شیرجه کاسینی

شیرجه کاسینی به میان زحل و حلقه‌هایش

صبح امروز، سیاره زحل شاهد شیرجه کاسینی به فضای میانی خود و حلقه‌هایش بوده است. با این شیرجه عمیق، کاسینی به نزدیک‌ترین فاصله خود تا زحل رسیده است.

فضاپیمای نسبتا کوچکی که به مدت سیزده سال مشغول بررسی زحل و حلقه‌ها و قمرهای آن بوده است، هم‌اکنون وارد فاز پایانی ماموریت درازمدت خود شده است. فازی که به “پایان بزرگ” معروف شده است. این مرحله شامل 22 شیرجه کاسینی به فضای میان حلقه‌ها می‌شود که کاسینی امروز اولین گردش از این مجموعه را تجربه کرده است.

در طول این بخش از ماموریت کاسینی، بیشترین اطلاعات ممکن از حلقه‌های زحل بدست خواهد آمد. چرا که کاسینی هیچگاه تا این اندازه به این کمربندهای مرموز اطراف زحل، نزدیک نبوده است. نکته جالب توجه است که کاسینی از آنتن ارتباطی خود به عنوان محافظ استفاده کرده است تا از برخوردهای احتمالی مخرب در امان باشد. به این صورت، محققین ناسا تا پایان گذر از میان حلقه‌ها نمی‌دانند که آیا ماموریت موفقیت‌امیز انجام شده است یا خیر.

شیرجه کاسینی

نمایی کارتونی از شیرجه کاسینی به میان حلقه‌های زحل

کاسینی تا اواخر امروز، نمی‌تواند سیگنالی از اعلام وضعیت خود به ناسا ارسال کند و با توجه به تاخیر زمانی که بین زمین و زحل وجود دارد، اوایل صبح فردا این سیگنال به دست مسئولین این ماموریت در ناسا خواهد رسید. تا آن زمان می‌توان از تصویر متحرک جالبی که گوگل به همین مناسبت طراحی کرده لذت برد!

امیدواریم که فردا صبح، همه چیز به خوبی همین تصویر باشد و کاسینی شیرجه‌ای امن و موفق را پشت سر گذاشته باشد. هرچند که گذر هر کدام از این 22 شیرجه، شمارش معکوسی هست برای برخورد نهایی فضاپیمای کاسینی با زحل و به پایان رسیدن عمر بسیار مفید سیزده ساله آن.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*