جنگ های آینده

متحول شدن جنگ های آینده با فناوری‌های جدید و پیشرفته

به عقیده محققان و کارشناسان صنایع نظامی، با پیشرفت و توسعه سریع و روزافزون فناوری و تسلیحات نظامی، جنگ های آینده مشابه اتفاقی که در زمان جنگ جهانی دوم رخ داد، متحول خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که در آینده نه چندان دور، مفهوم جنگ و نبرد زمینی با آن چه که امروز مشاهده می‌کنیم متفاوت خواهد بود و علت اصلی این موضوع، فناوری‌های جدید و پیشرفته‌ای است که در صنایع نظامی قد علم کرده‌اند.

جنگ های آینده

در قرنی که گذشت، دو جنگ جهانی عظیم و نابودگر در دنیای ما به وقوع پیوست. در هر یک از این جنگ‌ها، نوع جدیدی از تسلیحات و ادوات نظامی معرفی شدند. برای مثال، تانک‌ها اولین بار در جنگ جهانی اول وارد میدان نبرد شدند و در جنگ جهانی دوم نیز برای نخستین بار از سلاح اتمی استفاده شد.

سرهنگ دوم رابرت ریگ (Robert B.Rigg)، عضو سابق ارتش ایالات متحده آمریکا و نیروی فعال در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد در خصوص پیشرفت تسلیحات نظامی در جنگ های آینده می‌گوید:

هم‌اکنون و پس از دوران جنگ جهانی دوم، بیش از 80 فناوری جدید در صنایع نظامی ساخته شده و این پیشرفت به وضوح در وسایل نقلیه نظامی، تسلیحات، مدیریت تامین غذا و انرژی سربازان و زره‌های نظامی مدرن قابل مشاهده است.

جنگ های آینده

فناوری‌های جدید و احتمالی در جنگ های آینده

رابرت ریگ پیش‌بینی کرد که سربازان در آینده نه چندان دور به کلاه ضد گلوله هوشمند با قابلیت دید در شب و مسافت‌سنج مجهز شوند. علاوه بر آن، برخی امکانات اضافی همچون ماشین حفر سنگر و پوشش استتار هوشمند در برابر رادیواکتیو به صورت انفرادی در اختیار نیروها گذاشته خواهد شد. به گفته این سرهنگ آمریکایی، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین سلاح آینده، تسلیحات اتمی انفرادی برای نیروهای زمینی است. پس از استفاده از بمب اتم در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن، ارتش ایالات متحده آمریکا این سیاست را در پیش گرفت که در جنگ های آینده از سلاح اتمی کوچک‌تر و قابل پرتاب توسط یک تیم کوچک بهره ببرد.

همچنین با ظهور فناوری پهپادهای هوشمند در عرصه تکنولوژی، متخصصان صنایع نظامی در حال طراحی سامانه هوشمندی هستند که بتواند نیروهای دشمن را در شب و روز و در اوج درگیری تشخیص دهد. این سامانه هوشمند، اطلاعات هوایی موجود در منطقه نبرد را به صورت آنلاین و با کیفیت بالا در اختیار نیروهای حاضر در میدان جنگ قرار خواهد داد.

جنگ های آینده

در مجموع، هوشمند شدن وسایل و تجهیزات نظامی، مهم‌ترین فناوری نوظهور در جنگ های آینده به شمار می‌روند. به لطف این موضوع، نیروهای نظامی می‌توانند ادوات و تسلیحات نظامی را مطابق میل خود و با استفاده از ارتباط بی‌سیم در میدان جنگ مدیریت کنند. به عنوان مثال، یک سرباز می‌تواند با قابلیت پوشش هوایی از طریق پهپاد و در حالی که در یک سنگر امن نشسته، اطلاعات لازم را برای کنترل یک ربات جنگی کوچک در اختیار داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*