اولین شیرجه کاسینی

تصاویری خیره‌کننده از اولین شیرجه کاسینی به میان حلقه‌های زحل

تصاویر مربوط به اولین شیرجه کاسینی به میان زحل و حلقه‌هایش منتشر شده است که نمایی شگفت‌انگیز از این بخش را به نمایش می‌گذارند.

در روز چهارشنبه، فضاپیمای کاسینی، اولین شیرجه خود (از مجموعه 22 شیرجه برنامه‌ریزی شده) را به میان اقمار سیاره زحل انجام داد. مکانی که تا کنون هیچ وسیله دست ساخت بشری به میان این ذرات چرخنده یخ و غبار، جا قدم نگذاشته است.

اولین شیرجه کاسینی

کاسینی با سرعت 124 هزار کیلومتر بر ساعت، به میان این ذرات شیرجه رفت. در طول این مسیر، احتمال برخورد ذرات کوچک با بدنه فضاپیما وجود داشت و به همین دلیل کاسینی از آنتن دیش‌مانند خود به عنوان یک سپر محافظ استفاده کرد. به همین دلیل تا پایان عبور از این منطقه خطرناک، کاسینی نمی‌توانست با زمین ارتباطی برقرار کند.

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

در تمام طول روز، دانشمندان تنها انتظار می‌کشیدند تا خبری از فضاپیمای کوچک و شجاعشان بشنوند تا ببینند که آیا اولین شیرجه کاسینی با موفقیت انجام شده است یا نه. پس از این انتظار بود که آرایه Deep Space (مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها که با اجرام دوردست فضایی ارتباط برقرار می‌کند) سیگنال رسیده از کاسینی را دریافت کرد.

اولین شیرجه کاسینی

در این لحظه همه دانشمندان این پروژه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در پاسادنای کالیفرنیا با خوشحالی این موفقیت را به یکدیگر تبریک گفتند. سیگنال‌هایی کاسینی از میلیاردها کیلومتر آن طرف‌تر به زمین رسیده و خبر از سلامتی این فضاپیما در آن طرف حلقه‌ها را می‌داد.

قرار است تا کاسینی برای بیست و یک بار دیگر، این شیرجه زدن‌ها را تکرار کند و هربار تصاویری بسیار جذاب و مهم‌تر از آن، همراه با اطلاعات علمی فراوان برای دانشمندان، منتشر کند. آخرین شیرجه در اواخر شهریورماه انجام خواهد شد و کاسینی آماده پایان دادن به ماموریت طولانی‌مدت خود می‌شود. به این صورت که با رفتن به میان گازهای جو ضخیم زحل، تنها خاطرات خود را باقی خواهد گذاشت.

تصاویری که طی این چند ساعت شیرجه کاسینی گرفته شده است، در وبسایت ناسا موجود است. در ادامه بخشی از این تصاویر را مشاهده می‌کنیم.

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

اولین شیرجه کاسینی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بسیارجالب بودممنون ازاین مطالب جذابتون