سنسور ضربان قلب اپل واچ نارسایی قلبی را با دقتی بالا تشخیص می‌دهد

سنسور ضربان قلب اپل واچ نارسایی های قلبی را با دقتی بسیار بالا تشخیص می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد در کنار زیبایی ساعت های هوشمند اپل که آنها را به گجتی محبوب در بین کاربران تبدیل کرده، قابلیت تشخیص نارسایی های قلبی با کمک سنسور ضربان قلب اپل واچ (Apple Watch) نیز مثال‌زدنی‌ست. در ادامه با نحوه عملکرد این سنسورها آشنا خواهید شد.

ساعت های هوشمند اپل سهم بزرگی از بازار جهانی اسمارت واچ ها را به خود اختصاص داده و بدون شک، از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند. دلیل این استقبال از سوی کاربران، زیبایی ظاهری آنها و البته، قابلیت‌های مناسب جهت ردیابی تناسب اندام با ظرفیت‌های فراوان است. البته به جز این موارد، اپل واچ می‌تواند به ابزاری بسیار مناسب برای پزشکان جهت تشخیص زودهنگام یک نارسایی قلبی متداول اما خطرناک به نام فیبریلاسیون دهلیزی (AF یا AFib) تبدیل شود.

بر اساس مطالعات انجام‌گرفته که با استفاده از اپلیکیشن نوار قلب Cardiogram و با همکاری متخصصان دانشگاه کالیفرنیا صورت پذیرفت، سنسور ضربان قلب اپل واچ توانست با دقتی بسیار بالا، فیبریلاسیون دهلیزی را در بیماران تشخیص دهد. هدف از انجام این مطالعات که در سال 2016 آغاز شد، این بود که میزان دقت اپل واچ و اپلیکیشن Cardiogram در تشخیص علل شایع نارسایی قلبی اندازه‌گیری شوند.

محققین موفق به توسعه الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه Cardiogram شدند که شبکه‌های عصبی عمیق را می‌آموزد و با انحراف معیاری قابل اعتماد، ریتم‌های غیر طبیعی قلب را تشخیص می‌دهد. این دانشمندان، با جمع‌آوری داده‌های به دست آمده از 6158 کاربر اپل واچ به این نتایج دست یافته‌اند.

سنسور ضربان قلب اپل واچ نارسایی قلبی را با دقتی بالا تشخیص می‌دهد

مقایسه ریتم ضربان قلب بیمار مبتلا به نارسایی قلبی فیبریلاسیون دهلیزی (سمت چپ) با ریتم ضربان قلب یک شخص سالم (سمت راست)

سنسور ضربان قلب اپل واچ تا 97 درصد دقیق عمل می‌کند

نتایج نشان داد که سنسور ضربان قلب اپل واچ در کنار نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، توانست با دقت 97 درصد، ناهنجاری فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهد. بنا به گفته نویسندگان تحقیق، خروجی حاصل از این مطالعه بسیار مهم است؛ زیرا فیبریلاسیون دهلیزی علت بیش از یک‌چهارم سکته‌های قلبی است در حالی که حدود دو سوم از این ناهنجاری‌ها با مصرف داروهای ارزان‌قیمت قابل پیشگیری خواهند بود. این پروژه همچنین ثابت می‌کند که گجت های پوشیدنی قادر به تشخیص بیماری‌ها نیز هستند.

این تازه شروع کار است؛ در آینده، ابزارهایی مانند اپل واچ با استفاده از برنامه‌هایی همچون Cardiogram نه تنها قادر به تشخیص هستند بلکه می‌توانند به درمان بیماری‌ها نیز بپردازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*