شهر زیرزمینی 2000 ساله

کشف شهر زیرزمینی 2000 ساله در حوالی استان همدان

باستان‌شناسان، به تازگی از کشف یک شهر زیرزمینی 2000 ساله در حوالی استان همدان خبر داده‌اند. اکتشاف 50 اتاق و بقایای اسکلت انسان در آنان به تایید رسیده است!

این شهر زیرزمینی 2000 ساله ، در نزدیکی شهرستان سامن در استان همدان کشف شده است. باستان‌شناسان با حفاری زمین، بقایای 50 اتاق زیرزمینی را پیدا کرد‌ه‌اند که قدمتی 2000 ساله دارند!

باستان‌ شناسی علمی است که برای اکتشاف‌های این‌چنینی، در برخی مواقع به هزاران سال زمان نیاز دارد. کشف این شهر زیر زمینی 2000 ساله ، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و مرموزترین یافته‌های باستان‌شناسان به شمار می‌رود.

پس از 12 سال بررسی و حفاری‌های متعدد، محققین از وجود ابزارهای دست‌ساز، اسکلت انسان و همچنین 50 اتاق مختلف در این شهر زیرزمینی خبر داده‌اند. اتاق‌های کشف شده در اندازه‌های مختلف بوده و توسط تونل‌هایی به همدیگر مرتبط بوده‌اند. قدمت این شهر زیرزمینی به دوران سقوط حکومت هخامنشی «بین 330 تا 550 سال پیش از میلاد مسیح» و ظهور حکومت اشکانی «بین 247 سال پیش از میلاد مسیح تا 224 سال بعد از میلاد مسیح» بازمی‌گردد.

شهر زیرزمینی 2000 ساله

کشف اسکلت انسان در بقایای شهر زیرزمینی 2000 ساله!

با این حال، کشف اسکلت 60 انسان در این مجموعه، به عنوان قسمت ترسناک آن معرفی شده است. دانشمندان و باستان‌شناسان، هنوز متوجه اطلاعات دقیقی از این شهر زیرزمینی 2000 ساله نشده‌ و تحقیق و مطالعه بر روی آن همچنان ادامه دارد. مورخین می‌گویند که ساکنین این منطقه، خدای باستانی خورشید به نام «میترا» را پرستش می‌کردند.

شهر زیرزمینی 2000 ساله

این کشف، یکی دیگر از یافته‌های باستان‌شناسان ایرانی در چند ماه اخیر است. چندی پیش، متخصصین موفق به کشف مجموعه‌ای از اتاق‌های نشیمن زیرزمینی در کوهستان‌هایی از منطقه مرکزی ایران شدند که قدمت آنان به قرن 12 میلادی بازمی‌گردد. علاوه بر این‌ها، در ماه فوریه 2017، دانشمندان از اکتشاف رصدخانه‌های باستانیِ مربوط به سلسله ساسانیان خبر دادند.

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد که شهر «سامن» در استان همدان، طی دوره‌های مختلف به عنوان منطقه‌ای خاص مورد توجه قرار داشته است. این شهر زیرزمینی 2000 ساله ، در ابتدا به عنوان مکانی مذهبی تاسیس شد. بعدها در دوره‌ی اشکانیان، از آن به عنوان گورستان و همچنین پناهگاه اضطراری استفاده شده است. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که این شهر باستانی اهمیت خاصی را در دوره‌های مختلف تاریخی داشته است.

شهر زیرزمینی 2000 ساله

تاکنون، دانشمندان موفق به کشف 50 اتاق در اندازه‌های مختلف شده‌اند که توسط تونل‌هایی منحصر‌ به ‌فرد، با یکدیگر در ارتباط هستند. این اتاق‌ها، هریک دارای ارتفاع 3 تا 6 متری هستند و گفته می‌شود که هرکدام از آنان متعلق به یک خانواده بوده است.

حفاری و مطالعات باستان‌شناسان در این منطقه، تا کشف اتاق‌های بیشتر ادامه خواهد داشت. دانشمندان امیدوارند که با ادامه مطالعات و بررسی‌های خود، شهر زیرزمینی سامن را نیز به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه کنند.

شهر زیرزمینی 2000 ساله

البته متخصصین موفق به کشف چندین شهر باستانی و زیرزمینی در سراسر این سیاره شده‌اند که از جمله آنان می‌توان به شهر درینکویو (Derinkuyu) در کشور ترکیه اشاره کرد.

در سال 1963 یک بازسازی ساده در شهر درینکویو، منجر به یکی از بزرگ‌ترین اکتشاف‌های تاریخی در کشور ترکیه شد. با کنار رفتن دیوار مربوط به غار، باستان‌شناسان شاهد یک گذرگاه بسیار طولانی برای شهری زیرزمینی بودند. این شهر زیرزمینی دارای قدمتی چندین هزار ساله بوده و با به‌کارگیری سیستم‌های تهویه مخصوص، شرایط ایده‌آل زندگی برای 3000 نفر از انسان‌ها را فراهم می‌کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اخه این مکان مربوط به شهرستان ملایر میباشد
    یکم جغرافیا شناسی یاد بگیرید