اوج ماجراجويي انسان:پرش از ارتفاع 37 کيلومتري و شکستن ديوار صوتي+عکس و ویدیو

روز گذشته را مي توان نقطه اوج ماجراجويي هاي بشر ناميد.Felix Baumgartner نام انساني است که براي اولين بار ديوار صوتي را خارج از هواپيما شکست و همچنين رکورد پرش از ارتفاع 38 کيلومتري را نيز به نام خود ثبت کرد.جهت مشاهده جزئيات بيشتر اين رويداد و همچنين گالري تصاوير و ويديوي کامل اين پرش آزاد با گجت نيوز در ادامه مطلب همراه باشيد.

 

Felix Baumgartner مردی است که با حمایت ردبول و یوتیوب با یک بالن به لبه اتمسفر زمین یعنی ارتفاع ۳۸ کیلومتری بالا رفته و از آنجا خود را به سمت زمین رها کند. او توانست این ماموریت را با موفقیت به پایان برساند و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.

Felix Baumgartner اولين انساني بود که از سرعت صوت نيز فراتر رفت و با سرعت 1422 کيلومتر بر ساعت به سمت زمين سقوط کرد.او همچنين رکورد پرش آزاد را که توسط  Joseph Kittinger از ارتفاع 102 هزار پایی (۳۱ کیلومتر) که در سال ۱۹۶۰ ثبت شده بود را شکست و از ارتفاع 38 کيلومتري زمين پرش خود را انجام داد.
 این برنامه که طی روزهای گذشته چندین مرحله لغو شده بود، روز یکشنبه 14 اکتبر (23 مهر) ساعت 18:00 به وقت گرینویچ (21:30 به وقت تهران) بر فراز صحرای راسول در جنوب غرب نیومکزیکو انجام شد. کپسول حامل چترباز بوسیله بالن هلیومی به ارتفاع 128 هزار پایی (39 کیلومتری) منتقل شد و پس از اندکی کاهش ارتفاع، چترباز از کپسول بیرون پریده و پس از 20 دقیقه به سلامت بر روی زمین فرود آمد.
 این رکوردشکنی همزمان با شصت و پنجمین سالگرد پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت با خلبانی «چاک ییگر» انجام شد.

نتایج غیر رسمی منتشر شده نشان می‌دهد، سقوط آزاد چهار دقیقه و 22 ثانیه بطول انجامید که کمی کوتاه‌تر از رکورد طولانی‌ترین سقوط آزاد است، اما در این زمان سرعت چترباز به حدود یک هزار و 125 کیلومتر در ساعت رسید و رکورد پرش مافوق صوت و شکستن دیوار صوتی محقق شد.

تنها مشکلی که پیش از انجام این پرش بوجود آمد، نقص در عملکرد هیتر (گرم کننده) کلاه چترباز بود که تیم کنترل مأموریت سرانجام تصمیم گرفت با وجود این نقص برنامه پرش را انجام دهد، اما در نهایت در زمان انجام پرش این مشکل نیز رفع شد.در این مأموریت رکوردهای تازه ای در پرش مافوق صوت، طولانی ترین پرواز بالن سرنشین دار و شکستن دیوار صوتی خارج از هواپیما بدست آمده است.

«جو کیتینگر» از خلبانان سابق نیروی هوایی آمریکا و دارنده رکورد 50 ساله پرش مافوق صوت، بعنوان مشاور در این پروژه حضور داشت؛ وی در سال 1960 میلادی از ارتفاع 102 هزار پایی (31 کیلومتری) پریده بود.«کیتینگر» به همراه دوستان نزدیک و اعضای خانواده از جمله پدر و مادر این چترباز اتریشی در محل فرود حاضر شده و این موفقیت را به وی تبریک گفتند.

 

بیش از 8 میلیون نفر پرش آزاد این انسان ماجراجو را بصورت زنده و از طریق یوتیوب دنبال کرده‌اند. پیش از این رکورد مشاهده ویدیو در یوتیوب مربوط به المپیک تابستانی لندن بود که چیزی در حدود ۵۰۰ هزار بار بازدید شده بود.

محققان با استفاده از حسگرهای تعبیه شده بر روی لباس ویژه چترباز، داده های لحظه به لحظه این پرش را دریافت می کردند که می تواند برای توسعه مأموریت های آتی خلبانان و فضانوردان بویژه گردشگری فضایی مورد استفاده قرار بگیرد.


منابع : 1 2 3

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*