طرح رجیستری موبایل

طرح رجیستری موبایل و حذف گوشی های قاچاق از تیرماه اجرا می‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد که طرح رجیستری موبایل از اول تیرماه اجرا می‌شود و از آن تاریخ به بعد، دیگر گوشی های قاچاق قابل استفاده نخواهند بود.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از آماده شدن زیرساخت‌های فنی لازم برای اجرای طرح رجیستری موبایل خبر داد. به گفته خورشیدی، پروژه ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی های تلفن همراه با هدف ساماندهی بازار گوشی های موبایل کشور در حوزه‌های گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری می‌شود. در حال حاضر زیرساخت‌های فنی اجرای این پروژه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده شده و این وزارت‌خانه، اجرای پروژه مذکور را با برگزاری مناقصه به شرکت‌ها واگذار کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود:

شرکت‌هایی که قرار است طرح رجیستری موبایل را اجرا و پشتیبانی فنی کنند، مشخص شده‌اند. قرارداد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با این شرکت‌ها نهایی شده و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به قول وزیر ارتباطات، این پروژه از تیرماه امسال به صورت کامل و سراسری در کشور اجرا خواهد شد.

به گفته خورشیدی، این پروژه از لحاظ فنی به شرکت‌های نرم افزاری و خدمات الکترونیک سپرده شده و در سه سامانه مستقل گمرک، وزارت صنعت و وزارت ارتباطات مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در واقع هر یک از این سامانه‌ها باید در شرایط ایده‌آل قرار بگیرند تا امکان اجرای طرح رجیستری به طور کامل وجود داشته باشد. این سامانه‌ها توسط یک کد مشترک در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند و از اول تیرماه، گوشی‌هایی ک وارد شبکه ارتباطی کشور شده و برای اولین بار سیم کارت در آن‌ها قرار می‌گیرد، در صورتی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و در سامانه گمرک ثبت نشده باشند، امکان دریافت خدمات سیم کارت را از اپراتورهای موبایل نخواهند داشت.

طرح رجیستری موبایل

بر همین اساس، واردکنندگان گوشی های تلفن همراه از آذرماه سال گذشته مکلف شده‌اند تا شماره سریال گوشی هایی که وارد کشور می‌شوند را در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت کنند. اگر شماره سریال این گوشی‌ ها در سامانه گمرک ثبت نشده باشد، به عنوان گوشی قاچاق شناخته می‌شود و امکان فعال‌سازی آن در شبکه مخابراتی کشور وجود نخواهد داشت.

طرح رجیستری موبایل شامل گوشی‌هایی که در حال استفاده است نمی‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد که این طرح شامل گوشی‌های که اکنون در اختیار مشترکان قرار دارد و در حال استفاده است، نمی‌شود و تنها گوشی‌هایی در طرح رجیستری موبایل مد نظر قرار می‌گیرند که از تیرماه به بعد، برای اولین بار، سیم کارت در آن‌ها قرار گرفته باشد. در عین حال برای گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند نیز یک فرصت در نظر گرفته شده تا با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، در سامانه رجیستری کشور ثبت شوند.

تمامی اطلاعات و دیتای مربوط به معاملات گوشی های تلفن همراه و گمرک، در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت می‌شود و استعلام گوشی ‌های موبایل به صورت الکترونیکی و در کسری از ثانیه از سوی سامانه رگولاتوری از وزارت صنعت صورت می‌گیرد. همچنین در این پروژه با وجود نرم‌افزارهای رمزنگاری شده، امکان هک و جعل شناسه‌های گوشی به صفر رسیده است. برای هر گوشی، سه شناسه با قابلیت یک کد یکتا تعریف شده که امکان جعل آن را غیرممکن می‌کند. این ویژگی ایجاد شده تا مشکلی که پیش از این برای رجیستری گوشی های موبایل اتفاق افتاده و شناسه گوشی قابل جعل بود، برطرف شود.