گواهینامه رانندگی

شرایط جدید اخذ گواهینامه رانندگی و محدودیت‌های رانندگان تازه‌کار اعلام شد

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی ایران شرایط جدید اخذ گواهینامه رانندگی و محدودیت‌های اعمال شده برای رانندگان تازه کار را اعلام کرد. بر این اساس، رانندگان مبتدی تا سه ماه حق تنها رانندگی کردن را ندارند.

به گفته سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، طبق دستورالعمل جدید وزارت کشور، محدودیت‌های جدیدی برای رانندگانی که تازه گواهینامه خود را دریافت کرده‌اند اعمال می‌شود. این محدودیت‌ها در آیین‌نامه جدید برای کسانی است که از این پس گواهینامه رانندگی پایه سوم را دریافت می‌کنند. شرایط جدید اخذ گواهینامه بسیار سخت‌تر از قبل شده و قرار است از اول تیر 1396 اجرایی شود.

گواهینامه رانندگی

یکی از محدودیت‌هایی که برای رانندگان تازه‌کار در نظر گرفته شده این است که تا سه ماه حق تنها رانندگی کردن را ندارند و باید یک نفر که گواهینامه پایه یک، دوم یا سوم را دارد یا بیش از یک سال از اخذ گواهینامه‌اش گذشته باشد، کنار آن‌ها بنشیند. همچنین این افراد از ساعت 12 شب تا 5 صبح حق رانندگی کردن ندارند. ضمن آن که رانندگان مبتدی تا یک سال حق رانندگی در خارج از شهر را ندارند مگر اینکه مسیر آن‌ها تا 25 کیلومتر در بزرگراه‌های شهرها قرار داشته باشد.

سردار تقی مهری ادامه داد که باید علامت اخطار راننده مبتدی در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب شود. در صورتی که این راننده تازه‌کار دچار تصادف رانندگی حادثه‌ساز شده یا در تصادفات مقصر شناخته شود، گواهینامه رانندگی وی ضبط و ظرف یک هفته به محل سکونت ارسال خواهد شد. راننده نیز موظف است تا یک ماه به محل ارسال گواهینامه مراجعه کرده و توسط پلیس راهور به آموزشگاه های رانندگی معرفی شود. این افراد باید 40 ساعت شامل 24 ساعت عملی و 16 ساعت تئوری را پشت سر بگذارند تا گواهینامه به آنان تحویل داده شود.

گواهینامه رانندگی

شرایط جدید گواهینامه رانندگی موتورسیکلت

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در خصوص افرادی که گواهینامه جدید موتورسیکلت دریافت می‌کنند نیز عنوان کرد که این افراد حق استفاده از موتور بیشتر از 125 سی‌سی را ندارند و از 10 شب تا 5 صبح هم حق رانندگی نخواهند داشت. همچنین آن‌ها تنها می‌توانند در جاده‌های درون‌شهری و یا حداکثر تا 25 کیلومتر از خارج شهر رانندگی کنند. این طرح به مدت یک سال از ماه آینده اجرا می‌شود و دستورالعمل اجرایی آن به زودی به آموزشگاه‌ها و مراکز راهنمایی و رانندگی ابلاغ خواهد شد.

گواهینامه رانندگی

سردار مهری تاکید کرد که تمامی این قوانین به منظور کاهش حوادث رانندگی و افزایش مهارت رانندگان اعمال می‌شوند. وی همچنین گفت ما به دنبال آن هستیم که آزمون گواهینامه رانندگی را به صورت متمرکز و شبیه به کنکور برگزار کنیم. باید دید این رانندگان مبتدی و تازه‌ گواهینامه گرفته‌ها چه واکنشی به این قوانین نشان خواهند داد و آیا محدودیت‌های جدید می‌تواند موجب کاهش حوادث رانندگی در جاده‌های کشورمان شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*