی با نام «ناگا» وجود دارد که در زیر زمین زندگی می‌کنند و به خزندگان شبیه‌اند. با وجود این موارد، آیا ممکن است که نژاد رِپتیلیان واقعا وجود داشته باشد؟

23. مومیایی در حال فریاد

مومیایی‌ها از شناخته‌شده‌ترین آثار باستانی هستند که کشف آن‌ها، همچنان ادامه دارد. دانشمندان هم با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و مدارک علمی و باستانی، قادرند هویت مربوط به هر جسد مومیایی‌شده را کشف ‌کنند. با این حال یک مومیایی وجود دارد که هویتش جزو معماهای حل نشده علم است.

این جسد که با نام مومیایی در حال فریاد یا مومیایی جیغ‌زن (Screaming Mummy) شناخته می‌شود، در داخل مقبره‌ای که در سال 1881 گشوده شد، در میان مومیایی‌هایی از مشهورترین فرعون‌های مصر، کشف گردید. دلیل اهمیت این کشف به این واقعیت مربوط می‌شود که در مصر باستان، تنها افرادی که دارای اهمیت سیاسی و اجتماعی بالا بودند، مومیایی می‌شدند. پس این مومیایی بی‌نام و نشان که در کنار اجساد سِتی یکم و رامسس دوم یافت شده، چه کسی می‌تواند باشد؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

آیا ممکن است مومیایی در حال فریاد یکی از فرعون‌های مصر بوده باشد؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

دانشمندان در مورد این مومیایی که وضعیت صورتش به حالت فریاد کشیدن شبیه است، تئوری‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند؛ اما جواب قطعی همچنان بین معماهای حل نشده است. از آنجایی که هیچ متعلقاتی همراه با این جسد کشف نشده‌، احتمال فرعون بودن او کم می‌شود. یکی از نظریه‌ها بر اساس ظاهر عجیب مومیایی، این احتمال را مطرح می‌کند که فرد مومیایی‌شده یکی از اشخاص سرشناس مصر بوده که در خارج از مصر مرده است. افرادی هم که فرآیند مومیایی کردن را اجرا کردند، از آنجایی که اهل مصر نبودند، با تکنیک‌های دقیق مومیایی اجساد آشنا نبوده و باعث شدند که جسد، ظاهری نسبتا عجیب پیدا کند.

نظریه دیگری هم که به تازگی مطرح شده، مومیایی جیغ‌زن را متعلق به فرزند و رامسس سوم می‌داند؛ بر اساس اطلاعات موجود، این شاهزاده که پِنتاور (Pentawer) نام داشت، نقشه‌هایی برای قتل پدرش کشیده بود. در تایید این نظریه می‌توان گفت که تاکنون، هیچ جسد دیگری که متعلق به پنتاور باشد، یافت نشده است. این نظریه ظاهر عجیب جسد را هم به شکنجه‌های واردشده به پنتاور نسبت می‌دهد و احتمال زنده دفن شدن مومیایی در حال فریاد را مطرح می‌کند. البته دهان مومیایی ممکن است با جابه‌جا شدن سر جسد پس از گذشت زمان باز شده و این حالت فریاد را به وجود آورده باشد.

24. نقشه پیری رئیس

بسیاری بر این باورند که قاره‌هایی چون آمریکا، استرالیا و جنوبگان تا قرن‌های 15ام و 16ام کشف نشده‌اند؛ اما مورد بعدی در لیست معماهای حل نشده ، یعنی نقشه پیری رئیس (Piri Reis Map)، با این باور در تناقض است.

نقشه پیری رئیس در سال 1929 یافت شد؛ این نقشه که بر روی پوست غزال رسم شده، توسط دریاسالار معروف ترک، پیری رئیس تهیه شده و به سال 1513 مربوط می‌شود. اما بخش عجیب ماجرا اینجاست که اطلاعات استخراج‌شده از نقشه، به قاره جنوبگان، ساحل غربی آفریقا و ساحل شرقی آمریکای جنوبی مربوط می‌شود؛ لازم است یادآور شویم که این مناطق، در سال 1513 هنوز کشف نشده بودند!

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

تناقض تاریخی تنها دلیل قرارگیری نقشه پیری رئیس در بین معماهای حل نشده نیست؛ این نقشه بسیار عجیب‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

بخشی از رمز و راز این نقشه به ثبت اطلاعات جغرافیایی از مناطقی مانند قطب جنوب، صدها سال قبل از کشف آن‌ها، مربوط می‌شود. اما بخش دیگری که بسیار گیج‌کننده‌تر است، به دقت مرزهای جنوبگان و یک خط ساحلی مخصوص از این قاره ارتباط دارد؛ در این نقشه، مرزهای مربوط به یک خط ساحلی که به باور دانشمندان، هزاران سال است که در زیر یخ مدفون شده هم مشخص شده‌اند. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این خط ساحلی، مدت‌هاست که با چشم غیرمسلح قابل‌دیدن نیست و حتی برخی از یخ‌های روی آن، بیش از یک میلیون سال قدمت دارند.

