دوربین دوگانه آیفون 8

علت طراحی عمودی دوربین دوگانه آیفون 8 چیست؟

طراحی دوربین دوگانه آیفون 8 (Apple iPhone 8) به صورت عمودی، یکی از جذاب‌ترین تغییرات پرچمدار آینده شرکت اپل محسوب می‌شود؛ اما سازندگان چه دلیلی برای انجام آن دارند؟

همان‌طور که در جریان هستید، طی هفته‌های گذشته طرح‌های بسیاری از دوربین دوگانه آیفون 8 منتشر شد که طراحی عمودی آن را تاکید می‌کرد. علاوه بر آن، تصاویر شماتیک این گوشی نیز برخی تغییرات دیگر همچون انتقال سنسور اثر انگشت به قسمت پشتی را نشان می‌دادند که البته در نگاه اول جذاب نبودند اما پس از آن طرح‌هایی جدید از پرچمدار آینده اپل منتشر شد که این موارد را نقض می‌کرد. با این حال زیبایی تنها بخشی از یک گوشی موبایل است. در واقع سازندگان تنها برای تغییر دادن شکل ظاهری، دوربین دوگانه آیفون 8 را به صورت عمودی طراحی نکرده‌اند.

برای روشن شدن علت این تغییر، شاید بهتر باشد نگاهی به گذشته و صحبت‌های مدیر ارشد اجرایی اپل، تیم کوک (Tim Cook)، داشته باشیم.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دو تکنولوژی در حال ظهور هستند که اگر به درستی از آنها استفاده شود، پتانسیل بالایی در زمینه گوشی های موبایل خواهند داشت. شرکت اپل نیز طی سال‌های گذشته به شکلی جدی روی این دو فناوری مطالعه داشته است. اما استفاده از دوربین دوگانه عمودی چه ارتباطی با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد؟

امکان ثبت عکس‌های استریوسکوپ به کمک دوربین دوگانه آیفون 8

عموما کاربران، ویدیوها را به صورت افقی و با نسبت تصویرهای مختلفی همچون 4:3، 16:9 یا 2:1 ثبت می‌کنند. در این میان نیز برخی بابت حالتی که دوربین را به دست می‌گیرند، ویدیوها را به صورت پرتره ذخیره می‌کنند. حال تصور کنید امکان ذخیره کردن این ویدیوها به صورت برجسته بین یا استریوسکوپ (stereoscopic) وجود داشته باشد. اگر واقعا اپل به دنبال اضافه کردن چنین قابلیتی به آیفون 8 باشد، شاید آرایش عمودی دوربین پشتی آیفون 8، امکان ثبت ویدیوها یا تصاویر استریوسکوپی را فراهم کند. به بیان دیگر، دوربین این گوشی تنها زمانی عمودی خواهد بود که شما نیز تلفن خود را به صورت عمودی در دست خود نگه دارید.

برای ایجاد محتوای سه بعدی، دو لنز باید کنار یکدیگر قرار بگیرند تا توانایی ثبت عمق و جزئیات را داشته باشند؛ درست مثل حالت چشمان شما. ولی زمانی که لنزهای دوربین «افقی» باشند، در حالت چشم انداز (حالت معمول برای ثبت عکس و ویدیو) خبری از ذخیره تصاویر به صورت سه بعدی نخواهد بود چرا که لنزها به دنبال یکدیگر قرار نمی‌گیرند. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که برای تماشای محتوای واقعیت مجازی، کاربران باید گوشی هوشمند خود را به صورت افقی داخل هدست قرار داده و روی سر خود بگذارند. در نتیجه، لنزهای افقی برای خلق این ویژگی کارآمد نخواهند بود.

ولی آیا اپل در حال کار بر روی هدست واقعیت مجازی اختصاصی خود است و می‌خواهد با استفاده از تکنولوژی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، طراحی جدید گوشی خود را توجیه کند؟ این‌ها سوالاتی هستند که شاید هم‌اکنون در ذهن بسیاری از کاربران نقش بسته باشند. هرچند، متاسفانه فعلا پاسخ روشنی برای آنها وجود ندارد و حتی احتمال عرضه آیفون جدید با دوربین دوگانه افقی نیز وجود دارد.

دوربین دوگانه آیفون 8

طراحی عمودی دوربین پشتی اپتیموس 3 دی

ایده تماشا یا ثبت محتوای سه بعدی موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز گوشی ال جی اپتیموس 3 دی (LG Optimus 3D) و کنسول بازی نینتندو 3 دی اس (Nintendo 3DS) با چنین قابلیتی روانه بازار شده بودند. اما متاسفانه آن‌طور که باید، این محصولات موفق به ارائه تکنولوژی سه بعدی نشدند. مشکل عمده این گجت ها، محدود شدن حالت اثر برجسته با حرکت کاربر بود. هرچند این مشکل حالا با توسعه سیستم‌های رده‌یابی چشم و حرکت سر کاربران تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است. با این حال، منابع مورد نیاز برای پردازش رندرهای سه بعدی با رزولوشن بالا، یکی از موانعی‌ست که پیش روی مهندسان اپل نیز وجود دارد.

در نهایت، این احتمال نیز وجود دارد که اهالی کوپرتینو تنها برای تولید محصولی متفاوت، از طراحی عمودی برای دوربین دوگانه آیفون 8 استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*