پهپاد جیبی

پهپاد جیبی اسنایپ ؛ همرزم سرابازن در میدان های نبرد

کمپانی ارووایرنمنت (AeroVironment) تولید کننده پهپاد‌های نظامی و غیر نظامی، به تازگی از پهپاد جیبی جدید خود موسوم به اسنایپ (Snipe) رونمایی کرد.

پهپاد جیبی

به گفته کمپانی ارووایرنمنت، نانو پهپاد مذکور به آخرین فناوری‌های تصویر برداری فروسرخ و پردازشی مجهز است. کل این سیستم شامل دو پهپاد جیبی به اندازه کف دست و یک تبلت ضدضربه برای کنترل آن‌هاست. اسنایپ کوادکوپتری با وزن 140 گرم است که می‌تواند با سرعت حدودا 35 کیلومتر در ساعت، تا فاصله یک و نیم کیلومتری از اپراتور پرواز کند و البته در مقابل باد‌هایی تا سرعت 32 کیلومتر در ساعت نیز دوام می‌آورد. این پهپاد جیبی را می توان بر روی لباس قرار داد و در کوتاه ترین زمان ممکن به سادگی می توان آن را به کار گرفت.

کواد کوپتر یا کواد روتر نوعی وسیله ملخ دار است که دارای 4 پروانه به صورت عمودی است. معمولا پروانه‌های جلو و عقب در یک سمت این وسیله به شکل ساعت گرد و پروانه‌های طرف دیگر به شکل پاد ساعت گرد گردش می‌کنند. برای کنترل کردن مسیر نیز این پرنده‌ها دارای الگوریتم‌هایی هستند که شتاب چرخش هر پروانه را برای تغییر جهت و یا ثابت نگه داشتن آن در هوا تنظیم می‌کنند.

این پهپاد جیبی را می‌توان هم به صورت دستی و هم با ناوبری GPS و مشخص کردن مختصات به شکل خودکار هدایت کرد. مداومت پروازی این پهپاد جیبی 15 دقیقه است، اما از آنجایی که دارای باطری‌های قابل تعویض است، در صورت لزوم تا 30 دقیقه هم می‌تواند پرواز کند.

بنابر اعلام ارووایرنمنت، از آنجایی که اسنایپ با نیروی الکتریسیته کار می کند، برای انجام عملیات در محیط‌های کم سر و صدا بدون کشف شدن بسیار ایده آل است.

همانطور که گفته شد این پهپاد جیبی توسط یک تبلت ضد ضربه و به واسطه ی یک نرم افزار ایستگاه کنترل زمینی (نرم افزاری جهت کنترل پهپاد به شکل وایرلس) هدایت می‌شود. نرم افزار تبلت از طریق دیتا لینک‌های دیجیتالی و رادیویی با پهپاد در ارتباط است اما به گفته سازندگان، اسنایپ به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا در صورتی که ارتباطش با اپراتور قطع شد، خود به خود به نزد او باز گردد.

پهپاد جیبی

تبلت کنترل کننده

کارل کلینگبیل، مهندس ارشد مسئول بخش هدایت و ناوبری اسنیپ در این باره گفت :

 رابط کاربری بسیار ساده طراحی شده تا کاربر بتواند در مدت تنها چند ساعت کار کردن با آن را کاملا فرا بگیرد

این پهپاد جیبی دارای دو نوع دوربین است؛ یک دوربین معمولی با توانایی تصویر برداری در نور کم و یک دوربین فروسرخ. در کنار این ها اسنایپ مجهز به پردازنده چند هسته‌ای است.

پهپاد جیبی

لنز های دو دوربین اسنایپ

دوربین فروسرخ امکان ثبت تصاویر و فیلم برداری در شب را با استفاده از علائم حرارتی هدف فراهم می‌کند. این دوربین برای تکان نخوردن و حفظ وضوح تصویر بر روی یک ژیروسکوپ قرار گرفته و می‌تواند به صورت دستی و با استفاده از تبلت کنترل کننده در طول ماموریت فعال شود.
تجهیز اسنایپ به پردازنده چند هسته‌ای نیز به این معناست که می‌تواند چندین فرمان را به صورت همزمان تفسیر و اجراء کند. این مسئله از این جهت برای اسنیپ حائز اهمیت است که این پردازنده تصاویر چند هسته‌ای همزمان با ارسال تصاویر به اپراتور، می‌تواند تصاویر در حال پخش را با استفاده از تثبیت گر دیجیتال تنظیم کند.
کلینگبیل در توضیح این مسئله اظهار داشت :

 زمانی که با پهپادی با این اندازه در باد پرواز می‌کنید، نگه داشتن آن در حالت کاملا ثابت دشوار است، بنابراین ما با استفاده از این تثبیت گر دیجیتال قادریم تاثیر تکان‌های ناخواسته را حذف کنیم.

کلنل فیل چیتام، در مورد کارایی اسنایپ اظهار داشت :

در عملیات‌های بزرگ، اطلاعات موقعیتی را می‌توان از طریق بالگرد‌ها، ماهواره‌ها و پهپاد‌های بزرگ مانند RQ-11 بدست آورد، اما سربازانی که در سطوح پایین تر مانند جوخه عمل می‌کنند در مورد آن چه در گوشه و کنار، پشت تپه‌ها و یا در پناه درختان وجود دارد اطلاعاتی کسب نمی‌کنند، که این مسئله در شرایطی که دشمن به خوبی با عوارض منطقه آشنایی دارد می‌تواند مشکل ساز باشد.

پهپاد جیبی

جان راس، مدیر اصلی برنامه ی اسنایپ در کمپانی ارووایرنمنت ‌افزود :

کاری که این پهپاد جیبی انجام می‌دهد این است که به این واحد‌های کوچک امکان می‌دهد تا تهدیدات بالقوه را در دامنه‌ای فراتر از دید چشمی خود تشخیص دهند و در مورد چگونگی و زمان انجام ماموریتشان تصمیمات مناسب را اتخاذ کنند. اسنایپ برتری تاکتیکی را برای سربازان فراهم می‌کند. این پهپاد جیبی به واحد‌های کوچک اجازه می‌دهد تا پیش از دشمن ببینند، پیش از دشمن آگاه شوند و پیش از دشمن عمل کنند.

به گفته این کمپانی، 20 دستگاه از این پهپاد جیبی در ماه گذشته به دولت آمریکا تحویل داده شده است.