حملات باج افزار Wannacry

ثبت یک آدرس وب می‌تواند حملات باج افزار Wannacry را متوقف کند

در روزهای اخیر بیش از 75 هزار کامپیوتر در سراسر جهان توسط یک باج افزار مورد هدف قرار گرفته است. اکنون به نظر می‌رسد که ثبت یک آدرس وب می‌تواند موجب توقف حملات باج افزار Wannacry شود.

حملات باج افزار Wannacry در طول دو روز اخیر موجب آسیب دیدن سیستم‌های رایانه‌ای در بسیاری از سازمان‌های سراسر جهان از جمله بیمارستان‌های انگلیس و آب و برق اسپانیا شده است. روز گذشته محققان اعلام کردند که یک کلید توقف اضطراری را در باج افزار مذکور پیدا کرده‌اند و ثبت یک دامنه می‌تواند این حملات سایبری را متوقف کند.

این آدرس وب بسیار مهم در بخش کوچکی از کد Wannacry پیدا شده که هدف آن هنوز مشخص نیست. زمانی که این ویروس در حال آلوده کردن کامپیوتر است، در ابتدا یک آدرس وب مبهم را به نشانی iuqerfsodp9ifjaposdfjhgosurijfaewrwergwea.com چک می‌کند. تا زمانی که این دامنه خالی باشد، رمزنگاری هارد دیسک کامپیوتر و قفل کردن آن برای باج‌خواهی از کاربر ادامه پیدا می‌کند. این ویژگی توسط یک محقق 22 ساله بریتانیایی که با نام Malware Tech اقدام به نویسندگی می‌کند کشف شد. وی به صورت آزمایشی اقدام به ثبت دامنه مذکور کرد و متوجه شد که این کار می‌تواند موجب توقف حملات باج افزار Wannacry شود. زمانی که باج افزار با اشغال این دامنه مواجه شود، فرایند نصب را متوقف کرده و از سیستم خارج می‌شود.

حملات باج افزار Wannacry

علت وجود کلید قطع اضطراری در حملات باج افزار Wannacry

هنوز مشخص نیست که چرا این باج افزار شامل یک کلید قطع اضطراری است. برخی از متخصصان معتقدند که این کلید ممکن است راهی برای خاموش کردن سیستم از راه دور باشد؛ اگرچه تاکنون نشانه‌ای از انجام این کار مشاهده نشده است. Malware Tech نیز نظریه‌های مختلفی در این باره ارائه کرد. به عقیده این محقق امنیت سایبری، چک کردن دامنه یک راه برای حفظ باج افزار از مشاهده شدن توسط محققان نرم افزارهای مخرب بود. اگر برنامه در یک محیط سندباکس کنترل شده اجرا شود، معمولا توسط محققان برای آزمودن کد بدون افشای آن‌ها به نرم افزار مخرب، دامنه با محدودیت‌های سندباکس مشغول می‌شد. در چنین مواردی جلوگیری از نصب و راه‌اندازی می‌تواند یک ترفند مفید باشد.

استفاده از این کلید قطع اضطراری ممکن است به طور کامل باج افزار Wannacry را متوقف نکند. مشخص نیست چه مقدار سیستم به این باج افزار آلوده شده باشد. همچنین می‌تواند ارسال یک نسخه جدید همراه با دامنه جدید و یا بدون پروتکل کلید قطع اضطراری برای مهاجمان کار آسانی باشد. در هر صورت نصب پچ مایکروسافت برای جلوگیری از آسیب‌پذیری سیستم‌ها و به دست آوردن مجدد کنترل آن‌ها تنها راهی است که می‌تواند قربانیان را از این مخمصه نجات دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*