تصاویر شگفت انگیز فضاپیمای جونو از سیاره مشتری

جونو (Juno) به عنوان دومین فضاپیمای ساخت انسان در مدار سیاره مشتری ، این بار مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تصاویر این سیاره را به زمین مخابره کرده است.

فضاپیمای روباتیک و بدون سرنشین ناسا یعنی جونو، این بار نیز با ارسال تصاویری باور نکردنی از سطح سیاره مشتری، بسیاری از دانشمندان را شگفت‌زده کرده است. فضاپیمای 1 میلیارد دلاری جونو در مدل 5 سال به نزدیکی این غول گازی رسید و اکنون در فاصله 715 هزار کیلومتری زمین قرار دارد.

دانشمندان با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های کار گذاشته شده در جونو، موفق شدند مجموعه‌ای از تصاویر شگفت‌انگیز قطب‌های این سیاره را به ثبت برسانند. تماشای رودخانه‌ آمونیاک، گردبادهای معروف در سطح سیاره، شفق‌های مرموز و عبور از میان ابرهای گازی ضخیم در نوع خود بی نظیر بوده و شما را به وجد خواهند آورد.

اولین چرخش جونو در مدار سیاره مشتری ، 53.5 روز به طور انجامید. ناسا در ابتدا قصد داشت که این مدت زمان را به 2 هفته کاهش دهد، اما این عملیات به دلیل محدودیت‌های شناخته شده در موتورهای جونو، رد شد.

تصاویر مربوط به مانور ششم فضاپیمای جونو از سیاره مشتری !

جونو، ششمین مانور خود در مدار مشتری را در 19 می به پایان رساند و طی آن، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تصاویر این سیاره را منتشر کرد. ناسا، مجموعه‌ای از تصاویر خام تهیه شده توسط جونو را به صورت عمومی منتشر کرده است. با این حال، گروهی گروهی از علاقمندان آماتور و حرفه‌ای، تصاویر بی روح و پردازش نشده را به عکس‌هایی رنگی و فوق‌العاده زیبا تبدیل کرده‌اند.

در اینجا، توجه شما را به مجموعه‌ای از زیباترین تصاویر مربوط به ششمین گردش جونو در مدار سیاره مشتری جلب می‌کنیم.

1- نمایی خارق‌العاده از قطب جنوب سیاره مشتری که در تاریخ 19 می توسط فضاپیمای جونو به ثبت رسید. کیفیت رنگ و کنتراست این تصویر، توسط گروهی از دانشمندان ویرایش شده و به شکل زیر در آمده است.

سیاره مشتری

2- تصویری بی نظیر که قطب جنوب سیاره مشتری را به شکلی زیباتر به نمایش می‌گذارد. در این تصویر، سیاره مذکور به شکل یک غول افسانه‌ای مشاهده می‌شود.

سیاره مشتری

3- در این تصاویر، با حذف عوامل مه‌آلود، نماییی زیبا از ابرهای طوفانی به نمایش در آمده است.

سیاره مشتری

4- این تصویر که در تاریخ 19 می به ثبت رسیده است، نقطه‌ای سفید رنگ سیستم واچرخند (AntiCyclone) در میان چرخش طوفان‌های کمربند شمالی و معتدل سیاره مشتری را نشان می‌دهد.

سیاره مشتری

5- این نقطه در تصویر با عنوان (STB Spectre) نام‌گذاری و در طول گردش پنجم جونو بر مدار مشتری به ثبت رسیده است.

سیاره مشتری

6- مطالعات اخیر در مجلات نجوم و تحقیقات ژئوفیزیک، جزئیات جالبی را از دستاوردهای فضاپیمای جونو توصیف می‌کنند. از جمله آن‌ها، می‌توان به رودخانه‌های آمونیاک گرم در تصویر زیر اشاره کرد. انیمیشن مربوط به این تصویر که توسط مادون قرمز تهیه شده را در این لینک مشاهده کنید.

سیاره مشتری

7- نمایی بسیار زیبا از ابرهای مشتری که در تاریخ 19 می و از فاصله 12 هزار کیلومتری سطح این سیاره به ثبت رسیده است.

سیاره مشتری

9- ناسا، تصویر زیر را که در 11 دسامبر 2016 توسط فضاپیمای جونو به ثبت رسید را با عنوان «نزدیک شدن به مشتری» نام‌گذاری کرد.

سیاره مشتری

10- ناسا این تصویر را با عنوان «نقطه قرمز رنگ کوچک» نام‌گذاری کرده است؛ هرچند این نقطه قرمز رنگ، هم اندازه کره زمین است! این تصویر در تاریخ 2 فوریه 2017 به ثبت رسید.

سیاره مشتری

11- ابرهای طوفانی «رشته مروارید» در سیاره مشتری ؛ این تصویر طی گردش پنجم فضاپیمای مشتری در 27 مارس 2017 تهیه شده است.

سیاره مشتری

12- این تصاویر با عنوان «لبه مشتری» نام‌گذاری شده است. قسمت سیاه رنگ در سمت راست، نقطه برش تصویر بوده و نمایی زیبا از طوفان‌های سطح سیاره مشتری را به نمایش می‌گذارد.

سیاره مشتری

13- تابش زاویه‌دار نور خورشید به سطح سیاره، زنجیره‌ای از طوفان‌ها بر فراز ابرها را به نمایش می‌گذارد. این نکات، تصویر را همچون یک خطای دید نمایش می‌دهند.

سیاره مشتری

14- نوار میانی که در این تصویر به چشم می‌خورد، ترکیبی از یخ و غبارهای موجود در حلقه‌های مشتری بوده و در پشت حلقه‌های سیاره مشتری ، صورت فلکی جبار نیز قابل مشاهده است.

سیاره مشتری

15- نمایی کاملا مستقیم از قطب سیاره مشتری، از فاصله‌ 52 هزار کیلومتری سطح این سیاره؛ لکه‌های آبی رنگ در این تصویر، هریک طوفان‌هایی به عرض 1000 کیلومتر هستند. جالب است بدانید ایالت تگزاس کشور آمریکا را می‌توان به طور کامل، در هریک از این لکه‌های آبی رنگ جای داد!

سیاره مشتری

16- گردش هفتم فضاپیمای جونو، در 11 جولای 2017 اتفاق خواهد افتاد؛ البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که این فضاپیما، تا همیشه ماموریت خود را ادامه نخواهد داد.

سیاره مشتری

17- فضاپیمای جونو، در سال‌های 2018 یا 2019 در درون ابرهای سیاره مشتری غوطه‌ور خواهد شد. با این شیرجه، از ورود باکتری‌های زمینی به سیاره مشتری و یا اقمار اروپا و گانیمد جلوگیری خواهد شد.