برای فراهم شدن امکان نقشه‌برداری از این خطوط ساحلی، باید تمدن‌هایی با قدمت شش هزار ساله، 4000 سال قبل از میلاد، قطب جنوب را کشف کرده باشند؛ نکته اینجاست که هیچ مدرکی از وجود تمدن شناخته ‌شده‌ای در آن زمان وجود ندارد. حدود هزار سال پس از این تاریخ است که اولین تمدن‌ها بر روی زمین شکل گرفتند. پس چه کسانی در شش هزار سال پیش کاری را انجام دادند که با وجود تکنولوژی‌های امروزی، بسیار سخت و دشوار است؟ از طرف دیگر، این افراد چه نیاز به تهیه نقشه از جنوبگان داشته‌اند؟

25. ماشین آنتیکیترا

بسیار از اشیا باستانی لیست معماهای حل نشده و آثار دیگری که تاکنون کشف شده‌اند، بدوی هستند و فناوری ساده‌ای دارند؛ اما ماشین آنتیکیترا (Antikythera Mechanism) این‌گونه نیست. این مورد از معماهای علمی که با نام اولین کامپیوتر تاریخ هم شناخته می‌شود، شامل بقایای یک سازه‌ی بزرگ برنزی است که در یک کشتی غرق‌شده در عمق 45 متری آب یافت شده. تخمین زده می‌شود که بقایای ماشین آنتیکیترا متعلق به سال 205 تا 87 قبل از میلاد (دو هزار سال پیش) بوده باشند. به عقیده محققان، این سازوکار باستانی که بیش از سی چرخ‌دنده در آن به کار رفته، برای انجام محاسبات ستاره‌شناسی، ردیابی حرکت ستاره‌ها و سیاره‌ها و ثبت مسابقات المپیک آن زمان یونان، ساخته شده است. اختراع بسیار جالبی به نظر می‌رسد، اما به یاد داشته باشیم که انسان مدرن تا قبل از قرن چهاردهم میلادی به چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای دست نیافته بود. پس چگونه ممکن است که تمدنی در دو هزار سال پیش به این تکنولوژی دست یافته باشد؟ دانشمندان اطلاعات زیادی در این باره ندارند.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

آیا ماشین آنتیکیترا در نوع خود منحصر به فرد بوده است؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

تاکنون 82 تکه از ماشین آنتیکیترا یافت شده است؛ با این وجود، دانشمندان معتقدند که قطعا قطعات بیشتری از این دستگاه باستانی پیشرفته، هنوز کشف نشده‌اند. شاید یافتن تکه‌های دیگری از سازوکار آنتیکیترا این معمای علمی را روشن‌تر کند، اما از آنجایی که این قطعات در کف اقیانوس‌ها کشف شده‌اند، جستجو برای آن‌ها کار بسیار دشوار و زمان‌بری است.

ممکن است تصور کنید که این کامپیوتر باستانی در نوع خود منحصر به فرد بوده، اما در کمال تعجب، شواهدی از وجود سازوکارهای مشابه دیگری وجود دارند؛ برای مثال فیلسوف رومی سیسرون (Cicero)، نوشته‌هایی در مورد دستگاه مشابهی که در امپراتوری روم از آن استفاده می‌شد، از خود به جا گذاشته است و ستاره‌شناس یونانی هیپارخوس (Hipparchus) هم مطالبی در مورد دانش ریاضی لازم برای ساخت چنین ماشین‌هایی نوشته است.

اما اگر باستانیان با چنین فناوری‌هایی آشنا بوده‌اند، چگونه ممکن است که تکنولوژی مربوطه را به نسل‌های بعدی منتقل نکرده باشند و این پیشرفت‌های علمی، به دست فراموشی سپرده شده باشد؟ کسی جواب را نمی‌داند.

26. تخته‌سنگ کریشنا

همگی می‌دانیم که قوانین فیزیک اجازه نمی‌دهند تا سنگ‌ها، مخصوص سنگ‌های بزرگ، بر روی شیب کوه‌ها و تپه‌ها ثابت بمانند؛ اما در ادامه لیست معماهای حل نشده ، تخته‌سنگی 250 تنی را داریم که در راستای به چالش کشیدن قوانین فیزیک، بر روی شیب یک تپه در تعادل قرار گرفته است.

