آنتی ویروس ایرانی پادویش

آنتی ویروس ایرانی پادویش جلوی حملات باج افزار WannaCry را می‌گیرد

پس از حملات گسترده باج افزار WannaCry در بیش از 100 کشور جهان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان مدعی شد که آنتی ویروس ایرانی پادویش (Padvish) توانسته جلوی حملات این باج افزار را بگیرد.

از روز جمعه باج افزار WannaCry با قابلیت خودانتشاری در شبکه‌ی بیش از 100 کشور جهان شیوع پیدا کرد و بیش از 75 هزار سیستم رایانه‌ای را آلوده ساخت. طبق اعلام مرکز ماهر، این باج افزار در ایران نیز بیش از 50 اپراتور و سازمان را مورد هدف قرار داده و بیشتر این آلودگی‌ها به حوزه‌های ارتباطی، پزشکی و دانشگاهی در تهران و اصفهان مربوط می‌شود.

باج افزار WannaCry

با این وجود در روز چهارشنبه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد سیستم‌های مجهز به آنتی ویروس ایرانی پادویش در برابر حملات سایبری اخیر ایمن مانده‌اند. این باج افزار که حملات گسترده‌ای را به سیستم‌های کشورهای دیگر انجام داده، اکنون توسط یک ضدبدافزار بومی شناسایی شده و آنتی ویروس پادویش از آسیب رسیدن به سیستم‌هایی که از آن استفاده می‌کردند، جلوگیری کرده است.

وزارت ارتباطات به کاربران ایرانی توصیه کرد که جهت جلوگیری از آسیب رسیدن و آلوده شدن سیستم‌های خود توسط باج افزارها، علاوه بر نصب آنتی ویروس ایرانی در سیستم عامل ویندوز و اندروید، برای تهیه پشتیبان از اطلاعات خود و همچنین به‌روزرسانی سیستم عامل کامپیوتر اقدام کنند. همین‌طور پیشنهاد می‌شود که اشتراک فایل ویندوز را غیرفعال کرده و ترجیحا از ویندوزهای قدیمی مانند ایکس پی استفاده نکنید.

آنتی ویروس ایرانی پادویش
آنتی ویروس ایرانی پادویش جلوی انواع باج افزارها را می‌گیرد

مرکز ماهر و وزارت ارتباطات اکیدا به کاربران توصیه می‌کنند که آنتی ویروس ایرانی پادویش را همراه با نسخه باج‌گیر آن بر روی کامپیوتر و گوشی هوشمند خود نصب کنند؛ چرا که این آنتی ویروس علاوه بر تشخیص و خنثی کردن باج افزار واناکرای، می‌تواند جلوی انواع ویروس‌ها و باج افزارهای دیگر را نیز بگیرد.

این ضدبدافزار بومی، تنها محصول کامل کشور است که با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک شرکت دانش بنیان تولید شده و ده‌ها نیروی نخبه و متخصص جوان ایرانی بر روی آن کار کرده‌اند. نسخه تکامل‌یافته خانگی و تجاری این آنتی ویروس در سال 1395 منتشر شد.

آنتی ویروس ایرانی پادویش

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) وابسته به سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز اعلام کرد که آنتی ویروس ایرانی پادویش توسط این مرکز مورد ارزیابی امنیتی قرار گرفته و از قابلیت جلوگیری از آلودگی به باج افزارها از جمله باج افزار WannaCry برخوردار است. همچنین بر اساس اعلام مرکز ماهر، روند شیوع باج افزار مذکور در کشورمان از روز گذشته با کاهش چشم‌گیری روبرو شده است.

کاربران ایرانی می‌توانند برای دانلود نسخه رایگان خانگی آنتی ویروس ایرانی پادویش به وبسایت www.padvish.com مراجعه کرده و پس از نصب آنتی ویروس، نسخه موقت رایگان ضد باج‌گیر آن را دانلود و نصب کنند.