موبایل اچ تی سی یو 11

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 ؛ ناکامی دوباره تایوانی‌ها؟

بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 (HTC U 11) معرفی شد. اما آیا پرچمدار جدید تایوانی‌ها مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت؟

اچ تی سی یکی از قدیمی‌ترین سازندگان تلفن های همراه محسوب می‌شود که در سال‌های دور، با نوآوری و عرضه محصولات متفاوت، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار داشت. اما طی پنج سال گذشته یا بیشتر و به دنبال عدم مدیریت صحیح و دید جامع برای هدایت و روشن کردن مسیر درست، مشکلات زیادی گریبان‌گیر تایوانی‌ها شده و در نتیجه، اچ تی سی را در وضعیت فعلی قرار داده است.

موبایل اچ تی سی یو 11

چیالین چنگ (Chialin Chang)، مدیر بخش تلفن های هوشمند اچ تی سی و معرفی گوشی جدید یو 11 در شرایطی بسیار سخت

این در حالی‌ست که سال‌ها پیش اچ تی سی یکی از شرکت‌های صاحب‌نام در حوزه تلفن های هوشمند محسوب می‌شد.

اینکه افول اچ تی سی با مدیریت پیتر چو (Peter Chou) در ارتباط هست یا نه، جای بحث دارد. اما نباید فراموش کنیم فعالیت‌های بسیار موسس و مدیر ارشد اجرایی سابق این شرکت تایوانی، علیرغم مشکلات بسیار در ادامه همکاری با او، به اچ تی سی و محصولات آن اعتبار بخشید. با این حال تغییرات در سطوح مدیریتی و جدا شدن برخی طراحان ارشد و متخصصان در سال‌های 2013 و 2014 را نیز نباید نادیده بگیریم.

موبایل اچ تی سی یو 11

پیتر چو، مدیر ارشد اجرایی اسبق اچ تی سی

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 ؛ یک فاجعه طراحی

روز گذشته گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 به عنوان پرچمدار جدید این شرکت و جایگزین اچ تی سی 10 معرفی شد. ولی به دنبال نبود هیچ ویژگی یا مشخصه‌ای از نظر زیباشناسی در U 11، احتمالا بازخوردها از این گوشی جدید بسیار پایین خواهد بود. اما این موضوع چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از بهترین تصمیمات مدیریتی سال‌های اخیر اچ تی سی، تصاحب کمپانی طراحی “One & Co” بود؛ شرکتی که به اچ تی سی کمک کرد تا بهترین گوشی های هوشمند خود از سری “One” را روانه بازار کند. زمانی که سامسونگ تلاش می‌کرد تا نسل جدید پرچمدار خود را با بدنه‌ای پلاستیکی تولید کند، اچ تی سی با گوشی های «وان ام 7» و «وان ام 8» و بازخورد بسیار خوب کاربران، مورد توجه همگان قرار گرفت.

موبایل اچ تی سی یو 11

پس از آن، بازار تلفن های همراه با جهشی غیر قابل انتظار همراه شد و انتظار می‌رفت اچ تی سی نیز با نگاهی روشن به آینده، محصول بعدی خود را مطابق با نیازهای کاربران تولید کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. در همین زمان بود که مشکلات یکی پس از دیگری آغاز شدند. طراح ارشد اچ تی سی، اسکات کرویل (Scott Croyle) از این شرکت جدا شد و جونا بکر (Jonah Becker) که بعد از تصاحب “One & Co” جایگاه خود را در اچ تی سی تثبیت کرده بود، این مسئولیت را بر عهده گرفت. پس از آن، درست وقتی که تصور می‌شد مشکلات به پایان رسیده است، ظرف کمتر از یک سال، بکر نیز این کمپانی تایوانی را ترک کرد. بعد از آن، یکی دیگر از افراد تاثیرگذار و در واقع ستاره‌های طراحی “One & Co”، کلود زلوگر (Claude Zellweger) نیز با خارج شدن از این شرکت، پتانسیل طراحی اچ تی سی را به صفر یا نزدیک آن رساند.

