مایکروسافت سرفیس پرو جدید

مایکروسافت سرفیس پرو جدید با قابلیت‌های ویژه و امکان اتصال به شبکه LTE معرفی شد

تبلت مایکروسافت سرفیس پرو جدید با امکانات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاملا خاص و منحصربه‌فرد معرفی شد. در این مطلب نگاهی به این محصول انداخته و مشخصات فنی تبلت Microsoft Surface Pro را بررسی می‌کنیم.

مایکروسافت برای نام‌گذاری سرفیس پرو جدید از هیچ عددی استفاده نکرده است. اگرچه همه انتظار داشتیم تا تبلت سرفیس پرو 5 را مشاهده کنیم، اما مایکروسافت تبلت هیبریدی جدید خود را تنها با نام سرفیس پرو معرفی کرد. با نگاهی سطحی بر مایکروسافت سرفیس پرو آن را دستگاهی شبیه به سرفیس پرو 4 عنوان خواهید کرد، اما با بررسی مشخصات فنی و سخت افزار داخل بدنه این تبلت، به تفاوت آن با مدل پیشین پی خواهید برد. بر اساس گفته‌های خود مایکروسافت، شاهد چندین تغییر اساسی و مهم در سرفیس پرو جدید هستیم و حدود 800 قطعه سفارشی جدید در این دستگاه به کار رفته است.

مایکروسافت سرفیس پرو جدید

به لطف این قطعات، قابلیت‌های زیادی به تبلت مایکروسافت سرفیس پرو جدید افزوده شده است. به عنوان مهمترین تغییر باید به مجهز شدن این دستگاه به نسل هفتم پردازنده‌های کیبی لیک (Kaby Lake) اینتل اشاره کرد. در مدل‌‎های دارای یکی از پردازنده‌های Core m3 و یا Core i5 اینتل شاهد طراحی بدون فن دستگاه هستیم.

به لطف این سبک از طراحی، استفاده از جدیدترین سری پردازنده‌های اینتل و همچنین بهبود ویندوز 10 به کار رفته در دستگاه، مایکروسافت وعده داده باتری تبلت سرفیس پرو جدید با یک بار شارژ برای 13 ساعت و نیم ساعت استفاده دوام خواهد آورد. اگر گفته‌های مایکروسافت در این باره درست باشند، دوام باتری سرفیس پرو جدید در مقایسه با سرفیس پرو 4 پنجاه درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه در مدل‌های دارای پردازنده‌های Core m3 و Core i5 از طراحی بدون فن استفاده شده، اما در بالاترین نسخه سرفیس پرو جدید و مجهز به پردازنده Core i7 اینتل، همچنان شاهده استفاده از فن برای خنک کردن دستگاه هستیم.

مایکروسافت سرفیس پرو جدید

به گفته مایکروسافت استفاده از پردازنده‌های کیبی لیک تنها دلیل برتری سرفیس پرو جدید نیست و حافظه SSD یکپارچه شده با مادربورد نیز در این امر دخیل بوده است. مایکروسافت معتقد است ترکیب این دو مشخصه سخت افزاری به همراه سیستم بدون فن دستگاه سبب بهبود قدرت پردازشی و از طرفی افزایش باورنکردنی دوام باتری سرفیس پرو جدید تا 13.5 ساعت شده است.

مایکروسافت وعده داده همانند سرفیس لپ تاپ، حالت اسلیپ تبلت سرفیس پرو جدید نیز بهبود یافته است. به این ترتیب می‌توان خیلی ساده دستگاه را بست و چند روز بعد آن را در همان حالت مجددا راه‌اندازی کرد، بدون این که ذره‌ای از شارژ باتری کم شده باشد. مصرف قابل توجه باتری در زمان قرار دادن دستگاه بر روی حالت اسلیپ از جمله مشکلاتی بود که کاربران سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک با آن مواجه بودند، اما به نظر می‌رسد این مشکل در مایکروسافت سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو جدید حل شده است.

