صدای حلقه های زحل

صدای حلقه های زحل توسط فضاپیمای کاسینی ضبط شد

صدای حلقه های زحل به کمک فضاپیمای کاسینی (Cassini) ضبط و توسط ناسا منتشر شد. صداهای مخابره شده را می‌توان صدای فضای پوچ نام‌گذاری کرد!

تصور کنید که با یک اتفاق غیر منتظره، در اعماق فضا رها شده و در انتظار مرگ خود هستید. ترس غیر منطقی برای مرگی خاموش، در دل و جان شما طنین‌انداز می‌شود. این کابوس دلهره‌آور را این بار می‌توانید در فایل‌های صوتی که اخیرا از سوی ناسا منتشر شده، تجربه کنید!

فضایپمای کاسینی برای اولین بار توانست صدای حلقه های زحل را ضبط کند. این صداها که برخلاف صدای ضبط شده از اطراف سیاره مشتری، شبح‌وار و عجیب و غریب نیستند، از میان حلقه‌های زحل و توسط فضاپیمای کاسینی در آخرین روزهای ماموریت این فضاپیما ضبط شده است.

صدای حلقه های زحل را می‌توان صدای فضای پوچ نام‌گذاری کرد!

این فایل‌های صوتی، همزمان با نزدیک شدن به آخرین هفته‌های ماموریت کاسینی و «پایان باشکوه» این فضاپیما ضبط شده است. ساعاتی قبل، فضاپیمای کاسینی موفق شد با قرارگیری در بین سیاره زحل و حلقه‌های آن، این صداها را به زمین مخابره کند. گوش دادن به صدای حلقه های زحل ، در قالب این فایل‌های صوتی در نوع خود بی‌نظیر هستند!

دومین شیرجه فضاپیمای کاسینی به درون فضای داخلی سیاره زحل، به 26 آوریل باز می‌گردد. این فایل‌های صوتی درست در همین حین ضبط و به زمین مخابره شده‌اند.

صدای حلقه های زحل

کاسینی، اولین فضاپیمایی‌ست که با شجاعت تمام، برای ضبط صدای حلقه های زحل، به درون این سیاره وارد می‌شود. از سوی دیگر، ما انسان‌ها می‌توانیم برای نخستین بار، صدای این فضای منحصر به فرد را گوش کنیم.

اِرل مِیز (Earl Maize) به عنوان مدیر پروژه کاسینی در این باره می‌گوید:

ظاهرا یک فضای خالی بسیار بزرگ بین این سیاره و حلقه‌های آن وجود دارد. فضاپیمای کاسینی همچنان به ماموریت بزرگ خود ادامه می‌دهد، در حالی که دانشمندان به دنبال کشف اسرار مربوط به این صداها هستند. میزان گرد و غبار کیهانی موجود در بین زحل و حلقه‌های آن، بسیار کمتر آن چیزی‌ست که انتظار می‌رفت.

در این‌ لینک و این لینک شما می‌توانید صدای حلقه های زحل را که اخیرا از سوی ناسا منتشر شده‌اند، گوش کنید. ناسا در یک بیانیه جدید، کل ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند:

زمانی که کاسینی در حال عبور از میان حلقه‌های زحل بود، تجهیزات رادیویی و پلاسمایی این فضاپیما موفق به ردیابی صدها ذره‌ی کوچک و بزرگ از حلقه‌های زحل شده‌اند. اما با اولین برخورد، همه چیز به طرز عجیبی به حالت سکوت فرو می‌رود.

تجهیزات رادیویی و پلاسمایی (RPWS) فضاپیمای کاسینی، رویدادها را به مانند یک نوار معمولی ضبط نمی‌کند. این بدان معناست که اگر ما به صورت شناور در نزدیکی سیاره زحل باشیم، گوش‌های ما به طور طبیعی قادر به شنیدن این صداها نیستند. تجهیزات RPWS فضاپیمای کاسینی، با تبدیل امواج رادیویی و پلاسمایی به صداهای صوتی، آنان را برای گوش انسان قابل درک می‌کنند.

نتیجه اینکه ما در این فایل‌های صوتی، می‌توانیم صدای برخورد گرد و غبارهای کیهانی به تجهیزات فضاپیمای کاسینی را به خوبی گوش کنیم.

با وجود آنکه اعضای تیم انتظار داشتند صدای برخورد ذرات بیشتری را با فضاپیما بشنوند، بیشتر صدای جیرجیر و سوت بیشتری شنیده شد. در واقع ذراتی که صدای آنان در این فایل‌های صوتی شنیده شد، بزرگ‌تر از دود و گرد و غبارهای بسیار ریز نبودند.

صدای حلقه های زحل

ویلیام کورت (William Kurth) به عنوان محقق ارشد در تیم RPWS، در این باره می‌گوید:

در ابتدا برایمان کمی گیج‌کننده بود؛ زیرا ما نتوانستیم صدای آن‌چه را که انتظار داریم بشنویم. تعداد گرد و غبارهای کیهانی حاصل از برخورد در اولین شیرجه کاسینی را می‌توان با انگشتان دست محاسبه کرد.

این اولین بار نیست که ما می‌توانیم صدایی را از فضای خارج از زمین بشنویم. در سال 2016، فضاپیمای جونو (Juno) توانست صدای اطراف غول گازی منظومه شمسی (سیاره مشتری) را به گوش ما برساند.

خوشبختانه، با وجود مطرح شدن معمای «فضای خالی بسیار بزرگ» در نزدیکی سیاره زحل، هنوز هم با تعداد 20 شیرجه دیگر در هفته‌های آتی از سوی فضاپیمای کاسینی، می‌توان به شگفتی‌های بسیاری از این سیاره دست پیدا کرد.

در ماه سپتامبر، آخرین شیرجه کاسینی به درون زحل انجام می‌گیرد تا این فضاپیما، ماموریت باشکوه خود را با سوختن در اتمسفر زحل به پایان برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*