نام این تخته‌سنگ که در ایالت تامیل نادو (Tamil Nadu) هند واقع شده، توپ کَره‌ای کریشنا (Krishna Butter Ball) است که به عقیده دانشمندان، وجود آن در مکان کنونی‌اش و دلیل تکان نخوردنش یک معماست. افسانه‌های محلی مختلفی در مورد دخالت خدایان هندو در تعادل این سنگ بزرگ که با نام «سنگ خدای آسمان» هم شناخته می‌شود، وجود دارد. البته عده‌ای هم معتقدند که فرازمینی‌ها، هزاران سال پیش به تامیل نادو آمده‌اند و این سنگ را در مکان کنونی‌اش قرار داده‌اند؛ دانشمندان در ارائه توضیحی منطقی‌تر ناتوان‌اند.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

دلیل وجود اسم «توپ کره‌ای» چیست و آیا تاکنون، تلاشی برای جابجایی این تخته‌سنگ صورت گرفته؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

بر طبق داستان‌ها و باورهای مردم هند، کریشنا (خدای هندو) در بچگی به خوردن کره علاقه بسیاری داشته است؛ به همین خاطر نام توپ کره‌ای بر روی تخته‌سنگ کریشنا که به یک تکه بزرگ کره شبیه است، به جا ماند.

تاکنون تلاش‌هایی برای جابجایی این تخته‌سنگ صورت گرفته، اما هیچ‌کدام از این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. در پایین تپه‌ای که توپ کَره‌ای کریشنا بر دامنه‌ی آن قرار گرفته، شهری قرار دارد؛ برای حفظ امنیت ساکنین این شهر، دولت در سال 1908 تلاش کرد که با استفاده از هفت فیل این تخته‌سنگ را جابجا کند، اما در کمال تعجب، تلاش بی‌فایده بود. دانشمند هم نمی‌توانند توضیح دهند که چرا بیشتر از 100 سال است که این تخته‌سنگ بزرگ، جابجا نشده است.

۲۷. مریم مقدس آکیتا

آیا به معجزه اعتقاد دارید؟ بسیار از نمونه‌های ذکرشده در لیست معماهای حل نشده به معجزه شبیه‌اند؛ درست مانند مجسمه چوبی مریم مقدسی که در آکیتا (Akita) ژاپن قرار دارد. از سال 1973 تاکنون، گزارش‌هایی از خونریزی، ریختن اشک و حتی تعریق این مجسمه دریافت شده؛ درست است، دیده شده که مجسمه‌ای چوبی، اشک بریزد!

علاوه بر این موارد، داستانی در مورد یک راهبه‌ی ناشنوا وجود دارد که به لطف این مجسمه‌ی مریم مقدس، شفا پیدا کرده و همچنین، گزارش شده یک زن که به تومور مغزی مبتلا بوده، با توسل به این مجسمه کاملا درمان شده است.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

مجسمه مریم مقدس آکیتا تاکنون چند بار اشک و خون ریخته است؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

به طور کلی، 101 گزارش از جاری شدن اشک و خون از مجسمه آکیتا وجود دارد. این عدد برای افراد معتقد معنای خاصی دارد؛ این افراد باور دارند که عدد یک اول معرف حوا (از انجیل) بوده، عدد یک آخر نشان‌دهنده مریم مقدس و صفر وسط هم معرف روح‌القدس است.

از طرف دیگر، کلیسای کاتولیک پس از بررسی مجسمه، اتفاقات گزارش‌شده را رسما به عنوان معجزه تایید کرده؛ اما از آنجایی که دانشمندان نتایج اعلام‌شده از سوی مردان مذهب را قبول ندارند، بررسی‌های علمی مجسمه نشان می‌دهند که مایعات خروجی متعلق به انسان هستند!

دلیل خروج اشک و خون و عرق واقعی از این پیکره‌ی چوبی هنوز جزو معماهای حل نشده است.

28. آسمان لرزه

آسمان لرزه (Skyquake) که با نام «غرش مرموز» هم شناخته می‌شود، مورد بعدی از لیست معماهای حل نشده است. افرادی که از نزدیک آسمان لرزه را تجربه کرده‌اند، آن را به صورت غرش‌هایی آسمانی توصیف می‌کنند که صدایی مانند شلیک توپ دارند؛ اما تفاوت این پدیده با رعد و برق‌های معمولی، به گزارش‌هایی مربوط می‌شود که از وقوع آن در زمان‌هایی که آسمان صاف و بدون ابر است، خبر می‌دهند.