یافتن تفاوت‌های ظاهری میان سرفیس پرو جدید و سرفیس پرو 4 با مقایسه تصویری کمی مشکل است، اما همچنین می‌توان برخی تغییرات را در عکس‌ها مشاهده کرد. به عنوان نمونه گوشه‌های دستگاه به حالت گرد درآمده‌اند و اکنون استفاده از آن در حالت تبلت راحت‌تر است. اگرچه وزن نسخه‌های دارای پردازنده‌های Core m3 و Core i7 تغییر نکرده، اما شاهد کاهش وزن بسیار نامحسوس نسخه دارای پردازنده Core i5 هستیم. همچنین ضخامت آن کمی کاهش یافته و به 8.5 میلی‌متر رسیده است. تمامی این تغییرات جزیی بوده و در حالت کلی ظاهر سرفیس پرو جدید شبیه به تبلت سرفیس پرو 4 است.

مایکروسافت سرفیس پرو جدید

نسخه دارای پردازنده Core m3 در یک کانفیگ و به همراه 4 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی عرضه خواهد شد. کارت گرافیک این نسخه اینتل HD Graphics 615 است. نسخه دارای پردازنده Core i5 در دو کانفیگ مختلف عرضه می‌شود. یک کانفیگ دارای 4 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی و دیگری دارای 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت ظرفیت داخلی خواهد بود. کارت گرافیک هر دو کانفیگ اینتل HD Graphics 620 است.

در نهایت به نسخه دارای پردازنده Core i7 تبلت سرفیس پرو جدید می‌رسیم که دارای سه کانفیگ مختلف است. یک کانفیگ دارای 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی، دیگری دارای 16 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت ظرفیت داخلی و کانفیگ سوم دارای 16 گیگابایت ظرفیت داخلی و 1 ترابایت ظرفیت داخلی خواهد بود. کارت گرافیک تمامی این نسخه‌ها اینتل Iris Plus Graphics 640 است.

مایکروسافت سرفیس پرو جدید

دیگر تغییر مهم در بخش بدنه به بازطراحی لولای دستگاه مربوط می‌شود. لولای سرفیس پرو جدید نیز همانند لولای به کار رفته در سرفیس استودیو می‌تواند تا 165 درجه خم شود تا کاربران بتوانند دستگاه را تقریبا به حالت تخت بر روی یک سطح قرار دهند. این لولا دیگر به سفتی گذشته نیست و مایکروسافت تضمین کرده در صورت تکیه دستگاه به آن و فشار وارد آمدن به لولا، مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد. لولاهایی که مایکروسافت در دستگاه‌های پیشین خود به کار برده همگی قدرت و استقامت خود در برابر فشار را نشان داده‌اند، پس می‌توان این ادعای مایکروسافت را به راحتی پذیرفت.

مایکروسافت سرفیس پرو جدید

صفحه نمایش سرفیس پرو جدید 12.3 اینچی بوده و رزولوشن آن 1824 در 2736 پیکسل در نطر گرفته شده است. تراکم پیکسلی و نسبت ابعاد تصویر آن نیز به ترتیب 267 پی‌‎پی‌آی و 3:2 هستند.

تبلت مایکروسافت سرفیس پرو جدید را می‌توان تقریبا به حالت تخت بر روی سطح قرار داد

علاوه بر تغییر زاویه لولای تبلت سرفیس پرو جدید، مایکروسافت پشتیبانی از سرفیس دایال بر روی صفحه نمایش را نیز به تبلت جدید خود آورده است. اکنون می‌توان این قطعه را همانند زمان استفاده از سرفیس استودیو، به منظور فعل و انفعال با اپلیکیشن‌ها در بالای نمایشگر قرار داد. مایکروسافت تصمیم دارد از طریق انتشار یک به‌روزرسانی نرم افزاری در سال جاری، پشتیبانی از سرفیس دایال را به دستگاه‌های سرفیس بوک و سرفیس پرو 4 نیز بیاورد. با خرید سرفیس پرو جدید این قابلیت به صورت پیشفرض در اختیار شماست.

