گرفتن سلفی

تکنیک معروف‌های اینستاگرام برای گرفتن سلفی با گوشی چیست؟

عکاسی سلفی ترفندهای خاص خود را داشته و شیوه انجام آن با عکاسی عادی کاملا متفاوت است. در این مطلب به آموزش نحوه گرفتن سلفی پرداخته و ملاک‌های یک عکس خوب را ارزیابی می‌کنیم.

شاید عکاسی سلفی آسان‌ترین شیوه ثبت تصویر به نظر برسد. تنها کافی است گوشی موبایل خود را از جیب بیرون آورده و بعد از روشن کردن دوربین جلوی آن، شاتر مجازی را لمس کنید. اما آیا برترین عکاسان سلفی اینستاگرام نیز با چنین عجله و سرعتی عکس می‌گیرند؟ رعایت چه فاکتورهایی تصاویر سلفی آن‌ها را چند سر و گردن بالاتر از بقیه قرار می‌دهد؟

گرفتن عکس سلفی همچون عکاسی عادی تکنیک‌‌ها و روش‌های خاص خود را دارد. بیشتر افراد به این موضوع دقت نکرده و در هر زمان و مکانی یک سلفی می‌گیرند. پیش از آموزش گرفتن سلفی به بهترین صورت، ابتدا باید به یک پرسش اساسی پاسخ دهیم.

دلیل و هدف گرفتن سلفی چیست؟

بسته به مخاطبین یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی، اهداف عکاسی سلفی می‌تواند متفاوت باشد. برخلاف آن چه فکر می‌کنید همیشه هدف از گرفتن سلفی نمایش زیبایی‌های ظاهری خود نیست. شاید افراد محبوب و هنرمند و حتی کاربران عادی تصاویر سلفی زیبایی از خود ثبت کرده و برای جلب توجه، گرفتن تبلیغات و یا هر هدف دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، اما دسته‌ای دیگر از افراد این کار را تنها برای سرگرمی انجام می‌دهند.

گرفتن سلفی

به عنوان نمونه ممکن است کاربران به بدترین شکل ممکن و با صورتی ناآراسته یک عکس سلفی از خود بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و یا این که در یک پیام‌رسان موبایل برای یک مخاطب ارسال کنند. همچنین ممکن است یک کاربر به تازگی در یک شبکه اجتماعی و یا وب سایت ثبت نام کرده و به عکس پروفایل جدید نیاز داشته باشد.

گرفتن سلفی

دامنه کاربرد عکاسی سلفی بعد از روی بورس آمدن گوشی های موبایل به حدی زیاد شده که تصور آن سخت است. ممکن است یک کاربر تنها برای این که وضعیت خود را به یک فرد خاص خوب نشان دهد، بعد از آراستن خود اقدام به گرفتن یک عکس سلفی کند! در هر صورت کاربرد این سبک از عکاسی وسیع بوده و موقعیت به موقعیت و کاربر به کاربر هدف از انجام آن متفاوت است. اگر قصد شما تنها شوخی و خنده است، به هر روشی که دوست دارید عکس سلفی بگیرید، اما اگر هدفتان گرفتن سلفی به بهترین روش ممکن است، موارد زیر را فراموش نکنید.

زاویه

مهمترین فاکتور برای گرفتن یک سلفی زیبا زاویه صورت کاربر و زاویه دوربین با آن است. بسیاری از کاربران روش ثابتی برای گرفتن سلفی دارند. برخی دست خود را کاملا صاف کرده و گوشی موبایل را پایین سر خود می‌گیرند و برخی دیگر نیز تا می‌توانند دست خود را دراز کرده و گوشی موبایل را به بالای سر خود می‌برند. هر دو روش گرفتن سلفی با گوشی موبایل اشتباه است.

گرفتن سلفی

بهترین روش برای گرفتن سلفی این است که گوشی موبایل را کاملا رو به روی صورت خود قرار داده و سپس آن را کمی به بالای سر ببرید. در این کار نیز نباید افراط کنید. تنها کافی است بسته به موقعیت، کمی گوشی موبایل را بالاتر از حالت مستقیم نگه دارید.

نوردهی

یکی از مهمترین فاکتورها در هر نوع عکاسی نحوه مدیریت نور است. از آنجایی که دوربین‌ سلفی در مقایسه با دوربین‌ اصلی گوشی موبایل ضعیف‌تر است، نور کمی جذب می‌کند و در شرایط نوری نامناسب نباید از آن‌ انتظار ثبت تصاویری واضح و زیبا داشت. بهترین زمان برای عکاسی سلفی حین وجود نور طبیعی و مستقیم خورشید است.

گرفتن سلفی

اگر در یک مکان سربسته قرار دارید، تا جایی که ممکن است نزدیک به پنجره قرار بگیرید و از نور مستقیم آفتاب استفاده کنید. با این کار رنگ صورت روشن‌تر شده و سایه‌های بر روی آن از بین می‌روند.