گاهی صداهای مربوط به آسمان لرزه آنقدر بلند است که ساختمان‌های اطراف را به لرزه می‌اندازد. به همین خاطر بعضی اوقات این پدیده با زمین‌لرزه اشتباه گرفته می‌شود!

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

گذشتگان در مورد آسمان لرزه چه باورهایی داشتند؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

گذشتگانی چون سرخپوستان ایروکوا (Iroquois) معتقد بودند که آسمان لرزه، صدای تغییرات دائمی است که «روح بزرگ» در زمین ایجاد می‌کند. در حال حاضر هم عده‌ای بر این باورند که این صداها در هنگام ورود یوفوها به اتمسفر زمین به وجود می‌آیند؛ عده دیگری هم می‌گویند که جنگ بین فرازمینی‌ها در کهکشان‌های دوردست این صداها را ایجاد می‌کند. با این وجود، دانشمندان دلیل این پدیده را نمی‌دانند.

29. چرا برخی پستانداران به اقیانوس‌ها برگشتند؟

در کلاس‌های درس وقتی بحث از تکامل به میان می‌آید، بر اساس یافته‌های دانشمندان به ما آموزش داده می‌شود که سیر تکامل، حیوانات را از دریا به خشکی وارد کرد؛ با این حال می‌دانیم که پستاندارانی مانند وال‌ها و خوک‌های دریایی همچنان در آب زندگی می‌کند. از طرف دیگر دانشمندان ادعا می‌کنند که اجداد این آبزیان، بر روی خشکی زندگی می‌کردند؛ پس چگونه ممکن است که این موجودات دوباره از خشکی به آب بازگشته باشند؟ به عبارت دیگر، تکامل معکوس پستانداران دریایی چگونه رخ داده است؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

یک تئوری مطرح‌شده، خالی بودن اقیانوس‌ها و نیاز پستانداران به فضای بیشتر را به عنوان دلیل معرفی می‌کند.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

دانشمندان تئوری‌های خود را در مورد بازگشت برخی پستانداران به دریاها ارائه کرده‌اند؛ آن‌ها معتقدند که میلیون‌ها سال پیش که حیوانات بر روی خشکی زندگی می‌کردند، اقیانوس‌ها میزبان جانوران بسیار کمی بودند؛ از آنجایی هم که اجداد پستانداران دریایی در نزدیکی دریاها زندگی می‌کردند، این موجودات برای بهره بردن از قلمرویی بزرگ‌تر و خلوت‌تر به آب‌ها وارد شدند. البته بسیاری از محققان که این تئوری را رد می‌کنند، همچنان در حال جستجو برای جواب این راز تکامل هستند.

30. نور هسدالن

آخرین مورد از بخش سوم معماهای حل نشده ، به دره هسدالن (Hessdalen) در نروژ و سال 1981 برمی‌گردد؛ در آن سال، گزارش‌هایی از رویت نورهای غیر معمولی در راستای افق دریافت شد. این نورها به رنگ‌های سفید، زرد و قرمز بودند و با سرعت بالایی در آسمان حرکت می‌کردند؛ اما دلیل این واقعه چه بود؟

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

جالب است بدانید که از سال 1981 تاکنون، نورهای هسدالن همچنان در آسمان دیده می‌شوند.

معماهای حل نشده توسط علم که هیچ توجیهی برای آن‌ها وجود ندارد (بخش سوم)

در ابتدای پیدایش نورهای هسدالن، گزارش‌ها از وقوع 15 تا 20 مورد از این پدیده در هفته خبر می‌دادند. وقتی هم که رویت این نورها بر سر زبان‌ها افتاد، افراد زیادی از سراسر دنیا برای تماشا به هسدالن سرازیر شدند.

در حال حاضر، نورهای هسدالن تنها 10 تا 20 بار در سال ظاهر می‌شوند و با وجود تمام پیشرفت‌های علمی که تاکنون بشر به آن‌ها دست یافته، دلیل وقوع این پدیده، ماهیت آن و علت کم شدن میزان پیدایش نورها همچنان جزو معماهای علمی است.

به پایان بخش سوم از لیست معماهای حل نشده رسیدیم. در بخش بعدی به بررسی پدیده‌هایی می‌پردازیم که بیشتر رنگ و بوی علمی تخیلی و حتی فرازمینی دارند! در روزهای آینده منتظر بخش چهارم این لیست باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مجسمه چوبی واقعا خیلی عجیبه …
    مگه میشه مگه داریم!!!

  2. اون مجسمه چوبی واقعا خیلی خیلی عجیبه