سرفیس دایال

یکی از مهمترین تغییرات مایکروسافت سرفیس پرو جدید، سرفیس پن و یا قلم اختصاصی آن است. متاسفانه این قطعه دیگر به همراه خود تبلت عرضه نخواهد شد و برای خرید آن باید به صورت جداگانه 99 دلار بپردازید. اگرچه قلم جدید را می‌توان همراه با دیگر دستگاه‌های لمسی مایکروسافت نیز به کار برد، اما یک قابلیت جدید آن محدود به تبلت سرفیس پرو جدید است.

این ویژگی جدید، شیب و زاویه‌ای که با آن قلم را بر روی نمایشگر قرار می‌دهید تشخیص داده و به کاربر اجازه می‌دهد تا به سایه‌زنی بپردازد و با دقتی بیشتر طراحی کند. این قابلیتی است که طراحان استفاده‌کننده از تبلت‌های Wacom شدیدا درخواست آن را داشتند و اکنون مایکروسافت نیاز آن‌ها را در سرفیس پرو جدید برطرف کرده است.

سرفیس پن جدید

درون سرفیس پن جدید

مایکروسافت میزان حساسیت به فشار را در نمایشگر سرفیس پرو جدید تغییر داد و به 4 هزار و نود و شش رساند. همچنین نیروی فعال‌سازی نیز کاهش پیدا کرده است. به لطف این سه ویژگی، طراحی بر روی نمایشگر سرفیس پرو جدید فوق‌العاده روان و بدون مکث خواهد بود. حتی ظاهر قلم نیز تغییر کرده و اکنون با حذف گیره در بالای آن، راحت‌تر می‌توان آن را در دست نگه داشت. به نظر ما این‌ها تغییرات بسیار بسیار بزرگی هستند، اما نظر قطعی و دقیق را باید از زبان طراحان حرفه‌ای شنید. به گفته مایکروسافت، وقتی قلم را بر روی نمایشگر می‌گذارید، بسته به میزان فشار اعمال شده، همانند یک خودکار عادی بر روی کاغذ عمل خواهد کرد.

همانند سرفیس لپ تاپ، در کیبورد تبلت سرفیس پرو جدید نیز پارچه به کار رفته است که لمس آن را لذت‌بخش می‌کند. تبلت جدید مایکروسافت در رنگ‌های پلاتینی، کبود و لاجوردی موجود بوده و برای خرید سایر کاورهای کیبورد در همین رنگ‌ها باید 159 دلار دیگر پرداخت کنید. همانند سرفیس لپ تاپ، در سرفیس پرو جدید نیز خبری از پورت یو اس بی نسخه C نیست و تنها شاهد یک پورت یو اس بی نسخه 3.0، یک مینی دیسپلی پورت، یک رم ریدر و همچنین درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متر در آن هستیم. دوربین پشتی دستگاه 8 مگاپیکسلی و دوربین جلویی آن 5 مگاپیکسلی است.

مایکروسافت سرفیس پرو جدید

برای نخستین بار، در یک سرفیس پرو شاهد پشتیبانی از اتصال شبکه موبایل LTE هستیم. در نسخه دارای LTE از میکرو سیم و ای سیم (eSIM) پشتیبانی می‌شود. قیمت نسخه دارای پشتیبانی از نسل چهارم شبکه موبایل به میزان قابل توجهی از سایر نسخه‌های بدون آن بیشتر است. مایکروسافت هنوز قیمت نسخه‌های مختلف تبلت سرفیس پرو جدید و مخصوصا مدل پردازنده نسخه دارای پشتیبانی از LTE را اعلام نکرده است. احتمال استفاده از یک پردازنده ARM در این نسخه وجود دارد. سرفیس پرو جدید دارای پشتیبانی از LTE تا اواخر سال جاری عرضه خواهد شد.

در بین دستگاه‌های سری سرفیس مایکروسافت، تعداد دستگاه‌های سرفیس پرو 70 درصد تخمین زده می‌شود که نشان از محبوبیت این تبلت‌ها دارد. با عرضه سرفیس پرو جدید و جلب توجه کاربران خاص همچون طراحان حرفه‌ای، بدون شک سهم بیشتری از بازار نصیب دستگاه‌های سری سرفیس پرو خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*