افزایش رزولوشن نمایشگر

کشف روشی جدید برای افزایش رزولوشن نمایشگر تا سه برابر

افزایش رزولوشن نمایشگر با یک تکنیک خاص ممکن شده است. در این روش به منظور افزایش وضوح تصویر صفحه نمایش LCD باید به شیوه‌ای متفاوت از زیر پیکسل‌ها استفاده کرد.

محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا موفق به توسعه روشی جدید برای افزایش رزولوشن صفحه نمایش شده‌اند. آن‌ها یک سطح جدید توسعه داده‌‌اند که می‌توان در آن کنترل هر ساب پیکسل را به صورت جداگانه به دست گرفت. موفقیت‌آمیز بودن این تحقیق به این معنا است که می‌توان رزولوشن برخی از تلویزیون‌های ال سی دی را به یک باره سه برابر کرد. این محققان نتیجه و جزییات تحقیق خود را در مجله Nature منتشر کردند.

ایده آن‌ها کنترل هر زیر پیکسل به صورت جداگانه با استفاده از ولتاژ است. هر پیکسل موجود بر روی یک نمایشگر ال سی دی، خود از سه زیر پیکسل تشکیل شده است. هر یک از این زیر پیکسل‌ها مسئولیت نمایش یکی از سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز را بر عهده دارد. وقتی یک نور پس زمینه سفید از طریق پیکسل تابیده می‌شود، شاتر کنترل‌کننده ال سی دی، نمایش و یا عدم نمایش هر یک از زیر پیکسل‌ها را مشخص می‌کند.

افزایش رزولوشن نمایشگر

به عنوان نمونه، اگر قرار است تا این پیکسل به رنگ آبی در بیاید، شاتر کنترل‌کننده روی زیر پیکسل‌های قرمز و سبز را می‌پوشاند. برای ایجاد رنگ ارغوانی تنها کافی است تا زیر پیکسل سبز پوشانده شود. با کنترل میزان پوشش‌دهی هر یک از ساب پیکسل‌ها، رنگ‌های طبیعی مختلف ایجاد می‌شوند. روشن و یا تیره بودن رنگ نمایش داده شده، توسط توسط نور پس زمینه سفید مشخص می‌شود.

افزایش رزولوشن نمایشگر با مدیریت جداگانه هر زیر پیکسل ممکن می‌شود

محققان مرکز فناوری نانو دانشگاه مرکزی فلوریدا، با استفاده از سطح نانوساختار نقش برجسته و آلومینیومی انعکاسی به روش جدیدی برای افزایش رزولوشن نمایشگر ال سی دی دست پیدا کردند. در این روش نیاز به استفاده از مفهومی با نام زیر پیکسل به طور کامل از بین می‌رود. در دستگاه مورد آزمایش، محققان قادر بودند تا کنترل رنگ هر ساب پیکسل را به صورت جداگانه به دست بگیرند. اکنون یک زیر پیکسل به جای اینکه به صورت منحصربه‌فرد به رنگ آبی یا قرمز و سبز اختصاص پیدا کند، قادر خواهد بود تا تمامی رنگ‌‎هایی که یک تلویزیون ال سی دی می‌تواند پخش کند را ایجاد کند.

افزایش رزولوشن نمایشگر

وقتی هر ساب پیکسل بتواند کار یک پیکسل را به صورت جداگانه انجام دهد، با افزایش رزولوشن نمایشگر به میزان سه برابر مواجه خواهیم شد. علاوه بر افزایش وضوح تصویر نمایشگر، از آنجایی که در این روش تمامی ساب پیکسل‌ها (یا پیکسل‌های بسیار ریز به عقیده محققان) حین نمایش یک محتوا دارای رنگ بوده و یا حداقل نور سفید نمایش می‌دهند، روشنایی صفحه نمایش به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

قدم بعدی، تلاش برای پیاده‌سازی این روش بر روی تلویزیون‌های کنونی و سخت افزارهای آن‌ها است. به عقیده یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، می‌توان از این روش بر روی تمامی تلویزیون‌های ال سی دی که در چند دهه اخیر تولید شده‌اند استفاده کرد. به عقیده وی، برای افزایش رزولوشن نمایشگر نیازی نیست تا کل مهندسی به کار رفته به منظور ساخت آن تغییر پیدا کند.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه این متد افزایش رزولوشن نمایشگر قرار دارد نرخ فریمی است. اگرچه در این روش جدید تغییر رنگ‌‎‎ها با سرعت بیشتری نسبت به تکنولوژی‌های اتفاق می‌افتد، اما این سرعت بالا با نرخ فریمی به کار رفته در تلویزیون‌های امروزی هماهنگ نیست. اگر این موانع بر سر راه از میان برداشته شوند، به زودی شاهد تغییری بنیادی در دنیای نمایشگرها خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*