بارش شهابی اتا دلوی

بارش شهابی اتا دلوی آغاز شد؛ بقایای دنباله دار هالی در آسمان شب

بارش شهابی اتا دلوی در پایان هفته به اوج خود خواهد رسید و زمینیان شاهد بقایای دنباله دار هالی در آسمان شب خواهند بود. این پدیده، یکی از مهم‌ترین رویدادهای نجومی قابل رویت در سال 2017 به شمار می‌رود.

اکنون زمان یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های آسمانی قابل رویت فرا رسیده است. بارش شهابی اتا دلوی ، در کنار خورشید گرفتگی کلی در مرداد ماه 96، از جذاب‌ترین پدیده‌های آسمانی سال جاری به شمار می‌رود. پایان این هفته، زمین از نزدیکی باقی مانده‌ی دنباله‌دار هالی عبور می‌کند و بقایای این دنباله‌دار درخشان، آسمان شب را با نرخ 40 شهاب در ساعت روشن خواهد کرد.

بارش شهابی اتا دلوی هر سال بین 19 آوریل تا 28 می فعال است، زمان اوج این بارش شهابی در ششمین روز از ماه می رخ می‌دهد.

بیشترین نرخ بارش شهابی این پدیده، در سحرگاه 16 اردیبهشت در استرالیا و ساکنین نیم‌کره جنوبی کره زمین رخ می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود دنباله‌دار هالی، با نرخ 20 الی 40 شهاب در ساعت آسمان شب را روشن کند.

بارش شهابی اتا دلوی

برای ساکنین عرض های جغرافیایی میانی کره زمین، نرخ بارش شهابی اتا دلوی به میزان 15 الی 20 شهاب در ساعت پیش‌بینی شده است.

چگونگی تماشای بارش شهابی اتا دلوی

این بارش، پس از کم نور شدن ستاره اتا دلو در صورت فلکی دلو نام‌گذاری شده است که همچون نقطه‌ای درخشان در آسمان‌ شب خودنمایی می‌کند. این نقطه، ناحیه‌ای از آسمان شب بوده که شهاب‌ها از آن رخ‌نمایی می‌کنند.

به منظور پیدا کردن صورت فلکی دلو در آسمان شب، لازم است مجموعه 4 ستاره‌ای «ظرف آبکشی» به شکل حرف “Y” را پیدا کنید.

ظرف آبکشی، برای ساکنین نیم‌کره جنوبی و نیم‌کره شمالی کره زمین، به ترتیب در جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین قسمت این صورت فلکی قابل رویت خواهد بود. اگر شما موفق به رویت «ظرف آبکشی» شده‌اید، بارش شهابی اتا دلوی را در درخشان‌ترین نقطه مشاهده خواهید کرد.

بارش شهابی اتا دلوی

البته باید توجه داشت که برای پیدا کردن ستاره اتا دلوی، لازم است که در محیطی با تاریکی مطلق مستقر باشید.

با این وجود، حتی اگر موفق به پیدا کردن این ستاره نشوید، باز هم قادر هستید بارش شهابی اتا دلوی را در نقاط مختلف آسمان مشاهده نمایید. البته به این شرط که در محیطی با تاریکی مطلق و به دور از شهر و روشنایی آن باشید. همچنین باید به این نکته توجه داشت که در حدود 15 دقیقه زمان لازم است تا چشمان شما به تاریکی عادت کند. از این رو زمان‌بندی خود را به درستی انجام دهید!

زمان بارش شهابی اتا دلوی

بهترین مکان برای رویت بارش شهابی اتا دلوی ، مخصوص ساکنین قاره آمریکا است. اما برای ساکنین سایر نقاط جهان، سحرگاه یکشنبه ساعت 4 صبح (به وقت محلی)، بهترین زمان برای مشاهده این بارش شهابی خواهد بود. اما هر زمانی از ساعت 1 بامداد (به وقت محلی) به بعد، برای تماشای این بارش شهابی، زمان مناسبی است.

باید توجه داشت که بارش شهابی اتا دلوی ، به اندازه‌ی بارش‌های شهابی «برساوشی» و «جوزایی» نمی‌تواند شهاب تولید کند؛ چرا که بارش‌های شهابی مذکور دارای نقاطی بسیار درخشان بوده و امکان جستجوی آنان در آسمان ساده است.

از آن‌جا که سرعت حرکت شهاب‌ها بسیار بالا و در حدود 238 هزار کیلومتر بر ساعت است، رد نور این شهاب‌ها تا مدت زیادی در آسمان باقی خواهند ماند.

ساکنین میامی در نیم‌کره شمالی، بارش شهابی اتا دلوی را بهتر از ساکنین سان فرانسیسکو و نیویورک تجربه خواهند کرد. با این حال، شما در هر نقطه‌ای از کره زمین که ساکن باشید، قادر به تماشای این بارش شهابی زیبا هستید.

بارش شهابی اتا دلوی

بهترین شانس برای رویت این بارش شهابی، این است که سحرگاه یکشنبه بین ساعت‌های 3 تا 4 صبح از خواب بیدار شده و برای این رصد جذاب آسمانی، خودتان را آماده کنید.

از طرفی، ساکنین نیم‌کره جنوبی زمین، بهتر از ساکنین نیم‌کره شمالی قادر به تجربه این بارش شهابی هستند. چرا که در نیم‌کره شمالی کره زمین، این بارش شهابی توسط افق قطع می‌شود. حتی اگر از ساکنین نیم‌کره شمالی باشید، باز هم فرصت تماشای یک پدیده جذاب برایتان وجود خواهد داشت! در این حالت ممکن است یکی از شهاب‌های بارش شهابی اتا دلوی ، مماس بر لایه‌های بالایی جو وارد اتمسفر زمین شده و مجددا آن را ترک نماید. تماشای چند ثانیه‌ای این پدیده‌ی فوق العاده که با سوختن این شهاب همراه است، برای ساکنین نیم‌کره شمالی یک پدیده بسیار چشم‌نواز محسوب می‌شود.

بنابراین وقت آن است که وسایل لازم برای یک سفر برون شهری را آماده کرده و سحرگاه یکشنبه (17 اردیبهشت)، به تماشای بارش شهابی اتا دلوی بنشینید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*