تا جایی که می‌توانید زیر نور لامپ مهتابی و در کل هر نوع نور فلوئورسنت عکاسی نکنید، چرا که تصویر خراب شده و به احتمال زیاد صورت کاربر زیر نور آن محو می‌شود. اگر محیط بیرون تاریک بوده و یا در محیطی سربسته ولی کم نور همچون یک کافه رمانتیک قرار دارید، شرایط برای گرفتن یک سلفی خوب بسیار سخت می‌شود.

گرفتن سلفی

در هر صورت باید به دنبال نور باشید. حتی وجود یک شمع بر روی میز کفایت کرده و از سیاه شدن کامل عکس جلوگیری می‌کند. فلش اسنپ چت نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب به جای فلاش LED باشد، چرا که نور نمایشگر را بالا برده و در فواصل کوتاه کارایی خوبی دارد.

امروز برخی از گوشی های موبایل که با تمرکز بر روی عکاسی سلفی ساخته می‌شوند، در پنل جلویی نیز به یک فلاش LED مجهز می‌شوند. البته روش کارکرد این فلاش‌ها نیز محصول به محصول متفاوت است. در گوشی هایی موبایل میان‌رده دارای فلاش LED جلویی، نمی‌توان فلاش را در حالت اتوماتیک قرار داد و تنها می‌توان حالت یک سره روشن را برای آن انتخاب کرد. این اتفاق در پرچمداران دارای فلاش LED دوربین سلفی کمتر دیده می‌شود.

صورت

اگر هدف شما گرفتن یک سلفی زیباست، بهتر است ابتدا صورت خود را آراسته و مرتب کنید و کار را به بعد و فتوشاپ کاری موکول نکنید! نکته مهم دیگر درباره عکاسی سلفی سمت صورت است. برخی افراد حین گرفتن سلفی از سمت راست و برخی دیگر حین ثبت آن از سمت چپ صورت زیباتر به نظر می‌رسند. همچنین در برخی صورت‌ها کج کردن سر کمی به سمت پایین و سپس به یکی از دو جهت، تکنیک مناسبی برای زیباتر کردن سلفی به شمار می‌رود.

گرفتن سلفی

در هر صورت زاویه نود درجه‌ای صورت برای هیچ کاربری توصیه نمی‌شود، مگر این که بخواهید یک عکس 3 در 4 خیلی فوری و رسمی از خود ثبت کنید. بهتر است با کمی بازی و تغییر زاویه سر، بهترین موقعیت را بسته به ترکیب صورت خود پیدا کنید. پایین آوردن سر و کج کردن آن به یکی از دو طرف برای بیشتر کاربران جوابگوست.

فیلترها / ویرایش

برخی کاربران معتقدند تصویر باید به صورت طبیعی خوب باشد و برخی دیگر هرگز بدون اعمال افکت و فیلتر، یک تصویر را در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری نمی‌کنند. از آنجایی که ممکن است کمی نوردهی در تصویر با مشکل مواجه شده باشد، می‌توانید عکس را در یک اپلیکیشن ویرایش تصویر باز کرده و میزان روشنایی و کنتراست آن را تا رسیدن به حالت مطلوب تغییر دهید.

ویرایش تصویر تا حدی که ظاهر صورت را حتی به میزان کم تغییر ندهد خوب است. برخی افراد چنان تصاویر خود را ویرایش کرده و چندین فیلتر و افکت مختلف به آن اعمال می‌کنند که باور واقعی بودن تصویر و تعلق آن به این فرد سخت می‌شود. هدف اصلی، گرفتن سلفی به بهترین نحو ممکن از صورت خود است، به همین دلیل نباید در ویرایش تصویر زیاده‌ روی کرد. تنها کافی است نور و برخی فاکتورهای دیگر را مدیریت کنید. در تصویر نیز می‌توانید نمونه‌ای از نتیجه اعمال زیاد فیلتر را مشاهده کنید.

گرفتن سلفی

چه تعداد عکس سلفی بگیریم؟

این سوال را می‌توان به دو شیوه متفاوت برداشت کرد. نخست اینکه چه تعداد سلفی در یک موقعیت خاص ثبت کنیم و دوم اینکه چه تعداد عکس سلفی در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کنیم. درباره سوال اول باید گفت بهترین پیشنهاد ثبت چندین عکس در حالت‌های مختلف است. یعنی هر یک از فاکتورهای گفته شده در بالا را چندین بار تغییر داده و چند عکس ثبت کنید. به عنوان نمونه زاویه گوشی موبایل را چند دفعه تغییر داده و بالا و پایین کنید و یا زاویه گردن خود را برای تعداد دفعاتی مشخص تغییر دهید. در نهایت تصاویر ثبت شده را مشاهده کرده و بهترین را نگه دارید.

پاسخ سوال دوم کاملا شخصی است و نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه کاربران پیچید. برخی کاربران به هیچ عنوان از خودشان به صورت تکی عکس سلفی نگرفته و چنین عکسی در اینستاگرام آن‌ها دیده نمی‌شود. از طرفی دیگر برخی کاربران روزانه چند وعده از خود عکس گفته و تمامی آن‌ها را در استوریز و یک مورد از آن‌ها را به صورت عادی به اشتراک می‌گذارند. تصمیم‌گیری درباره خوب و یا بد این کار را به عهده شما می‌گذاریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*