چرا استفاده از اینترنت ایرانسل با فیلترشکن شامل تخفیف نمی‌شود؟

اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرد که در صورت استفاده از اینترنت ایرانسل با فیلترشکن، خبری از اعمال تخفیف برای کاربران نخواهد بود و هزینه اینترنت با همان تعرفه معمولی محاسبه می‌شود.

در یکی دو روز اخیر خبرهایی مبنی بر محاسبه هزینه استفاده از اینترنت به صورت عادی در صورت استفاده از اینترنت ایرانسل با وی پی ان یا فیلترشکن منتشر شده بود که این موضوع، حاشیه‌هایی را به وجود آورد و سوءتفاهم‌هایی را در پی داشت. چندی پیش، اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل اعلام کردند که هزینه اینترنت برای تعدادی از سایت‌های پربازدید داخلی تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است. این اقدام در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از تولید محتوای داخلی، تحقق برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات، رونق محتوای فاخر ایرانی و توسعه کسب و کارهای بومی انجام شده است.

بر این اساس، مشترکان اپراتورها می‌توانند برای دریافت محتوای وب‌سایت‌های پرمخاطب داخلی، نصف تعرفه مصرف آزاد اینترنت را پرداخت کنند. در واقع، تعرفه اینترنت همراه مشترکان اپراتورها در 250 سایت‌ پربازدید داخلی تا 50 درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع از فرودین‌ماه اجرایی شد. طبق گفته علی اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، قرار بود اپراتورها، سایت‌های داخلی پرترافیک را از اسفندماه پارسال به کاربران معرفی کنند و با تخفیف 50 درصدی نسبت به سایت‌های خارجی در دسترس آن‌ها قرار دهند.

اینترنت ایرانسل

در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی دست به دست شد که حواشی و سوءتفاهم‌های زیادی را در پی داشت. ایرانسل در سایت خود در قسمت مربوط به تغییر شرایط و ضوابط خرید اینترنت همراه، بندی را به شرح زیر منتشر کرد:

آدرس آی پی های استفاده شده در بسته محتوایی بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های مذکور بوده و در صورت تغییر آن‌ها، ترافیک شبکه به صورت عادی محاسبه می‌شود و ایرانسل مسئولیتی در قبال این تغییر نخواهد داشت. در صورت استفاده از وی پی ان یا فیلترشکن یا اتمام ترافیک ملی نیز، هزینه استفاده از اینترنت به صورت عادی محاسبه می‌شود.

با انتشار این بند و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، این استنباط برای کاربران به وجود آمد که کاربر تنها در صورتی از تخفیف اپراتور بهره‌مند می‌شود که به آی پی استخراج شده توسط رگولاتوری وصل شود و در صورتی که حتی به طور ناخواسته به آی پی دیگر سایت که در لیست رگولاتوری وجود ندارد وصل شود، تخفیف نخواهد گرفت.

پیش از این، اپراتور ایرانسل اعلام کرده بود که اگر کاربران بدون خرید بسته و با تعرفه آزاد از سایت‌ های پربازدید ایرانی دیدن کنند، تعرفه مصرف آزاد آن‌ها نصف خواهد شد و این به شرطی است که آی پی شما ایرانی باشد و از نرم افزارهای تغییر آی پی شامل وی پی ان و فیلترشکن استفاده نکنید؛ چرا که در این صورت، آی پی شما کاملا تغییر کرده و امکان تشخیص آن که شما ایرانی هستید از بین خواهد رفت. به عنوان مثال در بسته ویژه 5+1 اینترنت ایرانسل که توسط این اپراتور معرفی شده، اگر سیستم قادر به شناسایی آی پی شما نباشد، یک گیگابایت رایگان برایتان محاسبه نمی‌شود و طبق روال همیشگی، حجم مورد استفاده از بسته عادی شما کم خواهد شد.

اینترنت ایرانسل

به این ترتیب، این بند از شرایط و ضوابط خرید بسته های اینترنت ایرانسل به دشوار بودن شناسایی آی پی کاربران برای سیستم در صورت استفاده از فیلترشکن مربوط می‌شود. گفتنیست که استفاده از نرم افزارهای تغییر IP به بسته اینترنت کاربر و نوع مصرف وی ارتباطی ندارد و تنها به دلیل استفاده شخص از آی پی کشوری غیر از ایران، اپراتور نمی‌تواند تعرفه را به شکل داخلی و نیم‌بها محاسبه کند.

بسته ویژه اینترنت ایرانسل برای استفاده از ترافیک داخلی

اپراتور دوم تلفن همراه کشور در حال حاضر یک بسته محتوایی ارائه داده که در آن ترافیک سایت‌های منتخب به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. در این بسته، 5 گیگابایت ترافیک بین‌المللی و 1 گیگابایت ترافیک داخلی در نظر گرفته شده و اگر از فیلترشکن استفاده کنید، آن 1 گیگابایت مخصوص ترافیک داخلی قابل استفاده نیست و حجم مورد استفاده از 5 گیگابایت مربوط به ترافیک بین‌المللی کم خواهد شد. همچنین اگر هیچ بسته‌ای برای شما فعال نباشد و IP خود را تغییر دهید، سیستم قادر به شناسایی آی پی داخلی شما نیست و هزینه استفاده از اینترنت ایرانسل بدون تخفیف محاسبه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*