آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

ساخت آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

چاله‌های خیابان‌ها علاوه بر آسیب رساندن به خودروها و ایجاد مشکلات ایمنی، دردسرهای زیادی را برای مسئولین شهری به وجود می‌آورند؛ در همین راستا، محققان به تازگی موفق به ساخت نوعی آسفالت خودترمیم شده‌اند که قابلیت‌هایی فراتر از انتظار دارد.

شاید شما هم تاکنون با ترافیک‌های ناشی از ترمیم و بازسازی آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها برخورد کرده باشید؛ تعمیراتی که شاید روزها و هفته‌ها به طول بیانجامند و باعث به هدر رفتن بخش قابل‌توجهی از مالیات‌های جمع‌آوری‌شده از شهروندان شوند، اما به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی، پژوهشگران دانشگاه دلفت (Delft University) در هلند در تلاش برای حل این معضل شهری استفاده از آسفالت خودترمیم (Self Repairing Asphalt) را پیشنهاد کرده‌اند. این محصول علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های مربوط به تعمیر جاده‌ها، قابلیت شارژ وایرلس خودروهای الکتریکی را نیز دارد.

اریک اشلنگن (Erik Schlangen) از دانشگاه دلفت در مصاحبه با وبسایت The Verge گفت که برنامه‌هایی برای استفاده آزمایشی از آسفالت خودترمیم در نظر گرفته شده‌اند. این آسفالت به کمک باکتری‌ها و الیاف فولادی رسانا، ترک‌های ایجادشده را خودبه‌خود ترمیم کرده و در عین حال در محل‌های توقف مانند تقاطع‌ها و پشت چراغ‌قرمزها، ذخیره باتری خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.

اما برای عملی کردن ایده آسفالت خودترمیم چالش‌های زیادی وجود دارد؛ اول اینکه برای ترمیم خودبه‌خود باید دستگاهِ القا مخصوصی وجود داشته باشد که در آسفالت و الیاف درون آن، حرارت کافی برای شروع فرآیند ترمیم را ایجاد کند. از طرف دیگر جریان برق نیز باید به درون فولاد داخل آسفالت هدایت شده تا امکان شارژ خودروهای برقی فراهم شود. اشلنگن تخمین می‌زند که ساخت جاده خودترمیم حتی با صرف‌نظر کردن از مخارج لوازم جانبی موردنیاز، ۲۵ درصد بیشتر از جاده‌های معمولی هزینه‌بر است.

آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

اما هزینه‌ بالای استفاده از آسفالت خودترمیم از طریق بهبود زیرساخت شهری و حذف مخارج ترمیم و نگهداری آسفالت‌ها به راحتی قابل جبران است؛ حفظ خیابان‌ها در شرایط بهینه آنقدر زمان‌بر و هزینه‌بر است که در برخی موارد، شهرداری‌ها از به‌کارگیری منابع در این زمینه خودداری می‌کنند. به اعتقاد اشلنگن استفاده از مواد خودترمیم عمر خیابان‌ها را دو برابر کرده و به میزان قابل‌توجهی هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت شارژ وایرلس خودروهای برقی، نیاز به ساخت ایستگاه‌های شارژ را کاهش می‌دهد.

در آینده آسفالت خودترمیم بخش مهمی از نقل ‌و انتقال جاده‌ای خواهد بود

با وجود اینکه برای اولین بار در سال 2010 در هلند آزمایش‌هایی بر روی آسفالت خودترمیم انجام گرفت، دقیقا مشخص نیست که ساخت خیابان‌های خودترمیم چه زمانی به مرحله عملیاتی ساخت انبوه میرسد؛ بزرگ‌ترین چالش پیش روی عملی کردن این طرح هم متقاعد کردن شهرداری‌ها برای تعویض آسفالت خیابان‌هاست. همچنین پیش‌بینی می‌شود که کمپانی‌های سازنده خودروهای الکتریکی از نصب تجهیزات گران‌قیمت مخصوص شارژر وایرلس در محصولاتشان راضی نخواهند بود. استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی در حال حاضر بیشتر به رویا شبیه است تا واقعیت؛ اما مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور، این رویا به حقیقت می‌پیوندد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*