پردازنده های جدید ARM

پردازنده های جدید ARM با هدف استفاده در لپ تاپ ها معرفی شدند

ساعاتی پیش و در جریان نمایشگاه کامپیوتکس 2017، پردازنده های جدید ARM با نام‌های Cortex-A75 و Cortex-A55 معرفی شدند تا در آینده شاهد عرضه تراشه‌های قدرتمندتری باشیم.

توان پردازشی Cortex-A75 به عنوان پردازنده قدرتمندتر ARM، تا 50 درصد بیشتر از گذشته شده و این امکان را به سازندگان مختلف می‌دهد تا با تولید تراشه‌های قدرتمندتر، توان بیشتری را در اختیار لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند قرار دهند. به گفته ARM، این پردازنده جدید در مقایسه با Cortex-A73 در فرکانس یکسان، 20 درصد بهتر عمل می‌کند.

Cortex-A75 که می‌توان آن را در دسته پردازنده های سوپراسکالر قرار داد، توانایی بالایی در پردازش اطلاعات داشته و نسبت به نسل قبل، دستورات بیشتری را به صورت همزمان انجام می‌دهد. به واسطه استفاده از حافظه کش سطح دو اختصاصی، تاخیر زمانی حافظه‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهند کرد تا پردازش اطلاعات به شکل نزدیک‌تری با هسته‌های پردازشگر انجام شده و مصرف برق کاهش پیدا کند. حافظه کش سطح سه اشتراکی و استفاده از تکنولوژی جدید “DynamIQ” همراه با تمام هسته‌های پردازشگر در پردازنده که شامل Cortex-A75 و Cortex-A55 نیز می‌شوند، سیستم پردازش خارج از نوبت، توان عملیاتی بالاتر در حافظه کش سطح یک و بیشتر، از دیگر ویژگی‌های قابل توجه پردازنده های جدید ARM هستند.

پردازنده های جدید ARM

به واسطه معماری جدید این پردازنده‌ها، حالا سازندگان تراشه‌ها همچون کوالکام می‌توانند به صورت دلخواه، از Cortex-A75 در چهار ساختار مجزا استفاده کرده و یا آن را در دسته‌های دیگر در کنار هسته‌هایی همچون Cortex-A55 قرار دهند که این موضوع نیز به هزینه و توان پردازشی مورد انتظار آنها بستگی دارد.

احتمال استفاده از پردازنده های جدید ARM در لپ تاپ های ویندوزی آینده

اما این پردازنده‌ها تنها ساخته‌های ARM نبودند؛ بلکه این شرکت بزرگ از نسل جدید پردازشگر گرافیکی Mali-G72 که امروزه در بسیاری از تراشه‌ها به کار گرفته می‌شود هم رونمایی کرد. این پردازشگر جدید بر پایه معماری “Bifrost” و با هدف استفاده در سیستم‌های “Machine Learning”، بازی های موبایلی، واقعیت مجازی و های فای (High Fidelity) طراحی شده است.

اولین دستگاه‌های مجهز به این پردازنده‌های جدید تا اوایل سال 2018 میلادی از راه خواهند رسید. انتظار می‌رود در آینده نزدیک نیز لپ تاپ های ویندوزی مجهز به تراشه های کوالکام معرفی شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*