مورد عجیب در رابطه با محصولات اچ تی سی این است که کاربران روند افول پرچمداران این شرکت و زشت‌تر شدن طراحی آنها را طی سال‌های مختلف به خوبی احساس می‌کنند. اگرچه گوشی جدید یو 11 دارای ویژگی‌های مدرنی همچون قاب پشتی شیشه‌ای یا فریم آلومینیومی است، اما اینجا خبری از سبک یا استایل خاصی نبوده و هر ساله کاربران شاهد عرضه محصولی با ظاهری کاملا عادی هستند. در واقع سازندگان حتی در استفاده از جزئیات و طراحی یک گوشی زیبا نیز موفق نبوده‌اند.

آیا تنها وجود سیستمی برای فشار دادن گوشی کافی‌ست؟

متاسفانه بسیاری از سازندگان تعریف درستی از نوآوری‌های خلاقانه ندارند و به همین جهت تعداد زیادی از آنها با ارائه سخت افزار قدرتمند، به دنبال جلب توجه کاربران هستند. هرچند، با تکامل گوشی های هوشمند و پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی، نوآوری در حوزه تلفن های همراه نیز محدودتر از گذشته شده است؛ در نتیجه برخی با تغییر شکل ظاهری و برخی دیگر با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی، به دنبال جذب کاربران هستند.

ولی به نظر می‌رسد طراحان شرکت اچ تی سی با توسعه سیستم تعاملی اج سنس، تعریف جدیدی از «نبود ایده‌ها» دارند. هرچند، شاید تیم توسعه‌دهنده این ویژگی، جوان بوده یا تصور می‌کنند فشار دادن لبه‌های گوشی می‌تواند منجر به موفقیت آن در بازار تلفن های همراه شود. در واقع این سیستم در عین نوآوری، مشکلات بسیاری دارد که ممکن است کاربران را دلسرد کند. مهم‌تر از آن، اج سنس هیچ کار مفیدی جز باز کردن اپلیکیشن ها انجام نمی‌دهد و شاید در آینده تنها برخی قابلیت‌های جدید به آن اضافه شود. از طرفی، کاربران نیز می‌توانند این سیستم جدید را شخصی‌سازی کرده و تمام فرمان‌های آن را کنترل کنند.

در واقع خود اچ تی سی نیز نمی‌داند که چرا کاربران باید لبه گوشی هوشمند خود را بفشارند؛ به همین جهت فعلا قابلیت باز شدن اپلیکیشن ها را برای آن در نظر گرفته است. به هر صورت انتقادهای بسیاری به این سیستم وجود دارد چرا که تایوانی‌ها با سابقه‌ای 20 ساله در حوزه موبایل، پرچمدار جدید خود را بر پایه اج سنس و فشردن گوشی معرفی کرده‌اند.

ما می‌خواستیم گام را از صفحه نمایش لمسی فراتر گذاریم؛ به همین جهت سیستم تعاملی جدیدی را با نام اج سنس توسعه دادیم. یک فشار ساده، دنیایی کاملا متفاوت و جدید را پیش روی شما قرار خواهد داد.

اگرچه اچ تی سی با تبلیغات مختلف توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد، ولی به نظر می‌رسد بخش آخر از گفته‌های آنها تنها به باز شدن اپلیکیشن ها محدود است!

نقاطی روشن که نمی‌توانند موبایل اچ تی سی یو 11 را نجات دهند

اگرچه انتقادهای فراوانی بر موبایل اچ تی سی یو 11 وجود دارد، اما نباید ویژگی‌های خوب آن همچون اسپیکرهای BoomSound، هدفون‌های جدید با سیستم لغو خودکار سر و صدای محیط و سخت افزار قدرتمند را نیز نادیده گرفت. با این حال در سال 2017 میلادی با استفاده از سخت افزار جدید یا قدرتمند، نمی‌توان کاربران زیادی را جذب کرد.

موبایل اچ تی سی یو 11

هدفون های جدید اچ تی سی با قابلیت لغو سر و صدای محیط

به گفته وب‌سایت “DxOMark” نیز گوشی جدید اچ تی سی، بهترین دوربین موجود در میان تلفن های هوشمند را دارد. اما آیا این موارد برای موفق شدن موبایل اچ تی سی یو 11 کافی هستند؟

اگرچه اظهار نظر در این رابطه کمی زود است، اما دلایل چندانی برای خرید این گوشی 650 دلاری وجود ندارد و کاربران نمی‌توانند به تجربه‌ای حسی و جدید از کار کردن با اسمارت فون ها دست یابند.